کدخبر: 18350

برای سلامتی چه تجهیزات پزشکی در منزل مفید است؟

 

به مجموعه تجهیزاتی که از آن‌ ها برای پیشگیری، بررسی و درمان بیماری‌ ها و حفظ سلامت انسان‌ ها استفاده می ‌شود تجهیزات پزشکی گفته می‌شود، از تجهیزات پزشکی برای شناسایی مشکلات جسمی، کاهش درد و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ ها استفاده می ‌شود.

چرا استفاده از تجهیزات پزشکی در منزل حائز اهمیت است؟

افراد به دلایلی همچون عدم تحرک وعادات ناسالم دچار بسیاری از بیماری‌ هایی همچون افزایش فشار خون، چاقی، دیابت و بیماری‌ های قلبی می‌ شوند، نیاز است افراد برای اطلاع از سلامتی ‌شان به طور مداوم برخی از پارامترهای سلامتی‌ شان را بررسی کنند.

یکی از روش های بررسی پارامتر های سلامتی استفاده از تجهیزات پزشکی در منزل است.

 

تجهیزات پزشکی مورد نیاز در منزل

تجهیزات پزشکی بسیاری وجود دارند که استفاده از آن‌ ها در منازل برای سلامت کودکان و بزرگسالان مفید است قابل ذکر است که افراد بدون تخصص نیز می ‌توانند از تجهیزات پزشکی در منازل استفاده کنند و استفاده از آن‌ ها نیازی به دانش پرستاری ندارد.

دستگاه فشار سنج، دستگاه کنترل قند خون، دستگاه بخور و بالش طبی 4 مورد از مهم ‌ترین تجهیزات پزشکی هستند که استفاده از آن‌ ها در منازل الزامی و مفید است.

1. دستگاه فشار سنج

فشار سنج یکی از مهم‌ ترین تجهیزات پزشکی است که از آن برای کنترل فشار خون استفاده می‌ شود، در این بخش به معرفی این محصول پرداخته و با انواع آن نیز آشنا خواهیم شد، فشار سنج وسیله‌ ای است که برای افرادی که فشار خون بالا دارند ضروری است تا از طریق این ابزار به اندازه گیری میزان فشار خون شان بپردازند.

معرفی انواع فشار سنج

فشار سنج‌ ها در سه نوع جیوه ‌ای، عقربه‌ ای و دیجیتالی تولید می ‌شوند.

فشار سنج جیوه‌ای

فشار سنج جیوه‌ ای، رایج‌ ترین نوع فشار سنج است که در صنایع سلامتی تاثیرات بسیار زیادی گذاشته و تغییرات زیادی را نیز اعمال کرده است، این نوع از فشار سنج دارای کاف بادی دستی است که از طریق یک لوله دارای جیوه به واحد های اندازه گیری اتصال پیدا کرده است، برای استفاده از فشار سنج جیوه‌ای باید این دستگاه را به صورت عمودی و کاملاً صاف قرار دهید تا میزان دقیق فشار خون نمایش داده شود.

فشارسنج جیوه‌ ای دستگاهی بسیار حساس است و به هیچ عنوان نباید ضربه ‌ای ببیند، جیوه ماده‌ ای بسیار خطرناک و سمی است و استفاده از فشار سنج جیوه‌ ای در بسیاری از کشورها ممنوع شده است.

فشارسنج عقربه‌ای

فشارسنج عقربه‌ ای ایمنی بالاتری نسبت به فشارسنج جیوه‌ ای دارد، این دستگاه روش مشابه ای با فشارسنج عقربه‌ ای دارد و در این ابزار گوشی پزشکی به کاف متصل شده و از طریق عدد سنج عدد اندازه فشار را مشخص می ‌کند.

فشار سنج عقربه ‌ای دارای انواع مختلفی است و عملکردشان دقیق و ظریف است به طوری که باید به خوبی از آن مراقبت شود.

 

فشارسنج دیجیتالی

فشارسنج دیجیتالی پیشرفته‌ ترین مدل فشارسنج است، این نوع از فشارسنج دارای سنسور فشار الکتریکی است و امکان مشاهده فشار خون روی صفحه نمایشگر وجود دارد، فشار سنج دیجیتالی دارای کاف بادی است.

فشار سنج دیجیتالی را می ‌توانیم بهترین نوع فشار سنج برای مصارف خانگی معرفی کینم، نوسانات درون شریان‌ ها و رگ‌ ها از طریق این فشار سنج به صورت خودکار اندازه گیری می‌ شوند، کار با فشارسنج دیجیتالی بسیار ساده است و این دستگاه دقت بسیار بالایی دارد.

2. گلوکومتر

دستگاه تست قند خون یا گلوکومتر یکی از مهم‌ ترین تجهیزات پزشکی است که امکان سنجش قند خون توسط این دستگاه وجود دارد، افراد می ‌توانند برای سنجش میزان قند خون شان از دستگاه گلوکومتر استفاده کنند.

انواع دستگاه تست قند خون

دستگاه قند خون دارای انواع مختلفی در بازار است که افراد می‌ توانند بر حسب نیازهای خود از آن‌ ها استفاده کنند.

3. دستگاه بخور

دستگاه بخور از دیگر انواع تجهیزات پزشکی پر کاربرد است که می ‌توان از آن برای مرطوب کردن فضا استفاده کرد، استفاده از دستگاه بخور مشکلات ناشی از هوای خشک را کاهش داده و از بین می ‌برد و از طریق رطوبت رسانی موجب بهبود عملکرد تنفس افراد می‌ شود، از این دستگاه می‌ توان در هر مکانی از جمله منزل، شرکت، داروخانه و... استفاده کرد.

استفاده از دستگاه بخور تنفس افراد را آسان کرده و از خشکی پوست و مو جلوگیری می‌ کند، همچنین استفاده از دستگاه بخور از بروز بسیاری از بیماری ‌ها همچون مشکلات تنفسی نیز جلوگیری می ‌کند.

 

مزایای دستگاه بخور چیست؟

دستگاه بخور از طریق تولید کردن بخار موجب باز کردن راه تنفسی افراد و نفس کشیدن آسان آن‌ ها می‌ شود، سرفه‌ های خشک و دائمی را قطع کرده و از حساسیت ‌ها در افراد جلوگیری می ‌کند، خشکی پوست و ترک‌ های ایجاد شده در لب را بر طرف می ‌کند، سردرد را کاهش می‌ دهد و از خونریزی مداوم بینی نیز جلوگیری می‌ کند.

انواع دستگاه بخور

دستگاه بخور دارای دو نوع بخور سرد و بخور گرم است که هر کدام دارای معایب و مزایای خاص خودشان هستند.

استفاده از دستگاه بخور در هر محیطی امکان پذیر بوده و برای کودکان و بزرگسالان مفید است.

چرا استفاده از دستگاه بخور برای کودکان و بزرگسالان توصیه می‌شود؟

دستگاه بخور دارای ویژگی ‌ها و خصوصیت‌ های مختلفی است که امکان استفاده از آن برای تمام سنین وجود دارد، از آنجا که دستگاه تهویه هوا موجب خشکی هوا می‌ شود، بهتر است از دستگاه بخور استفاده شود تا علاوه بر تهویه هوا محیط مرطوب شود.

انواع دستگاه بخور

دستگاه ‌های بخوری که امروزه در بازار عرضه می‌ شوند با روش‌ های متفاوتی به تولید بخار می‌ پردازند، در ادامه به معرفی دو نوع دستگاه می‌ پردازیم.

دستگاه بخور گرم

یکی از انواع رایج بخور است، برای تولید بخار از گرما استفاده می ‌کند و دمای بخار آن نسبت به دمای محیط بالاتر است، این نوع از بخور دارای دو نوع اولتراسونیک و تبخیری می ‌باشد.

دستگاه بخور گرم

از دیگر روش‌ های رایج تولید بخار است که از روش‌ های بدون گرما استفاده می‌ کند، دمای این دستگاه بخور پایین ‌تر از دمای محیط است به همین دلیل بخور سرد نامیده شده است، در این دستگاه آب بخار نمی ‌شود و تنها شبیه به توده‌ ای غبارگونه در می ‌آید، این نوع بخور دارای دو نوع اولتراسونیک و تبخیری می‌ باشد.

4. بالش طبی

خواب خوب در سلامتی افراد تأثیر بسیار زیادی دارد، یکی از مواردی که در کیفیت خواب تأثیر دارد، بالش طبی است، بالش طبی یکی از بهترین جایگزین‌ ها برای بالش معمولی است، از این بالش برای محافظت سر و گردن استفاده می‌ شود.

مزایای استفاده از بالش طبی

استفاده از بالش طبی دارای مزایای بسیاری است که در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ ترین مزایای آن می ‌پردازیم.

کاهش درد های جسمانی

استفاده از بالش طبی درد های جسمانی سر و گردن، کتف و شانه‌ ها همچون آرتروز، سردرد و فیبرومیالژیا را کاهش می ‌دهد.

مناسب برای پوست

بالش‌ های طبی دارای بافت نرم و استانداردی هستند که از پوست صورت محافظت کرده و استفاده از آن‌ ها موجب کاهش چین و چروک پوست صورت می‌ شود، امکان ایجاد حساسیت پوستی از طریق استفاده از این بالش به حداقل خود می‌ رسد.

استفاده از بالش طبی از تجمعات مایعات در اطراف چشم و همچنین پف زیر چشم نیز جلوگیری می‌ کند.

کاهش خروپف

در صورتی که قرار گیری نادرست سر و گردن بر روی بالش دلیل خر وپف افراد باشد استفاده از بالش طبی به کاهش خر و پفشان کمک خواهد کرد.

 

ارسال نظر: