کدخبر: 19408

قیمت ملک در ترکیه پس از زلزله چه روندی داشته است؟

ترکیه یکی از کشورهایی است که با خرید ملک در آن می توان اقامت موقت و حتی تابعیت را دریافت کرد. اما بعد از زلزله ای که در اوایل سال 2023 و در سال 1401 رخ داد، قیمت املاک در این کشور با تغییراتی همراه بود. بعد از این زلزله، قیمت املاکی که در مناطق زلزله زده قرار داشتند، تا حدی کاهش پیدا کرد. در حالی که قیمت املاک دور از این مناطق تا حد زیادی افزایش یافت..

 

قیمت املاک ترکیه قبل از زلزله اخیر

دولت ترکیه برای تقویت اقتصاد کشور روش‌های مختلفی را در نظر گرفته است که افراد خارجی می توانند از طریق آن ها اقامت موقتی، دائمی و حتی تابعیت این کشور را دریافت کنند. از جمله این روش ها می توان به سرمایه گذاری، خرید ملک، سپرده گذاری و ثبت شرکت اشاره کرد.

در صورتی که ارزش مجموعه املاک و مستغلات شما در این کشور به بیش از 400 هزار دلار آمریکا برسد، اقامت دائمی و سپس تابعیت این کشور را دریافت خواهید کرد.

زلزله ای که در ششم فوریه سال 2023 یعنی در 17 بهمن 1401 در کشور ترکیه رخ داد، در حدود 7.8 ریشتر قدرت داشت و حدودا 75 ثانیه ادامه داشت. همین کافی بود تا در این زلزله آسیب زیادی به مردم از دو جنبه مالی و جانی وارد شود. به گونه ای که بسیاری از خانه ها تخریب شدند، بسیاری از خودروها از بین رفتند و چندین هزار و شاید میلیون نفر خانه خود را از دست دادند.

خانه های زیادی در زلزله ترکیه آسیب دیدند و به صورت کامل تخریب شدند. طبق آمار رسمی منتشر شده، تعداد این خانه ها به بیش از 6500 عدد می رسد. این در حالی است که این آمار برای خانه های کاملا تخریب شده است. چندین هزار خانه هم وجود دارند که بعد از زلزله دچار مشکل شده اند و دیگر قابل سکونت نیستند. همین موضوع باعث شده است تا قیمت املاک در ترکیه بعد از زلزله تا حد زیادی با دوران قبل از آن تفاوت داشته باشد.

قیمت خرید مسکن در ترکیه بعد از دوران زلزله

بعد از زلزله فوریه 2023، شاهد افزایش قیمت ملک در ترکیه در برخی از شهرها و مناطق بوده ایم. در حالی که قیمت خرید مسکن در ترکیه در برخی از مناطق این کشور و مخصوصا مناطق زلزله زده تا حد زیادی کاهش داشته است. در ادامه قیمت املاک را در این کشور بعد از دوران زلزله بررسی می کنیم.

در حال حاضر، قیمت ملک در ترکیه با فاکتورهای مختلفی ارزیابی می شود:

  • سال ساخت
  • وضعیت سلامت
  • برخورداری از بیمه زلزله و به طور کلی بلایای طبیعی
  • امکانات
  • دسترسی ها

قیمت املاک در نزدیکی مناطق زلزله زده

با جست و جوی عباراتی مانند "قیمت خرید خانه در ترکیه چقدر است" یا "قیمت آپارتمان در ترکیه چقدر است" متوجه می شوید که بعد از زلزله، قیمت املاک در ترکیه تفاوت های زیادی با قبل از وقوع این اتفاق پیدا کرده است. به عنوان مثال،‌ بعد از دوران زلزله، خانه هایی که در این مناطق وجود داشتند، دچار افت قیمت بسیار شدیدی شدند. چرا که در این منطقه، برخی از خانه های تخریب شدند، برخی دیگر امکان سکونت نداشتند و بسیاری از خانه هایی هم که سالم مانده بودند، برای فروش گذاشته شدند. افزایش عرضه در مقابل کاهش تقاضا باعث شد تا قیمت املاک در این مناطق تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

5

افزایش قیمت ملک در ترکیه در مناطق دور از زلزله

بعد از وقوع زلزله در ترکیه، بسیاری از مردمی که در نزدیکی منطقه زلزله قرار داشتند، خانه خود را فروختند و به سراغ خرید و اجاره ملک در مناطق دور از زلزله رفتند. همین موضوع باعث شد تا قیمت املاک در این مناطق تا حد زیادی افزایش پیدا کند. درست است که قیمت املاک در چنین مناطقی تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است، اما می توانید خانه های خوش قیمتی را در این مناطق پیدا و خریداری کنید. مطمئنا خرید خانه ارزان در استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه امکان پذیر است که برای این منظور و دریافت راهنمایی های بیشتر در این زمینه، می توانید با سایت های خرید ملک در ترکیه تماس بگیرید.

شرایط اخیر بازار ملک در ترکیه

زلزله باعث شد تا تغییرات زیادی در قیمت املاک در این کشور رخ بدهد. همان طور که پیش تر به این مورد اشاره شد، بعد از وقوع زلزله، تقاضا برای خرید و به خصوص اجاره ملک در مناطق دور از زلزله افزایش پیدا کرد. به همین خاطر، دولت ترکیه راهکارهایی را در نظر گرفته است که می توان با کمک آن ها تا حد زیادی شرایط قیمت املاک را در ترکیه خنثی کرد. به عنوان مثال، با ایجاد کانکس های مختلف‌، ارائه وام و موارد این چنین، تقاضای مردم برای خرید و اجاره ملک تا حد زیادی کنترل شد. در نتیجه، قیمت املاک بیش از حد رشد نکرد. در مقابل، خانه هایی که در مناطق نزدیک به زلزله قرار داشتند، تا حد زیادی مقاوم سازی شدند. در نتیجه، افت شدید قیمت را تجربه نکردند.

قیمت خرید زمین در ترکیه در پیش و پس از زلزله

قیمت زمین در ترکیه در دوران پیش و پس از زلزله تفاوت زیادی نداشته است. البته با توجه به اینکه در مناطق زلزله زده بسیاری از خانه ها تخریب شدند و تنها زمان آن ها باقی مانده است، در برخی مناطق به دلیل افزایش فروشنده زمین، ممکن است قیمت زمین تا حدی کاهش داشته باشد. اما این مقدار کاهش، آن چنان و به اندازه قیمت ملک چشمگیر نیست.

قیمت خرید خانه در ترکیه چقدر است؟

معمولا و برای افراد خارجی، قیمت خانه در ترکیه به دلار محاسبه می شود. البته شما می توانید برای درک بهتر قیمت ها، قیمت خانه در ترکیه به یورو یا لیر محاسبه کنید. به طور کلی، با جست و جوی عباراتی مانند " قیمت آپارتمان در ترکیه چقدر است" متوجه می شوید که برای اخذ اقامت ترکیه، حداقل قیمت خرید خانه باید مبلغی در حدود 75 هزار دلار باشد. اما اگر قصد اخذ شهروندی و تابعیت ترکیه را دارید به این مقاله مراجعه کنید. و همچنین باید به سراغ خانه ای با ارزش بیش از 400 هزار دلار بروید. همین مبلغ برای قیمت مسکن در ترکیه به لیر در حدود 7 میلیون و 800 هزار لیر خواهد بود. این در حالی است که قیمت خانه در ترکیه به ریال برای اخذ اقامت دائم این کشور در حدود 22 میلیارد تومان یا 220 میلیارد ریال است.

6

خرید خانه در ترکیه با یک میلیارد امکان پذیر است؟

یکی از سوالاتی که درباره خرید ملک در کشور ترکیه مطرح می شود این است که آیا با یک میلیارد تومان می توان در ترکیه صاحب ملک شد؟ در پاسخ به این سوال، باید بگوییم اگر این مبلغ را به دلار 55 هزار تومانی تبدیل کنیم، سرمایه ای در حدود 20 هزار دلار خواهیم داشت. این در حالی است که حداقل قیمت فروش ملک در ترکیه حدودا 50 هزار دلار است.

سوالات متداول

قیمت روز ملک در ترکیه رو به افزایش است؟

با گذشت مدت زیادی از زلزله و بازگشت ثبات به این کشور، قیمت املاک در حال تعدیل و برگشتن به حالت اولیه خود هستند.

آیا قیمت ملک در ترکیه پس از زلزله نزولی بوده است؟

در مناطقی که نزدیک به زلزله بوده اند، قیمت ملک روند نزولی داشته است.

 

 

ارسال نظر: