کدخبر: 9137

رئیسی/ابراهیم رئیسی/رئیس جمهور

رئیسی با قطر قرار داد می بندد| توافق جدید در راه است؟

در پی سفر رییس‌جمهور ایران به قطر، برای شرکت در اجلاس اوپک گازی، امکان سوآپ و ترانزیت گاز قطر برای تأمین گاز کشورهای منطقه از مسیر ایران، مطرح شده است.

قطر می‌تواند ایران را از بازار گاز عراق کنار بزند؟ این سوالی است که در پی اجلاس اوپک‌ گازی جان گرفته و ظاهرا پاسخ واحدی هم ندارد. با این حال برخی کارشناسان و اعضای اتاق بازرگانی معتقدند این کشور با افزایش برداشت از میدان مشترکش با ایران، به زودی نه تنها بازار ۳۰ میلیون دلاری عراق، که بازار ترکیه را هم تصاحب خواهد کرد.

در پی سفر رییس‌جمهور ایران به قطر، برای شرکت در اجلاس اوپک گازی، امکان سوآپ و ترانزیت گاز قطر برای تأمین گاز کشورهای منطقه از مسیر ایران، مطرح شده است. امکانی که مشخص نیست برای ایران نفع مالی دارد یا باعث از دست رفتن مشتریان قدیمی‌اش می‌شود؟

از آنجا که قطر با تقاضای داخلی نسبتاً پایین انرژی مواجه است، قادر است ۶۰ درصد از تولید گاز طبیعی خود را به دیگر کشورها صادر کند. طبق گزارش‌های مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، این کشور در سال ۲۰۲۰ از مجموع ۲۱۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید شده تنها ۲۲ میلیارد مترمکعب را با خط لوله دلفین به امارات و عمان صادر و ۱۰۶ میلیارد مترمکعب را به‌صورت LNG به کشورهای هندوستان، کره­ جنوبی، ژاپن، چین، انگلستان، پاکستان، کویت و سایر کشورها صادر کرده است.

حالا هم آنطور که از شنیده‌ها برمی‌آید احتمال دارد قطر در قالب سوآپ و یا ترانزیت، از خطوط لوله صادرات گاز ایران به ترکیه و عراق، به بازار این دو کشور که از مشتریان قدیمی ایران هستند، هم دست پیدا کند.

اتفاقا عادل کریم، وزیر برق عراق و سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر نیز چند روز پیش در مورد صادرات گاز از دوحه به بغداد گفت‌وگو کرده بودند.

این شرایط نگرانی تازه‌ای برای کارشناسان ایجاد کرده است؛ نگرانی از دست رفتن بازار ۳۰ میلیون دلاری گاز عراق برای ایران. به خصوص بعد از این که خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز هشت فوریه منتشر شد، اعلام کرد: «عراقی‌ها قصد دارند گاز قطر را جایگزین صادرات گاز ایران کنند».

ارسال نظر: