کدخبر: 9429

مسافران نوروزی بخوانند| ماجرای ثبت نام واکسیناسیون خودرو چیست؟

با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، هموطنان عزیز می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی ۳ ماهه با دوز قبلی) برنامه‌ریزی کنند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته مردم می‌توانند برای سفرهای نوروزی برنامه‌ریزی کنند. اما کسانی که قصد سفر دارند و صاحب پلاک خودرو هستند باید واکسینه شده باشند، در غیر اینصورت یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.  شش تا هشت میلیون نفر در کشور هنوز واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند. از این تعداد یک و نیم تا دو میلیون نفر صاحب پلاک خودرو هستند. آنطور که معاون فنی وزارت بهداشت گفته افرادی که واکسیناسیون را انجام نداده‌اند، قابل شناسایی هستند و جریمه می‌شوند.

روز گذشته عباس شیراوژن، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «با توجه به مهار نسبی موج ششم بیماری کرونا در شرایط فعلی، هموطنان عزیز می‌توانند برای سفرهای نوروزی به شرط واکسیناسیون کامل (مگر به دلیل عدم گذشت فاصله زمانی ۳ ماهه با دوز قبلی) برنامه‌ریزی کنند.»

او همچنین اعلام کرد: «این تصمیم مشروط به عدم اوج‌گیری مجدد بیماری است. چنانچه رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نشود و بیماری مجددا اوج بگیرد، در مورد سفرها تصمیم جدید گرفته خواهد شد.»

اگر کسانی که صاحب پلاک خودرو هستند قصد سفرهای نوروزی دارند، باید در سامانه «ایران من» ثبت‌نام کنند. اما هنوز جزئیاتی از این سامانه منتشر نشده است.آدرس سامانه برای رانندگان و نحوه ثبت‌نام برای آن اعلام نشد اما میزان جریمه افراد واکسن‌نزده یک میلیون تومان است. هر ۲۴ ساعت یک بار در صورت شناسایی تردد فرد واکسن‌نزده این جریمه تکرار می‌شود.

در همین مورد محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: «همه دستگاه‌های استراتژیک مانند راه و شهرسازی و ناجا به سامانه «ایران من» در طرح محدودیت هوشمند کرونایی متصل هستند. افرادی که با وسایل حمل‌ونقل عمومی برای نوروز مسافرت می‌روند با ارائه کدملی در صورت تزریق واکسن کرونا، بلیت به آنها فروخته می‌شود.»

او درباره کسانی که با خودروی شخصی سفرهای نوروزی را انجام می‌دهند به ایرنا گفت: «کسانی که با خودروی شخصی قصد عزیمت به شهرهای مختلف دارند، پلاک خودرو توسط دوربین ناجا ثبت می‌شود و همراه با کدملی، روند واکسیناسیون آنها رصد می‌شود. در صورت عدم تزریق واکسن توسط راننده از مسافرت آنها جلوگیری می‌شود.»

این در حالی است که حسین کرمانپور، رئیس اورژانس بیمارستان سینا درباره رعایت پروتکل‌ها در نوروز، گفت: «تجمعات، دورهمی‌ها و مهمانی‌های شب عید می‌تواند این فرود خوب اومیکرون را منحرف کند؛ همچون یک هواپیمایی که تا می‌خواهد بنشیند به طور ناگهانی باد شدیدی می‌وزد و هواپیما دوباره اوج می‌گیرد.»

او درباره وضعیت کرونا ادامه داد: «بنابراین این احتمال وجود دارد که این بار کرونا از یک ضوابط دیگری تبعیت کند و ما را به ورطه دیگری ببرد. به دلیل همین توصیه جدی این است که هم ما به عنوان کادر درمان و هم مردم حواس‌شان به رعایت پروتکل‌ها باشد.»

ارسال نظر: