کدخبر: 8826

کرونا | آمار کرونا | ویروس کرونا

اومیکرون پایان کروناست؟

این روند کاهشی را می‌توان نشانه‌ای برای پایان امیکرون دانست؟

بررسی آمارهای دو روز اخیر نشان می‌دهد میزان ابتلا و بستری روزانه نسبت به روزهای اوج افت داشته و احتمال گذر از پیک اُمیکرون تقویت شده است.

آمارهای ابتلا و بستری در دو روز ابتدایی هفته، نسبت به هفته قبل کمتر شده است. آمار مبتلایان کرونا در دو روز اخیر نسبت به گذشته کاهشی شده است. این موضوع در آمار بستری‌های روزانه نیز مشاهده می‌شود. اگر این روند کاهشی در روزهای آینده حفظ شود، می‌توان امیدوار بود که ایران از پیک اُمیکرون نیز در حال گذر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که روز گذشته میزان مبتلایان روزانه رقمی معادل ۲۵‌هزار و ۸۱۲ بیمار گزارش شده است. این رقم نسبت به آمارهای یکشنبه هفته گذشته ۳۵‌درصد کاهش یافته است. در روز شنبه نیز میزان مبتلایان روزانه به میزان ۱۸‌هزار و ۵۹۸ نفر گزارش شده بود. این آمار نیز نسبت به آمار هفته قبل ۴۸‌درصد کاهش یافته است.

همچنین روز گذشته میزان بستری‌های روزانه به رقم ۲‌هزار و ۵۴۳ نفر رسید. این آمار نیز نسبت به هفته مشابه سال قبل به میزان شش درصد کاهش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کشورهای دیگر زمان رسیدن به پیک اُمیکرون حدود یک ماه است که نسبت به سویه‌های قبلی این رقم تقریبا نصف شده است. از سوی دیگر زمان کاهش از پیک نیز الگوی مشابهی را طی می‌کند و آمار با سرعت بیشتری کاهش پیدا می‌کند. بنابراین با احتساب این آمار نیز به نظر می‌رسد که در حال حاضر در حال گذر از پیک اُمیکرون در روزهای اخیر هستیم.

در کشور ما شیوع اُمیکرون نسبت به سایر کشورها با یک وقفه زمانی صورت گرفت. اولین آمار اُمیکرون در ۲۸ آذر ماه سال‌جاری شناسایی شد، روند شیوع در دی ماه نیز بیشتر شد، اما تا پایان دی ماه سال‌جاری میزان مبتلایان روزانه در سطح ۴‌هزار و ۶۰۰ نفر قرار داشت. از ابتدای بهمن ماه شیب ابتلای بیماران افزایش قابل‌توجهی داشت به نحوی که تا ۱۳ بهمن ماه میزان ابتلای روزانه تا سطح ۳۸‌هزار نفر نیز رشد کرد. بیشترین رقم مبتلایان روزانه در روزهای اخیر مربوط به آمار ۱۸ بهمن است که میزان کل مبتلایان حدود ۴۰‌هزار نفر گزارش شد. اما نکته قابل‌توجه این است که در روزهای اخیر این روند کمی نزولی شده است.

شاید برخی این موضوع را عنوان کنند که آزمایش‌ها و مبتلایان روزانه سنجش خوبی برای عبور از پیک اُمیکرون نیست. به دلیل اینکه امکان دارد در روزهایی، آزمایش‌های منفی کاذب بیشتری وجود داشته باشد. به همین دلیل، یکی از معیارهایی که می‌تواند به کمک آید، میزان بستری‌های روزانه است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان بستری‌های روزانه در روز شنبه ۲۰۷۸ نفر گزارش شد که این رقم نسبت به شنبه هفته قبل به میزان شش درصد کمتر بود.

ارسال نظر: