کدخبر: 10030

8 اپلیکیشن برتر سلامت روان در دنیا که بسیار سودمند هستند

اپلیکیشن‌های سلامت روان راهی برای دسترسی به جلسات مدیتیشن و تماس با کارشناسان مراقبت‌های هستند است تا بتوانیم با آنها درباره تأثیر تغییرات زندگی و محیط بر سلامت روان خود صحبت کنیم. اکثر اپلیکیشن‌ها رایگان هستند، اما ممکن است برای دسترسی به ویژگی‌های کامل به خرید اشتراک نیاز داشته باشید. در این بخش به معرفی اپلیکیشن‌های زیر می‌پردازیم:

  • بهترین برای مبتدیان: Calm
  • بهترین برای کاهش استرس روزانه: Headspace
  • بهترین دفتر خاطرات: Moodnotes
  • بهترین برای کاهش اضطراب: Sanvello
  • بهترین برای کودکان و نوجوانان: SuperBetter
  • بهترین برای دریافت کمک به صورت ناشناس: 7 Cups
  • بهترین برای توسعه عادت‌های جدید: Happify
  • بهترین برای مشاوره: Talkspace

اپلیکیشن‌های سلامت روان چه هستند؟

حدود 51.5 میلیون بزرگسال در آمریکا در سال 2019 از مشکلات سلامت روان رنج می‌بردند که حدود 13.1 میلیون نفر از آنها دچار بیماری‌های جدی روانی بودند. اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، سه بیماری روانی رایج در بین بزرگسالان آمریکایی هستند. به استثناء بارداری و تولد، اختلالات خلقی در حال حاضر شایع‌ترین علت بستری بزرگسالان آمریکایی زیر 45 سال در بیمارستان هستند. اپلیکیشن‌های سلامت روان با استفاده از متدهایی مانند مدیتیشن، هیپنوتیزم و رفتاردرمانی شناختی (CBT) و با ارائه پشتیبانی مؤثر، بر تثبیت یا بهبود سلامت روان بیمار تمرکز دارند.

بسیاری از اپلیکیشن‌ها رایگان هستند و ممکن است امکان دسترسی محدود به ویژگی‌های اپلیکیشن را فراهم کنند. شاید لازم باشد برای دسترسی به ویژگی‌های کامل یک اپلیکیشن اشتراک بخرید. اپلیکیشن‌ها جایگزین مراقبت‌های حرفه‌ای سلامت روان نیستند. همچنین ممکن است اپلیکیشن‌ها داده‌های شخصی افراد را بفروشند. متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید از قوانین قانون انتقال و پاسخگویی الکترونیک بیمه سلامت (HIPAA) پیروی کنند، در حالیکه اپلیکیشن‌ها ممکن است مشمول قوانین دیگری در رابطه با حریم خصوصی باشند.

معیارهای ما برای انتخاب برترین اپلیکیشنهای سلامت روان چه بوده است؟

وبسایت Medical News Today اپلیکیشن‌های برتر سلامت روان را بر اساس معیارهای زیر انتخاب کرده است:

  • پشتیبانی: ما اپلیکیشن‌هایی را انتخاب کردیم که از طیف وسیعی از مشکلات سلامت روان، از جمله اضطراب، افسردگی، و اختلال استرس پس از سانحه پشتیبانی می‌کنند.
  • ویژگی‌ها: ما اپلیکیشن‌هایی را انتخاب کردیم که از ویژگی‌های مختلف مانند بازی، تمرین و امکان صحبت با درمانگران مجاز برخوردارند.
  • هزینه: ما اپلیکیشن‌هایی را انتخاب کردیم که طیف وسیعی از بودجه‌ها-از ویژگی‌های رایگان گرفته تا پرداخت هزینه درمانی-را پوشش می‌دهند.
  • دسترس‌پذیری: ما اپلیکیشن‌هایی را انتخاب کردیم که با دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید و دسکتاپ سازگار هستند.

Calm بهترین برای مبتدیان

شرکت اپل در سال 2017 جایزه بهترین اپلیکیشن سال را به Calm اعطا کرد. هدف این اپلیکیشن کاهش اضطراب، بهبود وضعیت خواب و ارتقای ذهن‌آگاهی است. افراد می‌توانند در دستگاه‌های آی‌اواس، اندروید و دسکتاپ خود به Calm دسترسی داشته باشند.

Calm مدیتیشنی ارائه می‌دهد که بر خواب، آرامش و حرکات آگاهانه تمرکز دارد. افراد می‌توانند یکی از مسترکلاس‌های موجود را انتخاب کرده و برنامه‌های صوتی کارشناسان ذهن‌آگاهی را دنبال کنند. این اپلیکیشن با ارائه جلسات مدیتیشن به افراد مشکل‌دار کمک می‎کند. برنامه‌های تنفسی، موسیقی و صداهای برگرفته از طبیعت نیز به آرامش و بهبود خواب کمک می‌کنند.

Calm هم برای مبتدیان و هم برای کسانی که با مدیتیشن آشنا هستند مناسب است. جلسات مدیتیشن این اپلیکیشن از 3 دقیقه تا 1 ساعت متغیر هستند. در زمان نصب، Calm یک دوره آزمایشی رایگان 7 روزه را به شما ارائه می‌دهد.

Headspace بهترین برای کاهش استرس روزانه

Headspace از ذهن‌آگاهی و مدیتیشن برای کمک به افراد در ایجاد ارتباط، کاهش استرس و بهبود خواب استفاده می‌کند. این اپلیکیشن با دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید سازگار است. Headspace جلسات مدیتیشن را برای کار، خلاقیت، مثبت‌اندیشی و تمرکز ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن مناسب افرادی است که با استفاده از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی به دنبال کاهش استرس روزانه هستند. در زمان نصب، Headspace یک دوره آزمایشی رایگان 7 یا 14 روزه ارائه می‌دهد.

Moodnotes بهترین دفتر خاطرات

Moodnotes یک دفتر خاطرات برای خلق و خوی شماست. شما می‌توانید احساسات خود را پیگیری کرده و عادت‌های فکری خود را از طریق تکنیک‌هایی مانند رفتاردرمانی شناختی و روانشناسی مثبت بهبود بخشید. این اپلیکیشن فقط با آیفون، آیپاد تاچ و اپل واچ سازگار است.

با عضویت رایگان می‌توانید به امکانات زیر دسترسی داشته باشید:

  • کنترل خلق و خو و شناسایی علت
  • اسکن خودکار صورت
  • آپلود و ذخیره خاطرات تصویری و ویدئویی
  • مقالات خودآگاهی

با عضویت ویژه هم می‌توانید به امکانات زیر دسترسی پیدا کنید:

  • ثبت ورودی و یادداشت‌برداری از موارد مختلف در طول روز
  • نظارت بر آمار خلق و خو
  • دسترسی به اطلاعات مربوط به خلق و خو

Sanvello بهترین برای کاهش اضطراب

Sanvello از چهار مسیر مختلف برای کمک به افراد در پیدا کردن راهبردها و منابع مورد نیاز خود استفاده می‌کند. این مسیرها عبارتند از:

  • خودمراقبتی: این مسیر به افراد اجازه می‌دهد که خلق و خوی خود را کنترل کرده و به سفرهای کنترل‌شده، ابزارهای مقابله و ارزیابی سطح پیشرفت خود دسترسی داشته باشند.
  • پشتیبانی همتایان: این مسیر امکان دسترسی به انجمن همتایان را فراهم می‌کند تا در آن درباره تکنیک‌ها و ابزارهای مقابله‌ای که در افراد با شرایط مشابه مؤثر بوده صحبت کنند.
  • کوچینگ: با این مسیر افراد می‌توانند با یک مربی مجرب Sanvello در زمینه رفتاردرمانی شناختی کار کنند. افراد می‌توانند از طریق پیام‌های درون‌برنامه‌ای با مربی تماس بگیرند یا به طور ناشناس با سایر کاربران در کلاس حاضر شوند.
  • درمان: این مسیر افراد را به درمانگران مجاز در محل زندگی خود وصل می‌کند. درمانگر با مربی Sanvello کار می‌کند تا از فرد پشتیبانی کند.

این اپلیکیشن با آی‌اواس و اندروید سازگار است. Sanvello با بیمه‌گذاران و کارفرمایان منتخب همکاری دارد. شرکت‌ها می‌توانند ویژگی‌های منتخب این اپلیکیشن را به طور رایگان در اختیار بیمه‌شدگان بگذارند.

SuperBetter بهترین برای کودکان و نوجوانان

SuperBetter یک بازی است که بر افزایش انعطاف و توانایی فرد در حفظ قدرت، خوش‌بینی و انگیزه در مواجهه با موانع چالش‌برانگیز زندگی تمرکز دارد. این اپلیکیشن با دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید سازگار است. افراد می‌توانند از بین اهداف مختلف مانند یادگیری ابزارهای مقابله‌ای برای اضطراب، افسردگی یا درد مزمن، یکی را انتخاب کنند.

این اپلیکیشن مناسب معلمانی است که می‌خواهند انعطاف‌پذیری، سلامت روانی و آموزش اجتماعی-عاطفی را در بین دانش‌آموزان بهبود بخشند. این اپلیکیشن فهرستی از کارهای قابل انجام را در اختیار فرد می‌گذارد که شامل نوشیدن آب، پیاده‌روی و محبت به خود می‌باشد. وقتی فرد یک هدف را کامل می‌کند، پاداش می‌گیرد و قدرتش زیاد می‌شود. SuperBetter در زمان نصب و استفاده رایگان است.

7 Cups بهترین برای دریافت کمک به صورت ناشناس

7 Cups امکان درمان آنلاین و حمایت عاطفی را برای بیماران مبتلا به اضطراب و افسردگی فراهم می‌کند. این اپلیکیشن با دستگاه‌های آی‌اواس، اندروید و دسکتاپ سازگار است. 7 Cups بیش از 160،000 شنونده آموزش‌دیده و درمانگر مجاز دارد که به صورت ناشناس در دسترس شما هستند.

افراد می‌توانند شنوندگان و درمانگران را بر اساس ویژگی‌هایی مانند قلدری، حملات هراس، اختلال در غذا خوردن، قطع رابطه و غیره جستجو کنند. استفاده از بسیاری از ویژگی‌های 7 Cups رایگان است، اما افراد می‌توانند با پرداخت 3.99 دلار آن را ارتقا دهند. همچنین جلسات مشاوره آنلاین با یک درمانگر 150 دلار هزینه دارد.

Happify بهترین برای توسعه عادت‌های جدید

Happyify از بازی و تمرین برای تشویق افراد به توسعه عادت‌های جدید سالم استفاده می‌کند. این اپلیکیشن با دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید سازگار است. Happyify از رفتاردرمانی شناختی، روانشناسی مثبت و ذهن‌آگاهی برای کمک به افراد در کنار گذاشتن الگوهای منفی و توسعه عادت‌ها و ابزارهای جدید بهره می‌گیرد.

این اپلیکیشن امتیاز شادی را محاسبه می‌کند و معیارهای شادی و سلامت روان را ارائه می‌دهد که افراد می‌توانند با شرکت در فعالیت‌ها و بازی‌های هفتگی آن را بهبود بخشند. در زمان نصب، استفاده از بسیاری از ویژگی‌های Happify رایگان است. اما حق عضویت ویژه از 14.99 دلار در ماه شروع می‌شود.

Talkspace بهترین برای مشاوره

Talkspace یک اپلیکیشن مشاوره و درمان است که با دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید و دسکتاپ سازگار است. افراد می‌توانند از بین درمانگرانی که در زمینه روانپزشکی، درمان فردی، زوج‌‌درمانی یا نوجوان تخصص دارند، یکی را انتخاب کنند. وقتی در Talkspace ثبت‌نام می‌کنید، باید فرم ارزیابی اولیه را پر کنید. سپس، می‌توانید درمانگر خود را انتخاب کرده و جلسات خود را با او شروع کنید. همچنین می‌توانید هر وقت که خواستید درمانگر خود را تغییر دهید. Talkspace امکان تماس با درمانگران درون‌شبکه‌ای را فراهم می‌کند که با شرکت‌های بیمه نیز همکاری دارند.

این برنامه همچنین سه حق اشتراک درمانی دارد:

  • پلاس: این طرح امکان ارسال و دریافت پیام‌های متنی، ویدئویی و صوتی نامحدود ارائه می‌دهد و درمانگر شما 5 روز در هفته در دسترس است.
  • پریمیوم: این طرح تمامی ویژگی‌های طرح پلاس را به انضمام یک جلسه زنده 30 دقیقه‌ای در ماه ارائه می‌دهد.
  • آلتیمیت: این طرح تمامی ویژگی‌های پلاس را به انضمام چهار جلسه زنده 30 دقیقه‌ای در ماه ارائه می‌دهد.

مزیت‌های اپلیکیشن‌های سلامت روان

اکثر اپلیکیشن‌های سلامت روان از تکنیک‌های ذهن‌آگاهی و رفتاردرمانی شناختی برای کمک به افراد جهت بهبود سلامت روان خود استفاده می‌کنند. مدیتیشن ذهن‌آگاهی روشی است که معمولا با تمرکز روی تنفس در حالت نشسته یا درازکش یا انجام یک فعالیت سبک مانند راه رفتن سر و کار دارد. هدف از مدیتیشن ذهن‌آگاهی این است که افکار و احساسات منفی را به عنوان رویدادهای مخرب شناسایی کرده و روی یک شیء یا فعالیت مشخص مانند تنفس تمرکز کنید.

رفتاردرمانی شناختی با تشویق افراد به توسعه عادت‌های جدید و شیوه‌های تفکر به کاهش علائم بیماری‌های روانی کمک می‌کند. برای مثال، در رفتاردرمانی شناختی به فرد مبتلا به افسردگی توصیه می‌شود که در رویدادهای اجتماعی شرکت کند و با دوستان و اعضای خانواده ملاقات کند.

بررسی اپلیکیشین‌هایی که از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند-مانند Calm، Headspace و SuperBetter-نشان می‌دهد که انجام مدیتیشن ذهن‌آگاهی و رفتاردرمانی شناختی از طریق یک اپلیکیشین می‌تواند سلامت روان فرد را بهبود بخشد. برای مثال:

  • یک مطالعه در سال 2019 در باب اثربخشی Calm در بین 88 دانشجو انجام شد و نشان داد که مدیتیشن ذهن‌آگاهی در این اپلیکیشین باعث کاهش استرس و بهبود ذهن‌آگاهی و دلسوزی برای خود می‌شود.
  • یک مطالعه در سال 2018 در باب اثربخشی Headspace انجام شد و نشان داد که این اپلیکیشین نسبت به یک کتاب صوتی مشابه، تأثیر مثبت بیشتری روی رفع استرس و تحریک‌پذیری دارد.
  • یک مطالعه در سال 2015 در باب اثربخشی SuperBetter انجام شد و نشان داد که استفاده از این اپلیکیشین به مدت 10 دقیقه در روز برای 1 ماه، علائم افسردگی شرکت‌کنندگان را در مقایسه با افرادی که در لیست انتظار بودند کاهش می‌دهد.

چه کار دیگری می‌توانم برای بهبود سلامت روان خود انجام دهم؟

یکی از راه‌های بهبود سلامت روان، ورزش منظم است. بنا به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، ورزش منظم می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • استرس
  • اختلال کمبود توجه-بیش فعالی
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اعتماد به نفس
  • خواب

همه باید سعی کنند حداقل 30 دقیقه هر روز ورزش کنند. حتی ورزش کمتر از 30 دقیقه هم بهتر از ورزش نکردن است.

چرا باید تغییر خلق و خوی خود را پیگیری کنم؟

پیگیری تغییرات خلقی در کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند به افراد کمک کند تا عوامل محرک را شناسایی کرده و روی بهبود خلق و خوی خود کار کنند. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که خلق و خوی شما در مقطع خاصی از روز تغییر می‌کند. پیگیری تغییرات خلق و خو به شما کمک می‌کند تا تشخیص دهید که چه چیزی باعث تغییر این مقوله می‌شود. بعلاوه، پیگیری تغییرات خلقی با مراجعه به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی و صحبت درباره سلامت روان نیز می‌تواند مؤثر باشد. شاید اینکه تغییرات خلقی خود را برای یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی بازگو کنید و توضیح دهد که چه تأثیری روی زندگی روزمره شما دارد، برایتان آسان‌تر باشد.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرم؟

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • احساس نگرانی و ترس مفرط
  • غم مفرط
  • تغییرات خلقی، خواب یا عادت غذا خوردن
  • تغییرات خلقی ناگهانی یا تغییرات خلقی مفرط
  • عصبانیت و تحریک‌پذیری
  • خستگی
  • آشفتگی یا اختلال تمرکز
  • احساس گناه یا بی‌ارزش بودن
  • اجتناب از فعالیت‌های اجتماعی

منبع: ویت موب

 

ارسال نظر: