کدخبر: 13032

برجام|توافق برجام|هدف برجام

نقشه اروپا برای برجام چیست؟

​در همین حال اعضای اروپایی ۵+۱ شامل ۳ کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا (E۳ یا تروئیکای اروپایی) در بیانیه‌‌ای خطاب به شورای حکام آژانس درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار رسیدگی به اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت توافق شدند.

 بر اساس گزارش سی‌ان‌ان ‌‌‌‌‌در بحبوحه بن بست در مورد برنامه هسته‌ای ایران و تهدید کشورهای غربی برای صدور قطعنامه محکومیت تهران به دلیل عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رافائل ماریانو گروسی، مدیر کل آژانس به خبرنگاران در وین گفت: «ما باید بپذیریم که نتوانسته‌ایم به نتایجی که انتظار داشتیم برسیم».

در همین حال  اعضای اروپایی ۵+۱ شامل ۳ کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا (E۳ یا تروئیکای اروپایی) در بیانیه‌‌ای خطاب به شورای حکام آژانس درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواستار رسیدگی به اجرای تعهدات هسته‌ای ایران تحت توافق شدند.

بر اساس گزارش وبسایت رسمی اتحادیه اروپا در ادامه بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا، ۳ کشور اروپایی، آمریکا، چین و روسیه از آوریل ۲۰۲۱ درگیر مذاکرات فشرده با ایران با هدف بازگرداندن برجام هستند. E۳ از هیچ تلاشی دریغ نکرده است و زمانی که ما سه ماه پیش وین را ترک کردیم، یک توافق قابل اجرا روی میز داشتیم که ایران و آمریکا را به تعهداتشان در برجام بازمی‌گرداند. ما متاسفیم که ایران هنوز از فرصت دیپلماتیک برای انعقاد توافق استفاده نکرده است.

ما همیشه به صراحت گفته ایم که اولویت ما بازگرداندن برجام بوده است. به همین ترتیب، ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که توافق نمی‌تواند به طور نامحدود روی میز بماند، دقیقاً به این دلیل که ایران به پیشرفت توانایی‌های هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و مزایای عدم اشاعه توافق و در نتیجه امکان دستیابی به توافق را تضعیف می‌کند.

ارسال نظر: