کدخبر: 9087

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

اروپا از جنگ داخلی گفت| جنگ داخلی در اروپا دنیا را به وحشت انداخت

جانسون همچنین روز شنبه در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه فضاسازی‌ها و تهدیدهای ضد روسی اخیر غرب، به کرملین درباره افزایش تحریم‌های مالی در صورتی که پوتین دستور اعزام نیرو به آن سوی مرز را صادر کرد، هشدار داد.

نخست‌وزیر انگلیس درباره هزینه هنگفت انسانی که تهاجم ادعایی روسیه به اوکراین به دنبال خواهد داشت، هشدار جنگ داد.«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد طرح روسیه برای حمله به اوکراین منجر به بزرگترین درگیری در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم خواهد شد.

او در ادامه مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی»، ضمن درخواست از مسکو برای شرکت در مذاکرات صلح، درباره هزینه هنگفت انسانی که تهاجم ادعایی به اوکراین چه از طرف اوکراینی و چه از طرف روسی خواهد داشت، هشدار داد.در همین حال، «لیز تراس» وزیر امور خارجه کابینه جانسون در مصاحبه جداگانه‌ای ادعا کرد که ولادیمیر پوتین در اوکراین متوقف نخواهد شد و استدلال کرد که او به دنبال کنار هم قرار دادن کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق است.

جانسون همچنین روز شنبه در جریان سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه فضاسازی‌ها و تهدیدهای ضد روسی اخیر غرب، به کرملین درباره افزایش تحریم‌های مالی در صورتی که پوتین دستور اعزام نیرو به آن سوی مرز را صادر کرد، هشدار داد.

او به رسانه‌ها گفت که معتقد است طرح تهاجم پوتین در حال پیش رفتن است و تجاوز به منطقه دونباس به طور بالقوه مقدمه‌ای برای اقدام بزرگتر است. به گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، جانسون در اظهارات دیگری در آلمان مدعی شد که ابعاد حمله‌ای که مسکو آماده می‌کند تقریباً ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه است. او به بی‌بی‌سی گفت: برنامه‌ای که می‌بینیم برای چیزی است که می‌تواند بزرگترین جنگ در اروپا از سال ۱۹۴۵ فقط از نظر بزرگی باشد.

وی افزود: همانطور که جو بایدن برای بسیاری از ما دیشب توضیح داد شما نه فقط یک تهاجم از شرق از طریق دونباس، بلکه طبق اطلاعاتی که می‌بینیم از شمال، از بلاروس را شاهد خواهید بود و در واقع کی‌یف را در محاصره قرار می‌دهد.

تراس هم که با روزنامه «میل آن ساندی» صحبت می‌کرد، با بیان این که غرب باید مسکو را در مسیر خود متوقف کند، مدعی شد در غیر این صورت پوتین با ضمیمه کردن کشورهای بالتیک مانند استونی و لتونی و کشورهای بالکان غربی که شامل صربستان و آلبانی می‌شود، به دنبال بازگرداندن زمان به اواسط دهه ۱۹۹۰ یا حتی قبل از آن خواهد بود.

جانسون در بایرن با تعدادی از سران اروپایی از جمله با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد. زلنسکی در طول سخنرانی خود در کنفرانس مونیخ از آنچه که «مماشات» غرب در برابر تجاوز روسیه خواند، انتقاد کرد. او گفت: ما حق داریم که بخواهیم از سیاست مماشات به سمت تضمین امنیت حرکت کنیم. زلنسکی همچنین این سوال را مطرح کرد که چرا مقامات غربی منتظر بودند بعد از حمله روسیه، آن را تحریم کنند، با توجه به اینکه به ادعای او، ۱۵۰ هزار نیروی روسیه در مرزهای اوکراین تجمع کرده بودند.

در همین حال با توجه به درگیری‌های روزهای اخیر در منطقه دونباس در شرق اوکراین، جایی که نیروهای دولتی از سال ۲۰۱۴ با استقلال‌طلبان طرفدار روسیه در جنگی که حدود ۱۴۰۰۰ کشته داشته، درگیرند، باعث نگرانی در غرب از تبدیل این تنش‌ها به نبردی گسترده‌تر شده است. از روز جمعه بود که ارتش اوکراین و جمهوری‌های خودخوانده در مناطق شرق این کشور بعد از متهم کردن یکدیگر به تنش‌زایی، به گلوله‌باران مواضع یکدیگر و نقض آتش‌بس پرداختند.

کرملین گفته که عمیقاً نگران شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و آن را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است.

ارسال نظر: