کدخبر: 14476

جنگ جهانی سوم در پیش است| خبر مهم

در مقاله‌ای که در مجله «فارین افرز» منتشر شده به ابعاد جنگ اوکراین و رویدادهایی که می‌تواند به درگیری گسترده میان غرب و روسیه منجر شود، پرداخته شده است.

 جنگ در اوکراین به زودی وارد ششمین ماه خود خواهد شد این در حالی است که طی این مدت خطوط قرمزی را که غرب برای روسیه قرار داده بود نقض شده و خطوط قرمزی که روسیه نیز در این جنگ قرار داده بود نقض شده است اما خطوط قرمز واقعی را که دو طرف به طور نانوشته قرار داده‌اند هنوز نقض نشده است. بسیاری از کارشناسان نگران هستند که دایره درگیری میان روسیه و اوکراین گسترده‌تر شده و به بروز فاجعه بزرگتر و جنگ فراگیر جهانی منجر شود.

در مقاله‌ای که در مجله «فارین افرز» منتشر شده به ابعاد جنگ اوکراین و رویدادهایی که می‌تواند به درگیری گسترده میان غرب و روسیه منجر شود، پرداخته شده است.

پلتفرم تبلیغات ویدیویی طاووس

اگر دنبال اجاره یا خرید ملکی اول تو دیوار بگرد، اگر نبود بعد برو شهرو بگرد

جستجو کن

فارین افرز در این مقاله نوشت: «از زمان آغاز جنگ دو طرف، قوانین نانوشته‌ای را برای خود تعریف کرده‌اند و اگر چه این قوانین از سوی دو طرف به صورت رسمی اعلام نشده اما خطوط قرمز واقعی به شمار می‌آید».

خطوط قرمز جنگ اکراین

در این قوانین نانوشته، روسیه با ارسال تسلیات سنگین و حمایت اطلاعاتی کشورهای غربی به اوکراین موافقت کرده اما با مشارکت مستقیم نیروهای غربی در میدان‌های جنگ مخالفت کرده است.

 

آمریکا تا کنون چند سامانه موشکی هیمارس به اوکراین ارسال کرده است

اما قوانین نانوشته‌ای که غرب برای این جنگ تعیین کرده این است که کشورهای غرب با اکراه جنگ متعارف روسیه در داخل اوکراین را می‌پذیرند در حالی که به شدت به دنبال شکست مسکو در این جنگ هستند. پذیرش کشورهای غربی با استفاده روسیه از تسلیحات متعارف تا زمانی خواهد بود که این درگیری منجر به استفاده مسکو از تسلیحات کشتار جمعی نشود.

تا کنون دو طرف درگیری به این قوانین نانوشته احترام گذشته‌اند که نشان از آن دارد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواستار گسترش دایره جنگ نیستند.

فارین افرز در مقاله خود نوشت: «با وجود تمام موارد ذکر شده اما بروز درگیری گسترده همچنان امکان پذیر است به خصوص که هیچگونه سازوکار بین‌المللی برای کنترل این درگیری وجود ندارد و نقش سازمان ملل به نقشی حاشیه‌ای تبدیل شده و اتحادیه اروپا نیز به حمایت از یکی از طرف‌های درگیر پرداخته است. آمریکا نیز  در جایگاهی قرار ندارد که بتواند جنگ را بر اساس شرط‌هایش متوقف کند و همین موضوع نیز درباره روسیه و اوکراین صدق می‌کند».

در این مقاله آمده است: «مذاکرات میان کی‌یف و مسکو با فروپاشی مواجه شده است و با وجود تلاش‌های مستمر برای توقف جنگ اما هیچ تلاش دیپلماتیکی میان آمریکا و روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین وجود نداشته واگر تمامی رویدادهای قبلی را مورد توجه قرار داده و حجم درگیری‌ها و پیچیدگی‌ها و تعداد کشورهای درگیر در این جنگ را در نظر بگیریم و فناوری‌های جدیدی که در این جنگ به کار گرفته شده، ترکیب این رویدادها خطرناک و نگران کننده به نظر می‌رسد».

فارین افرز اضافه کرد: «تمایل مشترک پوتین و بایدن برای جلوگیری از توسعه عرصه جنگ هیچ تضمینی برای از کنترل خارج شدن این جنگ ایجاد نمی‌کند چون هر جنگی امکان خارج شدن از کنترل را دارد حتی اگر هیچکدام از طرف‌ها متعمدانه اقدام به تشدید اوضاع نکرده یا از تسلیحات هسته‌ای استفاده نکنند».

 

مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین همچنان متوقف است

در این مقاله اشاره شده است: «بعید به نظر می‌رسد که درگیری هسته‌ای در طول جنگ روی دهد اگر چه وقوع این جنگ با توجه به توانایی‌های روسیه و همچنین ابهام در اصول مسکو درباره استفاده از تسلیحات هسته‌ای امکان پذیر است زیرا دومی، شامل سازوکاری است که کاهش حمله هسته‌ای را امکان پذیر می‌کند».

شیوه جنگ سرد

فارین افرز در این مقاله اضافه کرد: «رویدادهای جنگ سرد ممکن است راهنمای مفیدی برای آنچه ممکن است در جنگ اوکراین روی دهد، باشد. اگر چه دوران جنگ سرد، طولانی و حاشیه خطاهای رهبران سیاسی و نظامی دو طرف نیز قابل توجه بود اما به هر حال رویارویی آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی به طور مسالمت‌آمیز به پایان رسید اگر چه این پایان به صورت معجزه آسایی حاصل شد».

در این مقاله اشاره شده است که درگیری در اوکراین از الگوی جنگ سرد پیروی می‌کند و این جنگ شاهد مراحلی است که طی آن، درگیری به خوبی مدیریت می‌شود اگر چه مراحلی نیز بوده است که طی آن، درگیری به شکلی ناگهانی و آشفته شدت یافته است.

فارین افرز در این مقاله تاکید کرد که دو طرف درگیر باید به جای آمادگی برای احتمال تشدید عمدی، خود را برای سناریوهایی آماده کند که تشدید ناخواسته ایجاد شود.

 

دایره جنگ روسیه و اکراین هر روز گسترده می‌شود

این نشریه آمریکایی اضافه کرد: «بر شدت غبار جنگ به دلیل سرعت و غیر قابل اعتماد بودن شبکه‌های اجتماعی افزوده شده است و این غبار می‌تواند دید بهترین استراتژیست‌ها را نیز تیره و تار کند».

وزیر خارجه فنلاند نیز چندی پیش هشدار داده بود که احتمال گسترده شدن جنگ به اروپا وجود دارد.

وی تاکید کرده بود: «احتمال گسترده شدن جنگ به اروپا وجود دارد به همین دلیل حمایت از اوکراین بسیار مهم است».

وزیر خارجه فنلاند اضافه کرد: «ساختار امنیتی در اروپا به دلیل جنگ در اوکراین فروپاشیده است».

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو  نیز پیشتر در سخنرانی در نشست سران ناتو در شهر مادرید گفت که این اتحاد نظامی با بزرگ‌ترین چالش از زمان جنگ جهانی دوم مواجه است.

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز چند روز پیش هشدار داده بود که «در خطر بروز جنگ میان قدرت‌های بزرگ قرار داریم».

وی گفت: «اتفاقی که در اوکراین روی می‌دهد نتیجه مستقیم شیوه‌ای است که جنگ جهانی دوم پایان یافت و روسیه با حمله به اوکراین، تمامی قوانینی که از سال ۱۹۴۵ گذاشته شده، نقض کرد».

همچنین بخوانید

مدوِدف: هر حمله به کریمه یعنی جنگ جهانی سوم/ به اوکراینی‌های نازی رحم نمی‌کنیم

عملیات نجات جهان از جنگ بزرگ سوم

جنگ جهانی سوم آغاز می شود؟

بایدن: جایگزین تحریم‌های روسیه، جنگ جهانی سوم خواهد بود

اگر چه «دیمیتری مدودوف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه اعلام کرده است که کشورش اجازه وقوع جنگ جهانی سوم را نخواهد داد.

رئیس جمهور سابق روسیه که این سخنان را در بازدید از یک مرکز هسته‌ای روسیه مطرح می‌کرد، افزود:‌ «این زرادخانه تسلیحاتی مدرن، موثر و قابل اتکا، جاه طلبی کسانی که آماده شروع جنگ جهانی سوم به‌دست خود و دیگران هستند را فرو می‌نشاند. ما اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی رخ دهد».

او همچنین گفت: «اما باید به طور مداوم به یاد آن‌ها بیاوریم که می‌توانیم پاسخی فوری و قاطع به حمله به کشورمان بدهیم. ما قادر هستیم هرگونه خشونتی که کشورمان را تهدید کند، دفع کنیم».

 

ارسال نظر: