کدخبر: 18231

تاثیر ارزهای دیجیتال بر اقتصاد چیست؟

 

 

رمزارز بسیار فراتر از یک نوآوری مالی است. ارز دیجیتال یک شکل اجتماعی، فرهنگی و فناوری از پیشرفت است. بازار ارزهای دیجیتال از طریق ویژگی قابل دسترس خود، این پتانسیل را دارد که اقتصاد را به شدت تغییر دهد.

رمزارزها دارایی های دیجیتالی هستند که با الگوریتم های رمزنگاری مدیریت می شوند. ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارند. بیت کوین (BTC) احتمالاً شناخته شده ترین ارز دیجیتال است، اما هزاران ارز دیجیتال دیگر نیز ظهور کرده اند. این حوزه همچنین شامل استیبل کوین ها می شود، ارزهای دیجیتالی که ارزش آنها به یک ارز فیات، مانند اوراق بدهی یا کالاهایی مانند طلا مرتبط است.

هنگامی که قیمت ارزهای دیجیتال در حال اصلاح است و شاخص ترس و طمع بالا می رود، مهم است که آرامش خود را حفظ کنید و درک کنید که تأثیر گسترده تر ارزهای دیجیتال فراتر از نوسانات روزانه قیمت است. کاربرد ارزهای دیجیتال و فناوری‌های بلاک چین زیربنایی آن‌ها با سرعتی تصاعدی در حال توسعه است. تأثیر اقتصادی عظیم ارزهای دیجیتال بر اقتصاد جهانی از مرزهای ملی فراتر رفته است.

ارزهای دیجیتال به دلیل در دسترس بودن ممکن است شمول مالی در سطح جهانی را تقویت کنند. برای جمعیت های محروم و بدون بانک - که یک میلیارد نفر از آنها تلفن همراه دارند - استفاده از ارزهای دیجیتال فرصتی برای دسترسی مالی است. بنابراین می توان استدلال کرد که ارزهای دیجیتال ذاتاً برای اقتصاد خوب هستند.

 

رمزارز چگونه از افراد در برابر تورم محافظت می کند؟

پاسخ به اینکه آیا ارزهای دیجیتال و به طور خاص بیت کوین از شما در برابر تورم محافظت می کنند یا خیر، ممکن است به موضع شما بستگی داشته باشد. برخی ممکن است تصمیم بگیرند که فقط در بازار استیبل کوین های دارای پشتوانه خوب فعالیت کنند.

ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین به طور سنتی به عنوان محافظ در برابر تورم در نظر گرفته می شدند. اعتقاد بر این است که عرضه محدود بیت کوین BTC و ماهیت غیرمتمرکز آن به افزایش ارزش بیت کوین های در دسترس و آنهایی که هنوز استخراج نشده اند کمک می کند.

جایگزین ها نیز مهم هستند. برخی ممکن است تصمیم بگیرند که فقط از استیبل کوین های دارای پشتوانه استفاده کنند. اینکه آیا ارزهای دیجیتال راه‌های معتبری برای فرار از تورم فزاینده هستند یا خیر، بستگی به این دارد که آیا آن‌ها را جایگزین‌های واقعی برای سیاست‌های پولی (شکست‌خورده) در نظر میگیریم یا خیر. یک مکسیمالیست بیت کوین ممکن است استدلال کند که عرضه پول غیرثابت، پس از سال 1971 و مطمئناً پس از 2008، ثابت کرده است که با نیازهای یک اقتصاد واقعی مطابقت ندارد. نرخ های تورم سرسام آور در سطح جهان احتمالاً کنجکاوی و نیاز به ارزهای دیجیتال را تحریک می کند.

استفاده از ارزهای دیجیتال مشکلاتی را به وجود می آورد؟

روایاتی در مورد ارزهای دیجیتال وجود دارد که استفاده از آنها برای فعالیت های مجرمانه، تأثیر ظاهراً مضر آنها بر محیط زیست (و تأثیرات اقتصادی مرتبط با آن) و ماهیت پرنوسان ارزهای دیجیتال از مشکلات آنهاست.

مانند پول نقد، تعجبی ندارد که برخی مجرمان (سایبری) از ارز دیجیتال استفاده می کنند. با توجه به اینکه رشد استفاده قانونی از ارزهای دیجیتال بسیار بیشتر از رشد استفاده مجرمانه است، سهم فعالیت غیرقانونی از حجم تراکنش ارزهای دیجیتال بسیار کمتر است، زیرا تراکنش‌های مربوط به آدرس‌های غیرقانونی تنها 0.15 درصد از حجم تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را در سال 2021 تشکیل می‌دهند.

گفته می شود که ارزهای دیجیتال برای محیط زیست مضر هستند. برخی می گویند مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) بیت کوین اثرات منفی (زیست محیطی و اقتصادی) ایجاد می کند. با این حال، برآورد مطالعات نشان می دهد که بیت کوین 0.08٪ در انتشار CO2 جهانی نقش دارد. در ازای آن، بیت کوین کل بخش و شمول مالی میلیون ها نفر را در سراسر جهان بهبود می بخشد.

نیازی به گفتن نیست که بازارهای ارزهای دیجیتال می‌توانند در واقع بسیار پرنوسان و بی‌نظم باشند، اما یک منطق اساسی در کار است. به عنوان مثال، نگاهی به نمودار لگاریتمی بیت کوین (به پایین نگاه کنید) به جای نمودار خطی آن، نشان می دهد که نوسانات و کاهش ارزش ها در طول زمان نسبتاً ثابت مانده اند.

آیا ارزهای دیجیتال از رکود اقتصادی جان سالم به در خواهند برد؟

علیرغم زمستان موقت ارزهای دیجیتال، قیمت ارزهای دیجیتال، تحولات صنعت و نوآوری مسلماً از طریق یک حلقه بازخورد مثبت یکدیگر را تقویت می کنند.

فشار نزولی در بازارهای ارزهای دیجیتال ممکن است با لغزش بازارهای سنتی و عوامل ژئوپلیتیکی مرتبط باشد. سرمایه گذاران رمزارز روزهای سختی را پشت سر می گذارند. جو مالی به طور قابل توجهی تغییر کرده است. برای مثال، تورم بالا باعث می‌شود بانک‌های مرکزی سیاست‌های خود را تعدیل کنند: آنها نرخ‌های بهره را افزایش می‌دهند و به عنوان مثال، افزایش نرخ بهره سرمایه گذاری در اوراق قرضه را جذاب تر می کند.

همبستگی ارزش بازار ارزهای دیجیتال با بازارهای سنتی نشان دهنده نهادینه شدن این حوزه است، اما این لزوما بد نیست. این نشان دهنده پذیرش به عنوان اولین گام به سمت پذیرش گسترده تر ارزهای دیجیتال و شالوده تکنولوژیکی آنهاست.

در واقع، رهبران فکری برجسته استدلال می‌کنند که بازار ارزهای دیجیتال به صورت چرخه‌ای توسعه می‌یابد و این چرخه‌ها می‌توانند از نقطه‌نظر بیرونی آشفته به نظر برسند. اما، در واقعیت، یک منطق اساسی وجود دارد که در آن قیمت‌ها، پیشرفت‌های صنعت و نوآوری در یک حلقه بازخورد مثبت به یکدیگر متصل می‌شوند.

چگونه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بر اقتصاد گسترده کریپتو تأثیر می گذارد؟

اگرچه به نظر می رسد بازار ارزهای دیجیتال در یک حلقه بازخورد مثبت رشد می کند، اما این بدان معنا نیست که رویدادهای غیرمنتظره ممکن است بر مسیر اکوسیستم به عنوان یک کل تأثیر نگذارند.

اگرچه بلاک چین و ارزهای دیجیتال اساساً به عنوان فناوری‌های «بدون نیاز به اعتماد» شناخته می شوند اما در جایی که انسان‌ها با یکدیگر تعامل دارند، اعتماد گزینه ای کلیدی باقی می‌ماند. بازار ارزهای دیجیتال نه تنها تحت تأثیر اقتصاد گسترده تر است، بلکه ممکن است به خودی خود تأثیرات عمیقی نیز ایجاد کند. در واقع، پرونده ترا Terra نشان می‌دهد که هر نهادی – چه یک شرکت واحد، یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر یا پروژه‌ای که یک استیبل کوین الگوریتمی منتشر می‌کند – می‌تواند به طور بالقوه به «رونق» یا «رکود» بازارهای ارزهای دیجیتال کمک کند.

تأثیر چنین رویدادهای کریپتویی همراه با تأثیر سیستمی منعکس کننده اثرات دومینوی امور مالی سنتی، و سقوط سلسیوس و شرکت تری اروز کپیتال همگی نشان می دهد که اقتصاد کریپتو از شکست مصون نیست. در واقع، در حالی که امور مالی سنتی دارای موسساتی است که آنقدر بزرگ هستند که نمی‌توانند شکست بخورند، در بخش کریپتو اینطور نیست.

سقوط و اثر دومینویی آن نشان دهنده عدم بلوغ خود بخش است.

از آنجایی که نوآوری و قیمت لحظه ای ارز دیجیتال ذاتاً به هم مرتبط هستند و توسعه در مراحل اولیه اقتصاد کریپتو پتانسیل های بکر فراوانی را ارائه می دهد، اقتصاد مذکور ممکن است همچنان شاهد رویدادهایی باشد که به طور موقت روند رشد را تضعیف می کنند.

با این حال، بسیاری از شاغلان در این بخش اعتقاد دارند که پروژه‌های قوی در طول اصلاحات موقت ادامه پیدا می‌کنند و زمستان ارزهای دیجیتال مسیر را برای چرخه‌ای از نوآوری‌های نامحدود و جدید پاک می‌کند.

منبع: نیپوتو

ارسال نظر: