کدخبر: 15311

حادثه|حادثه خونین

حادثه هولناک در همدان|مردم همدان بیرون ریختند

شامگاه چهارشنبه، دوم شهریورماه حدود ۱۰۰ نفر از مردم همدان در اعتراض به کمبود آب مقابل آرامگاه بوعلی سینا تجمع کردند و  شعارهایی همچون «مسوول بی‌کفایت استعفا استعفا»، «همشهری همشهری غیرتت رو نشون بده» و «استاندار استعفا استعفا» سر دادند.

بر اساس گزارش‌ها آب همدان از چند روز قبل قطع است.

تلاش آبفا همدان برای افزایش سهم آب های زیرزمینی در تامین آب شهر

و اما طبق گزارش رکنا ،بیش از دو هفته  است که آب در همدان کمیاب شده و مسئولان این شهرستان ناچار شده اند که در سطح شهر همدان و روستاهای اطراف آن، آب را به صورت جیره بندی بین مردم توزیع کنند؛ یعنی آب در همدان صرفا در ساعات محدودی از روز با فشار اندک در شبکه لوله کشی جاری می شود و در بیشتر ساعات قطع است. همچنین برای تامین آب آشامیدنی در سطح شهر نیز آبرسانی با تانکر انجام می شود.

علت اصلی بروز بحران آب و جیره بندی آب در همدان، خشکسالی است؛ زیرا عمده آب همدان از رواناب هایی تامین می شود که وارد سد اکباتان می شوند و کاهش محسوس حجم آب رواناب ها به دلیل افت میزان بارندگی در این استان در سال آبی جاری باعث کاهش سطح مخزن سد اکباتان و در نتیجه بروز تنش آبی در همدان شده است.

در این میان با توجه به این که تداوم بحران آب در همدان می تواند منجر به بروز مشکلات اجتماعی و حتی سیاسی در این منطقه شود، از فرهاد بختیاری فر، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان درباره برنامه های فوری این شرکت برای رفع معضل آب در همدان پرسیدیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: حجم بارندگی و رواناب های حاصله در استان همدان در سال آب جاری 44 درصد کاهش یافته است. از آنجا که 65  درصد ذخایر آب شرب شهر همدان را آب های سطحی تشکیل می دهند، کاهش رواناب ها باعث کاهش حجم سد و افت منابع تامین آب شرب این شهر شده است.

وی افزود: بر همین اساس، ما در ماه های اخیر برخی اقدامات ضربتی به منظور تامین اضطراری آب شرب شهر همدان را در دستور کار قرار داده ایم، از جمله این پروژه ها حفاری چاه های جدید در منطقه آق حصار بود که این پروژه از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد. به منظور حل مشکلات آبی همدان، ما با استفاده از حفر سه حلقه چاه در سایت جنوبی آق حصار، تلاش کردیم سهم آب های زیرزمینی در تامین آب همدان را افزایش دهیم؛ در همین راستا چاه چهارم سایت جنوبی نیز در حال حاضر با خروجی 30 لیتر بر ثانیه آماده بهره برداری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان ادامه داد: سه حلقه چاه دیگر نیز در سایت شمالی این منطقه حفاری و تجهیز شده است. همچنین خط انتقال آب و برق این سه حلقه چاه نیز  هم اکنون به اتمام رسیده و وارد مدار شده است. پیش بینی می کنیم این سه حلقه چاه نیز با آبدهی 130 لیتر در ثانیه کسری آب شرب همدان را تا حدودی تامین کنند. علاوه بر موارد ذکر شده، حفاری چهار حلقه چاه جدید نیز در همین سایت در دستور کار است که از این تعداد حفاری  دو حلقه چاه به اتمام رسیده و حفاری دو حلقه چاه دیگر نیز به زودی آغاز خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: عملیات حفاری چاه شماره هشت آق حصار به اتمام رسیده و یک حلقه چاه نیز با ظرفیت 40 لیتر در ثانیه به سایت جنوبی افزوده شده است. همچنین برای تجهیز پنج حلقه چاه کشاورزی در منطقه امزاجرد نیز تفاهم انجام شده و خط انتقال پیاده سازی شده است.

چرا آبرسانی به مناطق مختلف همدان مطابق برنامه اعلام شده نیست؟

بختیاری فر در بخش دیگری از صحبت هایش در پاسخ به این سوال که چرا آبرسانی به مناطق مختلف همدان با برنامه اعلام شده توسط شرکت آب و فاضلاب تطبیق ندارد، گفت: با وجود این که با کاهش ارتفاع مخازن نوبت بندی دقیق امکان پذیر نیست، اما برنامه ای به همین منظور تدوین و از طریق رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده که این برنامه به اطلاع عموم شهروندان رسیده است. ولی مردم باید توجه داشته باشند که رفتار شبکه به گونه ای است که ممکن است تا آبگیری آخرین نقطه شبکه مقداری تفاوت با برنامه از سوی شهروندان احساس شود. ولی در هر صورت برنامه اعلام شده توسط شرکت آبفا همدان، زمان تقریبی برنامه قطعی آب را به اطلاع شهروندان می رساند‌.

وی در ادامه به پیگیری های استاندار همدان برای استفاده از ظرفیت چاه های کشاورزی و جایگزینی این منابع آبی اشاره کرد و گفت: با همکاری شرکت آب منطقه ای، پیگیری ها به منظور اجاره چاه های کشاورزی و تامین آب شرب شهر همدان ادامه دارد، به نحوی که در سه روز گذشته 12 حلقه چاه کشاورزی طی توافق با کشاورزان وارد مدار شده است و این روند تا زمانی که ظرفیت اجاره وجود داشته باشد، ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان در نهایت ضمن تقدیر از صبوری شهروندان، خواستار نهایت همکاری آنها به منظور مدیریت شرایط موجود شد.


 

ارسال نظر: