کدخبر: 8575

رئیسی/ابراهیم رئیسی/رئیس جمهور

رئیسی بهتر است یا روحانی؟

در 6 ماه ابتدایی فعالیت دولت اصولگرای ابراهیم رئیسی جنگ رسانه‌ای میان مدیران دولت فعلی و دولت قبلی درباره عملکرد اقتصادی دولت روحانی شکل گرفته است.

از مقایسه هفت متغیر کلان اقتصادی در ماه های ابتدایی دولت رئیسی و ماه های آخر دولت روحانی آمار و ارقام نشان می دهد که در ماه های ابتدایی دولت رئیسی پنج متغیر کلان نسبت به ماه های آخر دولت روحانی وضعیت بدتری پیدا کرده اند.

به گزارش اکو ایران، در 6 ماه ابتدایی فعالیت دولت اصولگرای ابراهیم رئیسی جنگ رسانه‌ای میان مدیران دولت فعلی و دولت قبلی درباره عملکرد اقتصادی دولت روحانی شکل گرفته است. هر از گاهی یکی از مدیران دولت سیزدهم یا رسانه‌های نزدیک به دولت ابراهیم رئیسی آمار و ارقامی را به دولت روحانی نسبت می‌دهند و مدیران دولت قبل را به واکنش وا می‌دارند. در آخرین مورد روزنامه دولت در مطلبی با عنوان «سلطان چاپ پول»، عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی را به چاپ بی‌رویه پول متهم کرده است.

در واکنش به روزنامه ایران، همتی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «به آقای رئیس جمهور توصیه می کنم رسانه‌های تحت امر خود را از چنین رفتارها و هشتگ‌ سازی‌های دروغین برحذر دارد. این فقط یک نمونه از ده‌ها مورد توهین و دروغ آنها علیه من، درهمین مدت کوتاه است. این روش‌ها دیگر جواب نمی‌دهد. وضع شاخص‌های کلان اقتصادی در شش ماه گذشته اینگونه قابل توجیه نیست» اما در این میان حق با کیست؟ آمار و ارقام اقتصادی چه می‌گویند؟

 دولت رئیسی در تاریخ 12 مرداد سال جاری قدرت را به دست گرفته است. 185 روز از آغاز به کار دولت رئیسی گذشته است. اگر قرار باشد اول شهریور را مبنای عملی عملکرد دولت رئیسی قرار داد تصویر شاخص های کلان اقتصادی چه تغییری داشته اند و این عملکرد در مقایسه با مدت زمان مشابه پایان دولت روحانی از چه وضعیتی برخوردار بوده است.

اکو ایران در گزارشی با اشاره به تغییرات 7 عدد از متغیر های کلان اقتصادی سعی کرده است مقایسه ای بین ابتدای دوره‌ی رئیسی و انتهای دوره‌ی روحانی داشته باشد.با این توضیح که در این مقایسه ماه مرداد به دلیل دوره‌ی انتقالی در نظر گرفته نشده است و از طرفی دیگر برخی متغیرها تحت تاثیر عملکرد های مثبت و منفی سیاست های گذشته هستند. به همین دلیل در این متغیرها به روند توجه شده است.

متوسط رشد تورم ماهانه در پنج ماه آخر دوره‌ی ریاست جمهوری  روحانی 2.25 درصد بوده است و متوسط رشد تورم ماهانه در پنج ماه ابتدایی ریاست جمهوری رئیسی بیش از 2.8 درصد را ثبت کرده است. این ارقام نشان می دهد که متوسط رشد تورم ماهانه در در ماه های ابتدایی که رئیسی دولت را تحویل گرفته است بالاتر از ماه های آخر دوران ریاست روحانی بوده است.

نرخ تورم ماهانه تیر ماه 1400 زمانی که روحانی دولت را تحویل داده اند 3.5 درصد بوده است. و در ابتدای دوره مورد بررسی(اسفند 1399) نرخ تورم ماهانه حدودا 1.8 درصد بوده است. اما اولین ماه ریاست رئیسی (شهریور 1400) نرخ تورم 3.9 درصد بوده است و در آخرین ماه دوره مورد بررسی که دی ماه سال جاری است نرخ تورم ماهانه 2.4 درصد را نشان می دهد.

ارسال نظر: