کدخبر: 9856

رتبه بندی معلمان عملی شد| حقوق معلمان 3 برابر شد

رتبه‌بندی معلمان به‌شدت با مسئله بودجه گره خورده و همین امر سبب شد که در طول بررسی و تصویب این لایحه در مجلس، شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان چندین مرتبه به نفع محدودیت‌های بودجه‌ای، تعدیل شوند.

در قانون رتبه‌بندی معلمان، شرایط تنزل رتبه تعیین شده است؛ همچنین به گفته عضو کمیسیون آموزش مجلس میانگین افزایش حقوق با اجرای رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۱، ۳ میلیون تومان است.

رتبه‌بندی معلمان به‌شدت با مسئله بودجه گره خورده و همین امر سبب شد که در طول بررسی و تصویب این لایحه در مجلس، شاخص‌های رتبه‌بندی معلمان چندین مرتبه به نفع محدودیت‌های بودجه‌ای، تعدیل شوند.حقوق معلمان نیازمند اصلاح است و فرهنگیان به میزان حقوق دریافتی خود اعتراض دارند و امید داشتند تا با طرح رتبه بندی معلمان عدالت برقرار شود. حقوق معلمان بر اساس لایحه رتبه‌بندی معلمان که در مجلس تصویب شد، باید چهار تا هشت میلیون تومان افزایش یابد. حالا وزیر آموزش‌وپرورش گفته: «۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای رتبه‌بندی در سال آینده در نظر گرفته شده است، اما نیاز بیشتری دارد.»

بر اساس رتبه بندی معلمان معلمانی که امتیازات لازم برای ارتقا به یکی از رتبه‌های این قانون را کسب کرده‌اند هر سه سال مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرند چنانچه در ارزیابی مجدد امتیاز لازم را برای حفظ رتبه خود کسب نکنند با توجه به امتیاز بندی کسب شده به رتبه‌های پایین‌تر تنزل می‌یابند.دوبار تنزل رتبه موجب خروج از رسته آموزشی و فرهنگی می‌شود.

کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبه‌ها و کسب شرایط لازم تعیین شده در آیین‌نامه اجرایی خواهد بود.دوره خدمت در هر رتبه برای معلمان شاغل در دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم و مرزی و عشایری به ازای هر سال خدمت تمام وقت در این مناطق سه ماه کاهش می‌یابد.

رتبه‌بندی معلمان به تایید شورای نگهبان رسید و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای قانون رتبه‌بندی معلمان را برای اجرا به دولت ابلاغ کرد.وزارت آموزش و پرورش موظف است طی مدت یک ماه، آیین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی معلمان را تدوین کند و هر زمان که احکام معلمان صادر شود مبنای محاسبه رتبه‌بندی از 31 شهریور 1400 خواهد بود.

ارسال نظر: