کدخبر: 9049

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

ایران و آمریکا توافق نفتی می بندند؟

این احتمال وجود دارد که تولید نفت ایران افزایش پیدا کند. امید است که در نهایت با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در نشست وین این اتفاق رخ دهد.

این احتمال وجود دارد که تولید نفت ایران افزایش پیدا کند. امید است که در نهایت با احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در نشست وین این اتفاق رخ دهد. در این صورت بازار جهانی نفت تکان خواهد خورد.

به نقل از بلومبرگ، تحریم‌ها علیه ایران ابتدا در سال ۲۰۱۶ برداشته شد و در ازای آن هم ایران برنامه هسته‌ای خود را محدود کرد. اما دیری نپایید که ترامپ از توافق بیرون آمد و اوضاع مجددا پیچیده شد. اگر تحریم‌های یکبار دیگر برداشته شوند، ایران قادر خواهد بود که تولید نفت خود را تقویت کرده و موجی از بشکه‌های ذخیره‌ شده در مخازن دریایی و خشکی خود در سراسر جهان را وارد بازار کند.

این موضوع می‌تواند روند صعودی اخیر قیمت نفت خام را معکوس کرده و فشار را از روی رانندگانی که با بالاترین قیمت سوخت در هفت سال اخیر مواجه‌شده‌اند، کم کند.

بر اساس اعلام دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، مذاکرات میان ایران و شش کشور آمریکا، چین، روسیه، بریتانیا، فرانسه و آلمان حالا به خط پایان رسیده است. اما هنوز برخی موارد مبهم است و هنوز برخی موانع سیاسی باید برداشته شوند. مهمترین این موانع برای ایران، تضمینی است که ایالات متحده باید در مورد آینده بدهد که دولت‌های بعد به سادگی این توافق را دوباره لغو نخواهند کرد. اما نه بایدن و نه هیچ رئیس‌جمهور دیگری نمی‌تواند چنین قولی بدهد. به ویژه زمانی که انجام یک معامله با ایران برای بسیاری از اعضای هر دو طرف کنگره نامحبوب است. ایران برای رسیدن به توافق باید واقع‌بین باشد. به هر حال این توافق می‌تواند حداقل سه سال دوام داشته باشد. با این حال اگر توافق صورت بگیرد، اثر بزرگی روی بازار نفت داشته و قیمت سوخت را به شدت تکان می‌دهد.

افزایش تولید نفت ایران

به ادعای بلومبرگ، زمانی که تحریم‌ها در سال ۲۰۱۶ کم شد، ایران بسیار سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، تولید نفت خود را افزایش داد. طی یکسال ایران تولیدات خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر کرد. در واقع ایران در کمتر از چهار ماه به این میزان از تولید رسید. حالا ایران توان این را دارد که دوباره چنین کاری کند.

ارسال نظر: