کدخبر: 20209

خواص روغن رزماری برای مو + نحوه استفاده

رزماری که درختچه‌ای همیشه سبز و با برگ‌های سوزنیه، به خانواده نعناع تعلق داره که در مدیترانه یافت می‌شه. این گیاه با ترکیبات ویژه خودش، یعنی سینئول و آلفا پینن سبب بهبود گردش خون و تقویت رشد مو شده، همچنین انواع ریزش مو رو درمان کرده. خواص روغن رزماری برای مو از هیچ کس پنهان نیست. این روغن با پیشگیری از شکستگی و خرد شدن ساقه مو، درمان رو قطعی می‌کنه.

خواص روغن رزماری برای مو  بسیار ناب و مورد توصیه اکثر مشاوران زیبایی ست. رزماری یک گیاه پرخاصیته که از گذشته‌های دور از اون برای تقویت و درمان موهای آسیب‌دیده استفاده می‌شد. مهم‌ترین خاصیت این روغن برای درمان ریزش مو بوده که به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی که داره، باعث درمان این مشکل شده است.

همچنین این روغن گیاهی به تحریک رشد مو و رفع شوره سر هم کمک زیادی می‌کنه؛ به همین دلیل اون رو با نام ملکه‌ گیاهان هم می‌شناسند. رزماری با خاصیت ضدالتهابی که داره، باعث تقویت رشد عصب هم میشه و گردش خون رو بهبود می‌بخشه. در ادامه با بررسی دقیق خواص روغن رزماری برای مو با ما همراه باشید.

خواص روغن رزماری برای مو

خواص روغن رزماری برای مو

رزماری که درختچه‌ای همیشه سبز و با برگ‌های سوزنیه، به خانواده نعناع تعلق داره که در مدیترانه یافت می‌شه. این گیاه با ترکیبات ویژه خودش، یعنی سینئول و آلفا پینن سبب بهبود گردش خون و تقویت رشد مو شده، همچنین انواع ریزش مو رو درمان کرده. خواص روغن رزماری برای مو از هیچ کس پنهان نیست. این روغن با پیشگیری از شکستگی و خرد شدن ساقه مو، درمان رو قطعی می‌کنه. بعضی از خواص این روغن گیاهی رو با هم بررسی می‌کنیم.

جلوگیری از ریزش مو

این روغن با خاصیت ضد ریزشی که داره، باعث می‌شه که اگر فردی سابقه ریزش مو، طاسی یا کم مویی داشته باشه، با مصرف مرتب از بیشتر شدن و پیشروی اون جلوگیری بشه و بنیان مو رو تقویت می‌کنه. همچنین برخی افراد توی یک دوره زمانی، مثلا میانسالی دچار کم مویی یا ریزش مو می‌شن که با استفاده مرتب از این روغن، به راحتی می‌تونن از بروز این اتفاق جلوگیری کرده و زیبایی موها رو حفظ کنند.

رفع شوره سر

یکی دیگه از فواید روغن رزماری برای مو، رفع شوره سر هست. این روغن با خواص ضد قارچی که داره سبب درمان شوره سر می‌شه و شما را از شر آن خلاص می‌کنه. برای این کار بعد از خرید روغن رزماری، چند قطره از اون رو در شامپوی خود ریخته و هنگام استحمام به پوست سر خود ماساژ بدید. یا اینکه 5 قطره رزماری رو با یک یا دو لیوان استکان آب رقیق کنید و قبل از خواب به آرامی به پوست سر خود بمالید.

خواص روغن رزماری در طب سنتی

فواید روغن رزماری برای مو اینقدر زیاده که یکی از بهترین روغن‌ها از دیدگاه طب سنتی به شمار می‌ره. بارزترین فایده‌ اون هم روی رشد مو هست؛ زیرا در طب سنتی برای درمان ریزش مو، ریزش ابرو، کم پشت شدن و نازک شدن ساقه مو و حتی برای درمان موخوره، این روغن رو تجویز می‌کنند. علاوه بر تحریک رشد مو، برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو و رفع خشکی یا خارش پوست سر هم مفید است.

نحوه استفاده از روغن رزماری

طرز استفاده از روغن

به چندین روش ساده میشه روغن رزماری رو استفاده کرد و از فواید آن برای مو بهره‌مند شد. بهتره برای شروع به هر روشی که میخواین انجام بدین، 1 الی 2 بار در هفته تکرار کنید و بعد از مدتی، تعداد دفعات رو افزایش بدید. نحوه مصرف روغن رزماری به دو صورت زیر پیشنهاد می‌شه:

استفاده مستقیم از روغن رزماری روس پوست سر

بعد از استحمام و در حالتی که پوست سر تمیز شده، روی اون 5 قطره روغن رزماری بریزید. البته توی بعضی شرایط بهتره که روغن با روغن‌های دیگری مثل جوجوبا یا نارگیل مخلوط بشه. بعد از اینکه خوب پوست سر رو ماساژ دادید، روغن رو بشورید.

مخلوط کردن رزماری با شامپو

روش بعدی برای استفاده و بهره‌مند شدن از خواص روغن رزماری برای مو، مخلوط کردن با شامپو است. البته نباید در مصرف زیاده‌روی بشه و حدود 4 تا 5 قطره کافی هست. همچنین علاوه بر شامپو در نرم‌کننده، کرم یا لوسیون می‌شه اضافه کرد و از مزایای این روغن مفید بهره‌مند شد.

نکات مهم هنگام استفاده از روغن رزماری

این روغن شگفت‌انگیز با وجود خواص و مزایای بی‌شماری که داره، باید با دقت مصرف بشه و در هنگام مصرف توجه به یک سری نکات ضروری هست. بعضی از نکات عبارت‌اند از:

  • حتما مراقب باشید که وقتی دارید روغن رو مصرف می‌کنید، با چشمتون برخورد نکنه و اگر برخورد کرد، خیلی زود با آب سرد شسته بشویید.

  • با اینکه این روغن مزایای زیادی داره و محرک رشد و تقویت مو هست؛ ولی نباید در استفاده از اون زیاده‌روی کنید؛ چون استفاده بیش از حد باعث تحریکات پوستی میشه.

  • برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تحریک پوستی بهتره که قبل از استفاده، با روغن حامل یا خیلی روغن‌های دیگه رقیق بشه.

  • در صورت وجود بیماری یا بارداری با احتیاط مصرف بشه و حتما قبل از مصرف با پزشک مشورت بشه.

خواص بیشتر روغن رزماری

خواص بیشتر روغن رزماری

هر فردی دوست داره موهای سالم و پرپشتی داشته باشه و این کار بدون رسیدگی ممکن نیست. افراد به دلیل ژنتیک، عادات غذایی نامناسب یا شرایط زندگیشون ممکنه دچار ریز یا کم‌پشتی مو بشن که با در پیش گرفتن درمان خانگی توسط روغن رزماری، قطعا نتیجه مطلوبی حاصل می‌کنن. لازمه بدونید شروع درمان در زمان مناسب خیلی اهمیت داره؛ چراکه هم ریزش مو پیشروی نمی‌کنه و هم به درمان سریع‌تر پاسخ داده میشه.

روغن رزماری بکرینا علاوه بر تأثیر مثبت روی مو، برای سلامتی بدن هم اهمیت داره که برخی از مزایای اون عبارت‌اند از:

  • تقویت حافظه و مغز

  • تسکین درد

  • کاهش استرس

  • باعث ایجاد نشاط و سرزندگی

  • سلامت دستگاه گوارشی و کبد

  • کاهش التهابات مفصلی

  • خواص ضدسرطانی

  • مقابله با انواع مسمویت های غذایی

سلامت و درخشندگی موها با روغن رزماری

استفاده از روغن رزماری مزایای بسیاری به خصوص در امر رشد مو داره و حتی در زمینه درمان، با داروهای تجاری مخصوص ریزش مو رقابت می‌کنه. این روغن به دلیل طبیعی بودن، در صورتی که به میزان مناسب مصرف بشه، هیچ عوارضی نداره و باعث درمان قطعی می‌شه.

اگر موهای شما به هر دلیلی ریزش پیدا کرده، با مشورت پزشک این روغن رو تهیه و مصرف کنید. رزماری با خاصیت خون‌رسانی، شروع به تقویت فولیکول‌ها کرده و از ریزش و تخریب مو جلوگیری می‌کنه. در این مقاله سعی بر آن بود که به بررسی فواید روغن رزماری برای مو و مزایای بی‌شمارش بپردازیم تا در هنگام روبه‌رویی با مشکل ریزش مو از این مطالب استفاده کنید.

منبع:

https://health.clevelandclinic.org/rosemary-oil-for-hair

ارسال نظر: