کدخبر: 9168

واکسن کرونا | واکسیناسیون | کرونا

کدام واکسن کرونا برای کودکان مناسب؟

اینکه ما بچه‌ها را به مدرسه بفرستیم، سویه جدید شیوع پیدا کند، بچه‌ها درگیر آن شوند و بعد واکسیناسیون را شروع کنیم، باعث می‌شود همزمانی بیماری و واکسیناسیون اتفاق بیفتد.

علیرضا ناجی گفت: برای راضی کردن مردم به واکسیناسیون کودکان، وزارت بهداشت و صدا و سیما باید یک کمیته هماهنگ داشته باشند و این کار را انجام دهند.

دکتر علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه ما زمان را برای واکسیناسیون کودکان از دست دادیم، گفت: اینکه ما بچه‌ها را به مدرسه بفرستیم، سویه جدید شیوع پیدا کند، بچه‌ها درگیر آن شوند و بعد واکسیناسیون را شروع کنیم، باعث می‌شود همزمانی بیماری و واکسیناسیون اتفاق بیفتد. 

وی درباره اینکه بسیاری از والدین هنوز حاضر نیستند به فرزندشان واکسن کرونا بزنند، بیان کرد: وقتی ما با اظهارنظرهای مختلف هیجان را به جامعه می‌بریم، این موضوع بر جامعه تاثیر می‌گذارد. این متخصص ویروس‌شناسی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها برای واکسیناسیون کودکان مجوز صادر کرده و در بعضی از آنها الان حتی به زیر ۵ ساله‌ها هم واکسن کرونا تزریق می‌شود، گفت: اتفاق نظر بر این است که صرف‌نظر از اینکه چه واریانت‌هایی بیاید، واکسیناسیون می‌تواند تا حدود زیادی جلوی بیماری را بگیرد. 

وی پیشنهاد کرد: برای راضی کردن مردم به واکسیناسیون کودکان، وزارت بهداشت و صدا و سیما باید یک کمیته هماهنگ داشته باشند و این کار را انجام دهند. البته مسائل دیگری هم وجود دارند، مثلا ممکن است والدین درخصوص نوع واکسنی که زده می‌شود حساسیت داشته باشند که در این زمینه هم باید اطلاع‌رسانی شود. 

ناجی ادامه داد: الان اتفاق خیلی بدی افتاده. قبلا این‌جور نبود که مردم این‌قدر دنبال نوع واکسن باشند. واکنش‌های بسیاری که به واکسن‌های مختلف در کشور صورت گرفت و افراد ضد واکسن هم از این موضوع سوءاستفاده کردند باعث شده برای مردم سردرگمی و ناراحتی به وجود بیاید. راهکار رفع این ناراحتی‌ها هم فقط صحبت کردن با مردم و دادن اطلاعات به آنهاست. 

وی تاکید کرد: باید به مردم گفته شود واکسن‌هایی که وزارت بهداشت برای واکسیناسیون کودکان معرفی‌ کرده ایمن هستند و می‌توانند در کنترل کووید به ما کمک کنند. اینکه گفته می‌شود برای بچه‌ها سینوفارم و پاستوکووک بزنیم، برای آن ادله علمی وجود دارد. بسیاری از کشورها به کودکان زیر ۱۲ سالشان سینوفارم تزریق کرده‌اند و مطالعات علمی نشان داده است که این واکسن می‌تواند در جلوگیری از ابتلای کودکان به کرونا موثر باشد. 

رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به همشهری آنلاین گفت: در مورد پاستوکووک یا سوبرانا که الان دارد در کوبا و ونزوئلا هم تزریق می‌شود، آمار هست. کوبا حدود ۹۲ درصد جمعیت خودش را با همین واکسن واکسینه کرده است. باید این اطلاعات به مردم داده شود که تشویق شوند برای واکسن زدن اقدام کنند. 

ارسال نظر: