کدخبر: 16972

جوانان و اوقات فراغت در کشور آلمان

 

هنگامی که قصد زندگی (تحصیلی، کار و ...) در کشوری را دارید، یکی از فاکتورهای مهم  برای انتخاب مقصد مورد نظر، آشنایی با جامعه و افراد آن جامعه می باشد. به عبارتی نزدیک بودن آداب فرهنگی کشورها و شناخت درست از جامعه مورد نظر می تواند سهمی بزرگ در انتخاب درست و منطقی ما داشته باشد. در این مقاله سعی کردیم نگاهی کوتاه به جامعه جوان کشور آلمان و علایق آن ها داشته باشیم. اگر پس از خواندن این مقاله (زمان تقریبی: 5 دقیقه) فکر می کنید کشور آلمان مقصدی مناسب برای آینده شماست پس زمان را هدر ندهید و زودتر شروع به آموزش زبان آلمانی کنید!

جوانان آلمانی و نظام های اجتماعی

کشور آلمان امروزی، کشوری جوان است. دانش آموزان و افراد جوان زیر هجده سال تقریبا بیست درصد جمعیت را تشکیل می دهند. تقریبا از هر ده نفر آنها، یک نفر متولد کشورهای خارجی است. یک سوم تمام آلمانی ها کمتر از 27 سال سن دارند. وجود این جمعیت جوان تا حدی ناشی از این است که کسانی که قاعدتا می بایست جمعیت سالخورده کشور را تشکیل می دادند، طی سال های جنگ کشته شده یا در سال های بعد از جنگ به خاطر عوارض ناشی از جنگ مرده اند. در سال های دهه 1940 و 1950، به دلیل وجود دشواری های موجود در دوران بازسازی کشور، نرخ تولد پایین بود.

امروزه آلمانی های جوان (95 درصد در بخش غربی و 84 درصد در بخش شرقی) از زندگیشان ابراز رضایت می کنند. آنها حس می کنند که امکان دستیابی به استانداردهای قابل قبول زندگی را دارند. مثل سایر کشورهای غربی، آلمانی های جوان دیگر مثل گذشته به رسوم، دین یا پیوندهای خانوادگی وابستگی نشان نمی دهند. آنها بیشتر از معیارهای اخلاقی دوستانشان پیروی می کنند و در دنیایی که به طور روزافزون به سوی جهانی شدن پیش می رود، بیشتر تحت تاثیر هوس ها و رسانه های گروهی هستند.

باشگاه ها و سازمان ها که شمارشان در کشور به تقریبا سیصد هزار واحد می رسد در بین جوانان به خصوص در بخش غربی بسیار پر طرفدارند. افراد جوان در فعالیت باشگاه های ورزشی، سازمان های مذهبی و سیاسی و گروه های اجتماعی شرکت می کنند، به کنسرت، سینما، موزه و میهمانی های باشگاه های شبانه می روند. تقریبا برای هر نوع علاقه و سرگرمی افراد، از پرورش سگ گرفته تا جمع آوری تمبر، باشگاهی وجود  دارد. اگر چه خانواده ها مسئول تامین هزینه فعالیت های دوران فراغت فرزندانشان هستند، اما دولت با اختصاص بودجه قابل ملاحظه ای تحت عنوان برنامه کودکان و جوانان این سازمان ها را حمایت می کند.

آلمان بجز چند مورد استثنا، از دوران بیسمارک برنامه های بسیار خوبی برای تامین اجتماعی دارد. دولت علاوه بر حمایت از کودکان و جوانان، انواع دیگری از مزایای تامین اجتماعی را هم ارائه می کند. طبق قانون اساسی دولت موظف است در زمینه بیمه درمانی و تصادفات، مستمری دوران سالخوردگی، مسکن و بیکاری کمک هایی فراهم کند.

سیاست کمک به افراد فقیر، برخورداری حداقلی از استانداردهای زندگی را برای کلیه شهروندان فراهم می سازد. با وجودی که این مزایا به "رایگان" در اختیار افراد قرار می گیرد، اما برای تامین این برنامه های اجتماعی گسترده، شهروندان باید مالیات های سنگینی بپردازند. یک سوم تولید ناخالص ملی آلمان یعنی بهای کالاها و خدماتی که در عرض یک سال تولید می شود، برای تامین اجتماعی هزینه می گردد.

اوقات فراغت در آلمان

کارگران آلمانی نسبت به کارگران سایر کشورهای صنعتی، ساعت های تعطیل بیشتری دارند. به طور متوسط آلمانی ها سالانه 1708 ساعت کار می کنند که در مقایسه با ساعت کار آمریکایی ها که 1912 ساعت در سال و ژاپنی ها که 2166 ساعت در سال است، کمتر است. نظام بسیار خوب مدارس حرفه ای و بازرگانی در موثر بودن کار آلمانی ها تاثیر بسزایی دارد.

دانش آموزان آلمانی در حالی فارغ التحصیل می شوند که در زمینه فعالیت مورد نظرشان دانش و مهارت لازم را کسب کرده اند و به آسانی می توانند در محل کارشان این دانش و مهارت ها را به کار بگیرند.

آلمانی ها به طور متوسط شش هفته در سال تعطیلات دارند. اما آنها تعطیلاتشان را چگونه می گذرانند؟ مسافرت در آلمان بسیار رواج دارد. بیش از نیمی از آلمانی ها دست کم پنج روز در سال به سفر می روند.

ساکنان آلمان شرقی برای سفر شور و شوق زیادی دارند، زیرا آنها سال های سال گرفتار محدودیت برای سفر بودند. بیشترین مقصد سفرهای خارج از کشور، جنوب اروپا و ایالات متحده است. در داخل آلمان، جزایر دریای شمال و کوهستان آلپ در ایالت باواریا بیش از سایر مناطق پذیرای مسافران هستند.

ورزش یکی از معمول ترین فعالیت های اوقات فراغت در آلمان است. آلمانی ها نه تنها به دیدن مسابقات فوتبال، تنیس، ژیمناستیک، اسکیت، اسکی و سایر رشته های ورزش حرفه ای می روند، بلکه فعالانه در رشته های ورزشی مختلف شرکت می کنند. حدود 26 میلیون آلمانی در باشگاه های ورزشی مختلف که شمارشان به بیش از 85 هزار می رسد، عضویت دارند و حدود دوازده میلیون نفر هم ورزش های مورد علاقه شان را به صورت انفرادی انجام می دهند. بزرگترین سازمان ورزشی کشور اتحادیه فوتبال آلمان است. فدراسیون ورزش آلمان یک سازمان کشوری است که شانزده شعبه منطقه ای دارد. این فدراسیون برای ورزشکاران آماتور تسهیلات ورزشی و مربی فراهم میکند وترتیب برگزاری مسابقات را می دهد.

2

اغلب آلمانی ها برای حرفه ای شدن به ورزش نمی پردازند بلکه برای حفظ سلامت جسمی و نیز لذتی که از این فعالیت ها می برند، به ورزش رو می آورند. این هوشیاری ملی در مورد سلامت سبب شده است تا آلمانی ها وقت زیادی را در جکوزی، غوطه خوردن در چشمه های آب گرم و نوشیدن آب های معدنی شفا بخش بگذرانند و در سرتاسر کشور بیش از 5500 مرکز بدنسازی وجود داشته باشد.

آلمانی ها شور و شوق زیادی برای رفتن به موزه های مختلف نشان می دهند و دلیل خوبی هم برای آن دارند. در آلمان بیش از 3000 موزه وجود دارد. در این موزه ها بازدیدکنندگان می توانند مجموعه های گوناگونی را از تخم مرغ های رنگی عید پاک گرفته تا بزرگترین ساعتهای کوکدار جهان (در شوناخ در جنگل سیاه) ببینند. موزه پست در فرانکفورت مجموعه هایی از انواع تمبرها، تلفن ها، رادیوها و حتی اتوبوس ها را در خود جای داده است. این فقط نمونه کوچکی است از انواع جاذبه هایی که می توان در موزه های آلمان یافت.

منبع: languagedownload.ir

 

 

ارسال نظر: