کدخبر: 8586

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

مذاکرات تا ساعتی دیگر شروع می شود| تحریم ها برداشته می شود؟

آنطور که ایرنا گزارش داده، به گفته میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه طرف‌ها در این جلسات پیرامون مسائل مهم و با اولویت بالا که گفته می‌شود در سه حوزه رفع تحریم‌ها، تضامین و راستی‌آزمایی متمرکز بود رایزنی کردند.

مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه ساعاتی دیگر از سرگرفته می‌شود. مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها پس از یک دوره تنفس کوتاه ساعاتی دیگر از سرگرفته می‌شود.در روزهای پایانی نوبت قبل وارد فاز جدیدی شده بود که طرف‌های مقابل از آن به عنوان مراحل نهایی مذاکرات یاد می‌کردند. روسای هیات‌های مذاکره کننده پس از برگزاری جلسات دو و چند جانبه در دو نوبت تشکیل جلسه داده تا با حضور تمام اعضا پیش نویس متن توافق نهایی را تکمیل کنند.

آنطور که ایرنا گزارش داده، به گفته میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه طرف‌ها در این جلسات پیرامون مسائل مهم و با اولویت بالا که گفته می‌شود در سه حوزه رفع تحریم‌ها، تضامین و راستی‌آزمایی متمرکز بود رایزنی کردند. او دیروز در توئیتی نوشت که گفتگوها به مراحل پایانی رسیده و دست یابی به توافق نهایی، به اراده و تلاش پرانرژی همه شرکت کنندگان بستگی دارد.

نمایندگان سه کشور اروپایی هم دو هفته پیش با صدور بیانیه‌ای مشترک از تعبیر مشابهی استفاده و عنوان کردند که گفتگوها در حال رسیدن به مراحل نهایی و تصمیم‌گیری های سیاسی است. تصمیماتی که چهار سال پس از اقدامات غیرقانونی آمریکا و بدعهدی اروپایی‌ها باید اعتمادساز، معتبر و قابل راستی آزمایی باشد.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید؛ جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که در فرصت تنفس هفته گذشته، تصمیمات لازم و ضروری در طرف‌های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد. وی تصریح کرد:‌«موضوع رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از ابعاد اقتصادی برجام بسیار کلیدی و خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.»

وی عنوان کرد: انتظار ما این است هیأت‌ها و از جمله آمریکا با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهدات در راستای برجام و رفع تحریم برگردد. امیدواریم آنچه به عنوان اظهارات مثبت شنیده می‌شود در عمل تبدیل به تعهدات شود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در همین پیوند گفت: ما نگاه می‌کنیم که بر روی زمین چه اتفاقی به وقوع می‌پیوندد. برای ما این مهم است که رفتار عملی آمریکایی‌ها در لغو تحریم‌ها را به طور ملموس و عینی مشاهده کنیم. آنچه که برای ما ملاک است، نتیجه گفتگوهایی است که در مذاکرات وین دنبال می‌کنیم و توافقی که حاصل خواهد شد.

ارسال نظر: