کدخبر: 17991

از کجا بفهمیم لپ تاپ کاستوم است؟ نکاتی که در زمان خرید آن باید بدانید!

 

معمولا زمانی که قصد خرید لپ تاپ را دارید و به فروشگا‌های مختلف سر می‌زنید یا این که سایت‌ها رو زیر و رو می‌کنید تا مدل مدنظرتان را پیدا کنید، با اصطلاحات ناشناخته‌ای رو به رو خواهید شد که معنا و مفهوم بسیاری از آن‌ها را نمی‌دانید!

یکی از این اصطلاحات عجیب و ناشناخته لپ تاپ کاستوم ( لپ تاپ Custom) است! ممکن است برای رسیدن به پاسخ این سوال جستجوهایی انجام داده باشید اما به نتیجه‌ای نرسیده باشید!

در این مقاله قرار است تا به این سوال پاسخ دهیم که لپ تاپ کاستوم به چه معنا است و از کجا می‌توانیم متوجه شویم که یک لپ تاپ کاستوم است یا خیر؟!

پس اگر این سوال یکی از چالش‌های شما نیز می‌باشد تا انتهای مطلب با ما همراه باشد. چرا که قرار است سیر تا پیاز این موضوع را بررسی کنیم.

 

 

لپ تاپ کاستوم چیست؟

2

اگر بخواهیم تا تعریف ساده ای را در مورد لپ تاپ کاستوم ارائه دهیم، باید گفت که کاستوم کردن یا کاستومایز کردن یک لپ تاپ به معنای شخصی سازی کردن آن است.

در طی این فرآیند ممکن است یک قطعه سخت افزاری به دستگاه آکبند شما، اضافه یا از آن کم شود. معمولا این اصطلاح در بین افرار بازار لپ تاپ و فروشندگان بسیار پرکاربرد است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته تمام افرادی که محصولات اصلی را به فروش می‌رسانند به این نکته اشاره می‌کنند که از خرید لپ تاپ کاستوم خودداری کنید!

اما این علامت سوال در ذهن افراد به وجود می‌آید که چرا نباید این کار را انجام داد؟

 

چرا نباید لپ تاپ کاستوم بخریم؟

برای این که متوجه شوید که چرا نباید لپ تاپ کاستوم بخرید، اول باید سری به قطعات سخت افزاری به کار برده شده در لپ تاپ زد و داستان آن‌ها را گفت.

معمولا هیچکدام از برندهای معتبری که در حال حاضر لپ تاپ تولید می‌کنند، قطعات اصلی و به کار برده شده در لپ تاپ را، خودشان تولید نکرده و این قطعات را شرکت‌های متخصص دیگر ساخته و در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

در حال حاضر قطعاتی مانند پردازنده، کارت گرافیک، حافظه‌ی RAM و همچنین حافظه‌ی SSD و HDD را شرکت‌های دیگر تولید کرده و در اختیار کمپانی‌های تولید کننده‌ی لپ تاپ قرار می‌دهند تا برای ساخت محصول با کانفیگ مد نظر خود از آن‌ها استفاده کنند.

نکته ای که شما باید بدانید این است که در یک لپ تاپ برخلاف پردازنده و کارت گرافیک امکان تغییر و تعویض قطعاتی مانند حافظه‌ی RAM، SSD و HDD به راحتی وجود دارد که در حال حاضر هر کدام از این سه قطعه با کیفیت متفاوت و تولید شده از برندهای گوناگون در بازار موجود هستند.

اگر هر کدام از این قطعات از دستگاه شما به هر دلیلی خارج شده و قطعه‌ی دیگری جایگزینی آن شود، در واقع لپ تاپ شما کاستوم شده است! البته کاستوم شدن یک لپ تاپ همیشه بد نیست اما معایب زیادی نیز دارد که به شرح زیر است:

  • امکان تعویض قطعه اصلی با قطعه تقلبی و بی‌کیفیت

با این حساب یکی از دلایلی که می‌تواند مانع از خرید لپ تاپ کاستوم شود این است که ممکن است قطعه‌ی اصلی با یک قطعه‎ی تقلبی جایگزین شده باشد. به طور مثال در ساخت لپ تاپ ایسوس از بهترین قطعات استفاده می‌شود. برند ایسوس همواره از پردازنده‌های قدرتمند اینتل و AMD در کنار SSD سریع و خارق العاده سامسونگ در ساخت محوصولات خود استفاده می‌کند.

شاید یک فروشنده سودجو بخواهد این قطعات را با یک قطعه کم کیفیت یا ارزانتر جابجا کند و یا یک قطعه دیگر به آن اضافه کند تا بتواند با قیمت بالاتر دستگاه را به فروش برساند.

آیا شما حاضر هستید که هزینه‌ی خرید یک لپ تاپ اصل یا یک لپ تاپ با کانفیگ بالاتر را پرداخت کنید و در عوض یک لپ تاپ خریداری کنید که یک قطعه‌ی آن جابه جا و تعویض شده است؟ قطعا پاسخ شما منفی است.

  • بروز و ایجاد مشکل در لپ تاپ به دلیل تعویض قطعه

 

برای این که این مورد را توضیح دهیم، بهتر است تا از یک مثال استفاده کنیم. بطور مثال یک فروشنده می‌تواند یک لپ تاپ آکبند با رم ۴ گیگابایتی را به ۸ گیگابایت ارتقا دهد. شاید در نگاه اول این موضوع یک مشکل به نظر نرسد ولی این کار می‌تواند آسیب زیادی به لپ تاپ وارد کند. به چند دلیل:

1.مشخص نیست که قطعه‌ی اضافه شده اصل یا تقلبی است!

2.مشخص نیست که قطعه‌ی اضافه شده نو یا کار کرده است!

3. مهم تر این که ممکن است که قطعه اضافه شده ( که در اینجا در مورد رم صحبت کردیم) با BUS رم موجود در دستگاه هماهنگی نداشته باشد که در این صورت به جای کمک به افزایش سرعت باعث هنگ و کندی می‌شود.

 

  • از بین رفتن گارانتی اصلی دستگاه

مورد بعدی این است که دستکاری کردن یک لپ تاپ آکبند توسط افرادی متفرقه باعث باطل شدن گارانتی آن شده و این در حالی است که شما از آن بی خبر هستید. طبق گفته‌ی یکی از کارشناسان متخصص آی تی هوم در این حالت ممکن است که هنگام مراجعه به گارانتی بیان شود که گارانتی دستگاه شما باطل شده و هیچ خدمات رایگانی به شما تعلق نمی‌گیرد.

پس با توجه به این موارد باید به دنبال راه حلی باشید که کاستوم شدن یک لپ تاپ را به سادگی متوجه شویم!

 

از کجا متوجه شویم که لپ تاپ کاستوم است؟

3

برای تشخیص این مورد کافی است تا مشخصات دستگاه را در داخل ویندوز مشاهده کرده و با لیبل مشخصات دستگاه روی جعبه مقایسه کنید. به همین سادگی...

با توجه به موارد گفته شده به عنوان جمع بندی باید گفت که از خرید دستگاه کاستوم شده جدا خودداری کنید. حتی اگر در زمان خرید لپ تاپ یا پس از آن نیاز به ارتقا سخت افزاری لپ تاپ خود داشتید، می‌توانید این کار را به شرکت گارانتی بسپارید که هم خیالتان راحت است و هم با هزینه‌ی کمتری این کار را انجام می‌دهید و در نهایت گارانتی دستگاه شما نیز باطل نخواهد شد.

 

 

ارسال نظر: