کدخبر: 13101

برجام به خطر افتاد| پرونده هسته ای ایران را به دردسر انداخت

شورای امنیت نیز تحت فصل هفتم 6 قطعنامه علیه ایران صادر کرد و ما را به تهدید کننده صلح متهم کرد. اما، در آخر ما مذاکره کردیم و پس از مذاکرات مسقط به برجام رسیدیم. الآن نیز، همین روند گذشته می تواند تکرار شود که به نفع ما نیست و ما از الآن باید با آژانس گفتگو کنیم.

حسن بهشتی پور، کارشناس مسائل بین الملل، در گفتگو با قرن نو، در پاسخ به این سوال که آیا واکنش ایران به این قطعنامه و تاکید بر فعال سازی سانتریفیوژهای پیشرفته و همچنین غیرفعال سازی 2 دوربین آژانس واکنش مناسبی به قطعنامه شورای حکام است، گفت: این موضوع تکرار تجربه های گذشته است و ما قبلا آن ها را آزمایش کردیم و به نتیجه نرسیدیم. در سال 82 تا 84 غنی سازی ایران به شکل داوطلبانه متوقف شده بود، اتحادیه اروپا کاری نکرد.

وی با بیان آنکه ایران در مرداد 84 با یک موضع تند پلمپ های اصفهان  و در فرودین 85 پلمپ های نطنز را شکست و آنان 9 قطعنامه در یک سال در شورای حکام علیه ایران صادر کردند و سپس به صورت ناروا پرونده را به شورای امنیت ارجاع دادند؛ خاطر نشان کرد: شورای امنیت نیز تحت فصل هفتم 6 قطعنامه علیه ایران صادر کرد و ما را به تهدید کننده صلح متهم کرد. اما، در آخر ما مذاکره کردیم و پس از مذاکرات مسقط به برجام رسیدیم. الآن نیز، همین روند گذشته می تواند تکرار شود که به نفع ما نیست و ما از الآن باید با آژانس گفتگو کنیم. 

احتمال ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که این امکان وجود دارد که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع داده شود، گفت: بله، احتمالا قطعنامه بعدی در سپتامبر و در شهریور ماه است. اگر همین روند پیش بروند احتمال دارد که به شورای امنیت بروند. البته، در شورای امنیت روسیه و چین آن را وتو می کنند اما، همین که پرونده یک کشوری به شورای امنیت ارجاع داده شود، بار منفی دارد و قطعنامه هایی که شورای حکام صادر می کند، می تواند مستنداتی برای کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس باشد.

مکانیسم ماشه فعال می شود اگر ...

وی افزود: این کشورها به دلیل آنکه عضو برجام هستند ممکن است مکانیسم ماشه را فعال کرده و 6 قطعنامه قبلی به طور اتوماتیک برگردد. این 3 سوال آنقدر اهمیت ندارد که ما موضوع را پیچیده کنیم و می توان با راه گفتگو به جمع بندی رسید. 

ارسال نظر: