کدخبر: 16442

مهسا امینی| مهسا امینی حجاب

علت مرگ مهسا امینی بالاخره فاش شد

متخصص قلب و عروق و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران علت فوت مهسا امینی را سنکوپ و ایست قلبی اعلام کرد و گفت: مرحومه به دلیل عدم احیای مناسب در مدت زمان محدود دچار آسیب شدید مغزی شده است.

احسان سخاوتی مقدم روز دوشنبه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا درباره فوت مهسا امینی افزود: بررسی‌های پرونده‌ای که زیر نظر دکتر قناعتی انجام شده بود و از نظر پزشکی قانونی ملاحظه کردیم که این فرد به هیچ عنوان تروما (ضربه شدید) نداشته و علت مرگ هم با توجه به فیلمی که مشاهده کردم و همچنین نظر کارشناسان پزشکی قانونی و بررسی‌های پرونده نشان می‌دهد، مهمترین علت احتمالی فوت مرحومه سنکوپ قلبی بوده است.

وی ادامه داد: این فرد سابقه احتمالی تومور مغزی در سن هشت سالگی داشته است و در سی‌تی‌اسکن مغز نیز جای جراحی در ناحیه مغز مشخص بود. به دلیل این عمل جراحی چند غده از جمله غده تیروئید و غدد فوق کلیوی در بدن این فرد فعالیت لازم را نداشته و به همین دلیل مجبور بوده از دارو استفاده کند. به احتمال زیاد این فرد چند روز داروهای خود را مصرف نکرده و به طور ناگهانی دچار افت فشار و ایست قلبی شده و چون در محلی این اتفاق افتاده است که دسترسی به مرکز درمانی میسر نبوده، احیای قلبی و ماساژ مناسب قلبی دریافت نکرده است.

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: اگر فردی ۲ تا پنج دقیقه دچار افت فشار شدید یا ایست قلبی شود و در این مدت کوتاه احیا نشود یا شوک و ماساژ قلبی و دارو دریافت نکند، معمولاً دچار آسیب شدید مغزی می‌شود که در بیشتر موارد غیرقابل برگشت است.

وی تصریح کرد: روزانه بیماران بسیاری در منزل، محل کار یا خیابان ممکن است دچار ایست قلبی شوند و متأسفانه تا آمبولانس برسد و بیمار به مرکز درمانی انتقال یابد و عمل احیا برای او انجام شود، زمانی بیش از پنج دقیقه طول می‌کشد و شاید قلب احیا شود اما مغز معمولاً به دلیل آسیب جدی قابل بازگشت نیست. این اقدام شایع در مورد بیماران اورژانسی است و برای این فرد نیز چنین اتفاقی رخ داده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا احتمال دارد مهسا امینی به دلیل ترس، ایست قلبی کرده باشد گفت: به هیچ عنوان اینطور نیست و در فیلم مشخص است که او به یکباره دچار سنکوپ و ایست قلبی شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: برگه کمیسیون پزشکی قانونی برای پرونده خانم امینی را اصلاً ندیده و آن را امضا نکرده است.

گزارش پزشکی قانونی؛ مرجع نهایی درباره پرونده مهسا

صالح نیکبخت یکی از وکلای پرونده مهسا امینی نیز در گفت‌وگو با پایگاه خبری و تحلیلی «مشرق»  با بیان اینکه نظریه پزشکی قانونی هنوز به آنها ابلاغ نشده است، گفت: اگر نظریه پزشکی قانونی همان گزارش منتشرشده باشد، نسبت به آن اعتراض خواهیم کرد. ما وکلای مهسا امینی و نیز خانواده آن مرحومه هیچ‌کدام با مسائل تخصصی پزشکی آشنایی نداشته و نمی‌توانیم تشخیص بدهیم که چقدر مصداق موارد طرح‌شده در گزارش صحیح است، از این‌ رو از پزشکی قانونی تقاضا کردیم که از میان یک گروه پزشکی ۱۲ نفره، تعداد ۵ نفر آنها را به انتخاب خودشان برای حضور در جلسه بعدی هیأت دوم (هیأتی که قرار است اعتراض را بررسی کند) دعوت کند تا بحث تخصصی پیش برود؛ ما به دنبال بحث معقولانه هستیم و نه اقدام غیرقانونی.

در ادامه این گفت‌وگو صالح نیکبخت در پاسخ به این سؤال که آیا شما پزشکی قانونی را مرجع می‌دانید یا خیر، گفت: بله پزشکی قانونی مرجع و فصل‌الخطاب درباره رسیدگی به پرونده است؛ ما از مرجع قضایی تقاضا داریم که اجازه بدهد پزشکانی که معرفی کرده‌ایم در جلسه دوم حاضر شوند و مسائل تخصصی مطرح‌شده در کمیسیون را بررسی کنند؛ این مسأله به معنای عدم پذیرش گزارش [پزشکی قانونی] نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر در کمیسیون دوم باز هم گزارش اول تأیید شد آن را می‌پذیرید و به عبارت بهتر، ابهامی باقی نمی‌ماند گفت که بله ما گزارش را می‌پذیریم، هر چه مرجع قضایی اعلام کند حجت قانونی است و همه باید بپذیرند. ما به دنبال جدالی نیستیم که اوضاع متشنج شود؛ اما درخواست داریم پزشکان معتمد ما نیز در جلسه حاضر شوند.

ارسال نظر: