کدخبر: 8824

جنگ روسیه و اوکراین بالا گرفت| اوکراین خواهان صلح است

​اوکراین به دنبال تشدید تنش‌ها در مرزهایش، خواستار برگزاری نشستی با روسیه و کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری در اروپا شد که یک گروه امنیتی مهم اروپایی به شمار می‌رود.

روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین را، با وجود صف‌آرایی حدود ۱۰۰ هزار تن از سربازانش در مرزهای با اوکراین، تکذیب می‌کند. اما برخی از کشورهای غربی هشدار داده‌اند که روسیه در تدارک اقدام نظامی است و آمریکا مدعی است که مسکو ممکن است "هر لحظه‌ای" دست به بمباران هوایی بزند.

اوکراین به دنبال تشدید تنش‌ها در مرزهایش، خواستار برگزاری نشستی با روسیه و کشورهای عضو سازمان امنیت و همکاری در اروپا شد که یک گروه امنیتی مهم اروپایی به شمار می‌رود.

 دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت روسیه درخواست‌های رسمی برای ارائه توضیحاتی راجع به تقویت نیروهایش را رد کرده است. او گفت "گام بعدی" درخواست برگزاری یک نشست ظرف ۴۸ ساعت آتی برای ایجاد شفافیت در رابطه با برنامه‌های روسیه است.

بیش از ده‌ها کشور از شهروندانشان خواسته‌اند تا اوکراین را ترک کنند و برخی هم کارکنان سفارتشان را از کی‌یف،‌ پایتخت اوکراین خارج کرده‌اند. شبکه خبری سی.بی.اس به نقل از سه منبع مطلع گزارش داد که آمریکا در تدارک خارج کردن تمام پرسنل خود از کی‌یف ظرف ۴۸ ساعت آتی است.

وزیر امور خارجه اوکراین یکشنبه گفت که کی‌یف روز جمعه خواستار پاسخ‌هایی از طرف روسیه درباره مقاصدش، طبق قوانین سند وین شد؛ توافقی درباره مسائل امنیتی که از سوی اعضای سازمان امنیت و همکاری در اروپا از جمله روسیه به تصویب رسیده است.

دمیترو کولبا گفت: چنانچه روسیه درباره تفکیک‌ناپذیری امنیت در فضای سازمان امنیت و همکاری اروپا مصمم است، باید به تعهداتش درباره شفافیت نظامی به منظور کاهش تنش‌ها و ارتقای امنیت برای همگان پایبند باشد.

با این حال ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین که منتقد هراسی است که ممکن است با این ادعاها منتشر شود، گفت او هیچ دلیلی نمی‌بیند که روسیه در تدارک حمله به اوکراین در روزهای آتی باشد. او روز یکشنبه حدود یک ساعت با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد.

کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر بر حمایت ایالات متحده از اوکراین تاکید کرده و دو رهبر "روی اهمیت ادامه پیگیری دیپلماسی و بازدارندگی" توافق کرده‌اند.

در بیانیه اوکراین از این تماس، گفته شده که کی‌یف از آمریکا بابت "حمایت تزلزل‌ناپذیر" قدردانی کرده و در پایان زلنسکی از رهبر آمریکا برای سفر به اوکراین دعوت به عمل آورده است. با این حال کاخ سفید درباره این دعوت حرفی به میان نیاورد.از سوی دیگر تماس تلفنی یک ساعته بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که یک روز پیش از آن انجام شد، از دستیابی به هرگونه پیشرفتی ناکام ماند.

ارسال نظر: