کدخبر: 8993

طاعون همه گیر شد| دردسر جدید برای مردم دنیا

در زمان حاضر شاهد پیشرفت بیماری در زیستگاه‌های پایین دست هستیم و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و وضعیت جوی نامناسب در ارتفاعات، محیط بانان و همیاران محیط زیست با سختی و مشقت فراوان در حال پایش منطقه و معدوم سازی لاشه‌ها هستند.

حکیمی، گفت: سومین موج پیاپی شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در حیات وحش طالقان متاسفانه تلفات بیشتری را نسبت به موج‌های پیشین تاکنون داشته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز با بیان این که از مهر امسال تاکنون شاهد سه دوره شیوع این بیماری بوده ایم، گفت: در زمان حاضر شاهد پیشرفت بیماری در زیستگاه‌های پایین دست هستیم و با توجه به شرایط توپوگرافی منطقه و وضعیت جوی نامناسب در ارتفاعات، محیط بانان و همیاران محیط زیست با سختی و مشقت فراوان در حال پایش منطقه و معدوم سازی لاشه‌ها هستند.

او گفت: در زمان حاضر فقط شاهد تلفات حیات وحش (بز وحشی) در فاصله سه کیلومتری از منطقه آلوده پیشین هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت: فرآیند تحقیقات و علت‌یابی سومین موج پیاپی شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال جاری و علی رغم اقدامات اولیه و ایزوله کردن منطقه نسبت به ورود و خروج دام‌های اهلی از مهر امسال، در دستور کار این اداره‌کل قرار گرفت که پس از بررسی علت آن با همکاری دامپزشکی استان، نتایج تکمیلی اطلاع رسانی خواهد شد.

آقای حکیمی در خصوص درگیری بز وحشی با بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک،گفت: در زمان حاضر فقط گونه بز وحشی با این بیماری درگیر می‌باشد، ولی در صورت حضور دام‌های سبک (گوسفند و بز) در این منطقه به طور قطع این دام‌ها نیز به بیماری مبتلا خواهند شد.

اومی گوید: به دلیل عدم واکسیناسیون تکمیلی و کنترل دام‌های اهلی و عبوری در زیستگاه‌های مشترک توسط دستگاه‌های مسئول به ویژه در استان‌های مجاور، درزمان حاضر بیماری طاعون به عنوان یکی از تهدیدات جدی حیات وحش بوده و و در اثر این بی توجهی ها، متاسفانه سال‌ها زحمات شبانه روزی محیط بانان به هدر می‌رود.

آقای حکیمی، گفت: هم اکنون تمام تلاش محیط زیست البرز جلب همکاری جوامع محلی و. همیاران محیط زیست برای پایش منطقه و شناسایی لاشه‌ها و امحای بهداشتی آن‌ها است.

به گفته مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز   پایش مستمر، شناسایی کانون‌های آلوده لاشه ها، امحای بهداشتی و سوزاندن لاشه‌ها و ضدعفونی آبشخور‌ها  از راهکارهای جلوگیری از شیوع است.

ارسال نظر: