کدخبر: 8979

عیدی کارگران | عیدی کارمندان| عیدی حقوق بگیران

عیدی ها دو برابر شد| کارکنان دولت چقدر حقوق می گیرند؟

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده.

 میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی و نیز شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز به مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق عائله مندی، اولاد و بیمه خدمات درمانی آنها را صندوق مذکور پرداخت نموده، توسط آن صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول صندوق های یاد شده نیستند، از محل اعتبارات دستگاه اجرایی، سازمان یا شرکت دولتی ذی ربط قابل پرداخت است. طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه واریز می‌شود.

به گزارش ایسنا، مهدی قمصریان – سخنگوی سازمان برنامه و بودجه – گفت: هیأت وزیران مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال را به نسبت مدت خدمت تمام وقت در سال ۱۳۹۸ به عنوان پاداش آخر سال (عیدی) تعیین کرده است. بر اساس مصوبه هیات دولت، پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) به کارکنان خرید خدمت، قراردادی و موقت به نسبت خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۳۹۸ خواهد بود.

وی افزود: میزان پرداخت پاداش آخر سال (عیدی) بازنشستگان، مستمری بگیران، حقوق وظیفه از کارافتادگی، حقوق وظیفه وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق‌های بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های بازنشستگی نیز به مبلغ ثابت ۱۲ میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت است.

به گفته قمصریان، خدمت نیمه وقت بانوان از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت محسوب می‌شود و معلمان حق‌التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود. همچنین شرکت‌های دولتی موظفند از پرداخت هر نوع مبلغی تحت عنوان عیدی یا عناوین مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به مدیران و اعضای هیات مدیره خودداری کنند و سازمان حسابرسی یا حسابرسان قانونی شرکت ها مکلفند نظارت لازم در این خصوص اعمال کنند.

طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، یکصد و هشتمین مرحله پرداخت یارانه نقدی فردا شب به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و یارانه بهمن به ازای هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.

محمد شریعتمداری در حاشیه مراسم سومین جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی درباره آخرین اخبار از خانوارهای متقاضی دریافت کمک معیشتی و روند بررسی‌ها، اظهار کرد: برگزاری آزمون وسع و تامین کمک معیشتی بخش‌هایی از جامعه که دارای درآمدهای متوسط و پایین هستند، از مهمترین ویژگی‌های پرداخت در این دوره است و چون برای جامعه ۶۰ میلیون نفری این طرح برآورد منابع متناسب با نظام درآمدی کشور صورت گرفته طبیعی است که برای جدا کردن بخشی از این جامعه که هم‌اکنون از یارانه معمولی برخوردارند، اقدام کنیم.

وی افزود: به دنبال فراخوانی که در سایت حمایت معیشتی داده شد، سه میلیون و ۷۰ هزار نفر متقاضی دریافت کمک معیشتی ثبت‌نام کرده‌اند که پس از بررسی‌ها ۴۲۰ هزار خانوار مشمول شناخته شده‌اند که در مرحله دوم کمک معیشتی دو ماه یکجا به آنها پرداخت شد و مابقی که دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر هستند به تدریج رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر کار تاکید کرد: همه کسانی که در مراحل بعدی مستحق دریافت باشند کمک معیشتی سه مرحله یکجا به حساب آنها واریز می‌شود.

وی از احتمال برگزاری آزمون وسع خانوار در سال آینده خبر داد و درباره مصوبه هیات وزیران در این خصوص گفت: بر اساس این مصوبه تنها یک معیار مطرح نیست بلکه مدل بررسی وضعیت مالی همه متقاضیان به اجرا در خواهد آمد و همه آیتم‌های مشخص شده در دستور کار قرار می‌گیرد یعنی خانه و ماشین به تنهایی مورد عمل قرار نمی‌گیرد و با سایر آیتم‌های موجود سنجش می‌شود.

شریعتمداری در ادامه در پاسخ به سوال درباره زمان تشکیل جلسه دستمزد شورای عالی کار گفت: در خصوص تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران کمیته‌های دستمزد مشغول کار هستند و تاکنون یک جلسه مقدماتی به منظور تبیین کلیات در شورای عالی کار تشکیل دادیم و در ادامه راه تا قبل از پایان سال تصمیم لازم در خصوص مزد سال ۹۹ را اتخاذ خواهیم کرد.

حداقل عیدی کارگران دو برابر حداقل حقوق پایه و حداکثر عیدی به شرطی که از مصوبه قانون کار بیشتر نشود، سه برابر پایه حقوق خواهد بود.با توجه به حقوق و  مزایای سال ۹۷ کارگران جزئیات حقوق و عیدی سال ۹۹ کارگران به شرح زیر است. حداقل عیدی کارگران  ‭۳۰,۳۳۷,۶۴۴‬ ریال و حداکثر عیدی کارگران  ‭۴۵,۵۰۶,۴۶۶‬ برای سال ۹۹ خواهد بود.

خبرگزاری تسنیم: به موجب ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون کار مصوب سال ۱۳۷۰ مجلس شورای اسلامی، کلیه کارفرمایان مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین مزد به عنوان عیدی و پاداش بپردازند، مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارگران نباید از معادل ۹۰ روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.

همچنین به موجب تبصره یک ماده واحده مذکور، مبلغ پرداختی به کارگرانی که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید به ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. حداقل دو برابر و حداکثر سه برابر مصوبه دستمزد شورای عالی کار؛ مبنای تعیین عیدی پایان سال مشمولان قانون کار است.

ارسال نظر: