کدخبر: 13581

برای داشتن پوست سالم چه چیزهایی باید بدانیم؟

 

مراقبت درست از پوست و انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند روند طبیعی پیری آن را به تاخیر انداخته و از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کند. عوامل زیادی وجود دارند که روی پوست تأثیر می‌گذارند؛ ژنتیک، افزایش سن، هورمون‌ها و بیماری هایی مانند دیابت از جمله عوامل داخلی موثر بر سلامت پوست هستند. شما نمی‌توانید برخی از این عوامل را کنترل کنید؛ اما عوامل خارجی زیادی وجود دارد که با کنترل آنها تا حد زیادی می‌توانید به سلامت پوست خود کمک کنید. نکاتی که در رابطه با داشتن پوست سالم باید بدانید را در زیر برای شما ذکر کرده‌ایم.

1

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

رژیم غذایی سالم می‌تواند به ایجاد بهترین شرایط برای پوست شما کمک کند. میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین‌های بدون چربی را در برنامه غذایی خود جای دهید. ارتباط بین رژیم غذایی و آکنه به طور دقیق مشخص نیست؛ اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم غذایی غنی از روغن ماهی یا مکمل‌های روغن ماهی، کاهش مصرف چربی‌های ناسالم و کربوهیدرات‌های فرآوری شده یا تصفیه شده می‌تواند ظاهری سالم‌تر به پوست بدهد. نوشیدن آب زیاد نیز به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می‌کند که در نهایت به شاداب‌تر شدن پوست کمک می‌کند.

2

برخی از مواد غذایی که به سلامت پوست کمک می‌کنند عبارتند از:

  • انبه: این میوه حاوی ترکیباتی با خواص آنتی اکسیدانی است که به محافظت از اجزای پوست مانند پروتئین کلاژن کمک می‌کند. به احتمال زیاد شما از فواید کلاژن برای سلامتی آگاه هستید و می‌دانید که برای داشتن پوستی سالم و زیبا، نیاز به کلاژن دارید.
  • گوجه فرنگی: این ماده غذایی دارای خواصی است که باعث پیشگیری از سرطان پوست و محافظت از آن در برابر این بیماری می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه گوجه فرنگی باعث کاهش 50 درصدی ایجاد تومورهای سرطان پوست پس از قرار گرفتن در معرض نور UV می‌شود. همچنین تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که استفاده از رب گوجه فرنگی در وعده‌های غذایی می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی کمک کند. تمام این خواص، مربوط به لیکوپن موجود در گوجه فرنگی است. لیکوپن، رنگدانه‌ای که عامل رنگ قرمز گوجه فرنگی است، در اثر محافظتی گوجه فرنگی در برابر آسیب اشعه فرابنفش نقش دارد.
  • روغن زیتون: این روغن با چروک و آثار پیری کمتر در پوست مرتبط است. روغن زیتون از پوست در برابر چین و چروک، لکه‌های تیره و تغییر رنگ ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، محافظت می‌کند.
  • شکلات تلخ: فلاوانول‌های کاکائو که در شکلات تلخ وجود دارند، می‌تواند بافت و عملکرد پوست را بهبود ببخشند. فلاوانول‌های کاکائو زبری و پوسته پوسته شدن پوست را کاهش می‌دهد، آبرسانی پوست را افزایش داده و به دفاع از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کنند.
  • چای سبز: ترکیبات خاص موجود در چای سبز که با نام پلی فنول‌ها شناخته می‌شوند، باعث جوان سازی سلول‌های در حال مرگ پوست می‌شوند. همچنین این ماده می‌تواند برای بهبود زخم‌ها یا برخی بیماری‌های پوستی مفید باشد.
  • چای سفید: این چای دارای خواص ضد سرطان و ضد پیری است. مطالعات نشان می‌دهند که برخی از مواد موجود در چای سفید می‌توانند از پوست در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب سلول‌های ایمنی محافظت کنند.
  • کلم پیچ: یکی از بهترین منابع لوتئین و زآگزانتین است. لوتئین و زآگزانتین می‌توانند از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از تابش مستقیم نور خورشید، به ویژه اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند.
  • امگا 3: در ماهی‌ها، گردو و دانه‌های کدو تنبل یا روغن‌هایی مانند روغن بذر کتان و روغن ذرت وجود دارد که از خشکی و پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می کند.
  • سویا: این ماده غذایی می‌تواند به کاهش چین و چروک‌های پوست که در گوشه بیرونی چشم در زنان یائسه ظاهر می‌شود، کمک کند.

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.

یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست، محافظت از آن در برابر نور خورشید است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک، لکه‌های ناشی از افزایش سن، سایر مشکلات پوستی و همچنین افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

برای افزایش محافظت از پوست خود در برابر آفتاب، به نکات زیر توجه کنید:

  • از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. ضد آفتاب را هر دو ساعت یکبار تمدید کنید؛ اگر بسیار عرق می‌کنید یا به شنا می‌روید، دفعات تمدید را افزایش بدهید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، این است که استفاده از ضد آفتاب و رعایت روتین مراقبت از پوست در هوای سرد زمستان نیز برای محافظت از پوست خود امری ضروری است.
  • از قرار گرفتن در معرض نور خوردشید از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر، زمانی که پرتوهای خورشید در شدیدترین حالت قرار دارند اجتناب کنید.
  • با پوشیدن پیراهن‌های آستین بلند، شلوارهای بلند و کلاه‌های لبه پهن از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت کنید.

سیگار کشیدن را ترک کنید.

3

سیگار کشیدن پوست شما را پیرتر نشان داده و باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. سیگار کشیدن مویرگ‌های خونی موجود در خارجی‌ترین لایه‌های پوست را باریک کرده و باعث کاهش جریان خون می‌شود؛ این امر در نهایت به رنگ پریده‌تر شدن پوست منجر می‌شود. از طرفی دیگر، سیگار کشیدن باعث کاهش اکسیژن و مواد مغذی پوست که در سلامت آن تاثیر دارند، می‌شود.

سیگار کشیدن به کلاژن و الاستین پوست آسیب می رساند؛ کلاژن و الاستین فیبرهایی هستند که به پوست شما استحکام و خاصیت ارتجاعی می‌دهند. علاوه بر این، حالات تکراری صورت که هنگام سیگار کشیدن انجام می‌دهید، مانند به هم زدن لب‌ها هنگام استعمال و جمع کردن چشم‌ها برای جلوگیری از ورود دود به آن، می‌تواند به ایجاد چین و چروک منجر شود. سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد. پس اگر سیگار می‌کشید، بهترین راه برای محافظت از سلامت پوستتان ترک سیگار است.

با پوست خود به آرامی رفتار کنید.

پاکسازی و اصلاح روزانه می‌تواند روی پوست شما تأثیر بگذارد. برای داشتن پوست سالم، نکات زیر را رعایت کنید تا کمترین خشونت را در رابطه با پوست خود داشته باشید:

  • زمان حمام را محدود کنید: آب داغ و یا حمام طولانی، چربی‌های پوست را از بین می‌برد. زمان حمام یا دوش گرفتن خود را محدود کنید و از آب ولرم، به جای آب گرم و داغ، برای حمام کردن استفاده کنید.
  • از مصرف شوینده‌های قوی بپرهیزید: صابون‌ها و مواد شوینده قوی می‌توانند چربی پوست شما را از بین ببرند. پس برای سالم نگه داشتن پوست خود، پاک کننده‌های ملایم را انتخاب کنید.

4

  • با دقت صورت خود را اصلاح کنید: برای محافظت از پوست خود هنگام اصلاح از کرم، لوسیون یا ژل مخصوص اصلاح در کنار یک تیغ تمیز و تیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که باید صورت خود را در خلاف جهت رشد مو اصلاح کنید.

نکاتی برای داشتن پوست سالم

داشتن پوست سالم لزوماً به معنای انجام کارهای عجیب نیست. با پیروی از نکات بالا و استفاده از محصولات طبیعی مانند محصولات تولید شده توسط شرکت فوراور لیوینگ امریکا، می‌توانید پوستی سالم داشته باشید. عوامل خارجی تاثیرگذار مانند قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب و یا  شستشوی بیش از حد صورت با آب داغ نیز می‌تواند به پوست آسیب برساند. داشتن رژیم غذایی ناسالم، استرس، کمبود خواب، ورنداشتن تحرک، کم آبی بدن، سیگار کشیدن و داروهای خاص همگی می‌توانند بر زیبایی سلامت پوست شما تأثیر بگذارند.

 

ارسال نظر: