کدخبر: 11508

فرق اسلیو معده و بای پس

 

در این مقاله، سعی داریم تا در زمینه فرق اسلیو معده و بای پس، اطلاعاتی را در اختیار علاقه مندان به این مطلب قرار دهیم. چنان چه شما نیز از افراد علاقه مند به عمل های جراحی چاقی می باشید، از شما دعوت می کنیم تا انتهای این مبحث، ما را همراهی نمایید.

مقدمه

عمل اسلیو معده چیست؟

8

عمل جراحی اسلیو معده، از انواع عمل جراحی چاقی با هدف کاهش وزن می باشد. در این عمل جراحی، حجم معده کوچک می گردد. در این عمل جراحی، معده به دو بخش فوقانی و تحتانی تقسیم می گردد و بخش وسیعی از معده، معادل تقریباً 80 درصد از آن، از معده بریده می شود و از بدن خارج می گردد.

کلمه اسلیو، خود به معنای آستین می باشد و منظور از این کلمه، تبدیل معده به یک لوله باریک است که شبیه به آستین لباس می باشد. در پایان انجام عمل جراحی اسلیو، تنها حدود 20 درصد یا به عبارتی یک پنجم از حجم معده در بدن فرد باقی می ماند.

عمل اسلیو معده، دو هدف اساسی را دنبال می کند. اولین هدف، کاهش حجم معده و در نتیجه کاهش میزان غذای دریافتی توسط بیمار می باشد. هدف دوم از انجام این عمل جراحی، کاهش میزان جذب غذا به سبب حذف و یا دور زدن بخشی از دستگاه گوارش می باشد.

بدون تردید، کاهش میزان مصرف غذا و کاهش میزان جذب آن، هر دو به کاهش وزن در فرد، ختم می گردند. دکتر سلیمی در این زمینه، کم کردن میزان غذای دریافتی را مهمترین نتیجه عمل جراحی چاقی به شمار می آورد. زیرا در نتیجه انجام عمل اسلیو معده، معده با مصرف میزان کمی از غذا، سریع پر شده و بیمار، احساس سیری می کند و دست از خوردن می کشد که این خود، باعث کاهش وزن در بیمار می گردد.

در این مقاله سعی داریم تا در زمینه ویژگی ها و فرق اسلیو معده و بای پس، اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. لطفاً با ما همراه شوید.

عمل بای پس معده چیست؟

عمل بای پس معده نیز نوع دیگری از جراحی چاقی به شمار می رود که نام اصلی این عمل، Gastric Bypass می باشد. این عمل برای درمان بیماری چاقی، روشی بسیار مفید محسوب می گردد. هنگامی که فرد با رژیم و ورزش نتواند به وزن دلخواهش برسد، دکتر سلیمی با صلاحدید و مشاوره با بیمار، این روش را به وی پیشنهاد می کند.

توجه داشته باشید که این عمل صرفا در بیمارستان های مجهز انجام می پذیرد.

با توجه به دردسرهایی که بیماری چاقی برای فرد دارد و این که خود دلیلی بر بسیاری از انواع بیماری می‌باشد و همچنین می توان آن را تهدیدی بر سلامت فرد به شمار آورد، عمل جراحی بای پس برای بیمار می تواند بهترین گزینه موجود باشد.

هدف از انجام این عمل، محدود کردن مصرف غذا توسط شخص و کاهش میزان جذب غذا در بیمار می باشد. پیامد جراحی بای پس، کاهش میزان غذای مصرفی توسط بیمار و نیز کاهش میزان جذب کالری توسط بدن فرد می باشد که این نتیجه ای مشابه عمل اسلیو معده می باشد.

 

در عمل جراحی بای پس معده، تغییراتی، هم روی معده و هم روی روده بیمار انجام می گیرد. برای رسیدن به هدف کاهش وزن، بیمار می بایست میزان غذای کمتری مصرف کند. به همین سبب در عمل جراحی بای پس معده، سایز معده کوچک می گردد تا این هدف تحقق یابد. همچنین میزان جذب غذا باید کاهش یابد. پس باید در فعالیت روده تغییراتی ایجاد کرد تا جذب کالری کاهش یابد.

تحقق دو هدف فوق، تنها در عمل بای پس معده رخ می دهد. در عمل جراحی بای پس معده، معده را به دو بخش تقسیم می کنند و بخش عمده آن کنار گذاشته می شود و تنها 5 الی 10 درصد آن را برای نگهداری غذا در آن باقی می گذارند. همچنین، بخشی از روده کوچک را مسدود می کنند و آن را از مسیر جذب غذا کنار می گذارند.

با این روش، معده و روده، هر دو کوچک شده و میل غذا و جذب غذا، هر دو کاهش می‌یابند که نتیجه آن، کاهش وزن در بیمار می باشد.

نکته حائز اهمیت در روش جراحی بای پس معده، جدا نشدن و خارج نشدن هیچ بخشی از معده از داخل بدن می‌باشد. همان طور که گفته شد، در انجام عمل اسلیو معده، بخشی از معده بریده شده و از بدن خارج می گردد.

اما در عمل بای پس، هیچ بخشی از اندام های داخلی، از بدن بیمار، خارج نمی شوند. این امر سبب می شود که پس از انجام عمل بای پس، تولید و ترشح آنزیم به حالت نرمال ادامه داشته باشد. این ترشح نرمال، در حالی است که غذایی وارد معده نمی گردد و این خود عاملی بر کاهش وزن می شود.

در این بخش از مقاله، سعی به شرح فرق اسلیو معده و بای پس داریم. لطفاً تا پایان مقاله با ما همراه شوید.

منبع

 

ارسال نظر: