کدخبر: 13410

بورس | بازار بورس | وضعیت بورس

بورس بازها بخوانند| سیگنال جدید برای بازار بورس

ضمن اینکه رشد ارزش معاملات معمولا به صورت آهسته رخ می دهد اما باید پیوستگی خود را حفظ کند تا بتوان آن را سیگنالی برای بهبود وضعیت و رشد شاخص ها در نظر گرفت.

با وجود افت شاخص کل در معاملات روز گذشته، شاخص های عملکردی بازار سهام وضعیت بهتری پیدا کرده اند.بورس تهران دیروز افت کوچکی داشت اما با وجود این افت، عملکرد خریداران بهبود یافته و نشانه های نزولی کم رنگ شده اند.

رشد ارزش معاملات یکی از اتفاقات مهم دیروز بود. البته این رشد چندان چشمگیر نیست و ارزش معاملات خرد از عدد 3900 میلیارد تومان در روز شنبه به عدد 4130 میلیارد تومان در روز یکشنبه رسید. اما با این حال همین که ارزش معاملات رشد کرد از نظر تحلیلگران اتفاقی مثبت است.

ضمن اینکه رشد ارزش معاملات معمولا به صورت آهسته رخ می دهد اما باید پیوستگی خود را حفظ کند تا بتوان آن را سیگنالی برای بهبود وضعیت و رشد شاخص ها در نظر گرفت. یکی دیگر از اتفاقات مثبت معاملات روز گذشته، افزایش قدرت خریداران حقیقی بود. شاخص قدرت خریداران حقیقی دیروز دوباره مثبت شد و به عدد 1.02 رسید که این موضوع نشان دهنده برتری جزئی خریداران در مقابل فروشندگان است.

در دو ماه ابتدایی سال که بورس در حال رشد بود، عدد شاخص قدرت خریداران حقیقی در محدود 1.2 و 1.3 قرار داشت که پس از برخورد شاخص کل با مقاومت 1.6 میلیون واحدی، این عدد به کمتر از یک رسید.

در بخش تغییر مالکیت سهام توسط حقیقی ها و حقوقی ها نیز وضعیت معاملات روز یکشنبه بهتر از روز شنبه بود اما همچنان شاهد خروج پول حقیقی ها هستیم. دیروز در شرایطی خروج حدود 450 میلیارد تومان پول حقیقی ثبت شد که در روز شنبه 700 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده بود.

تعداد نمادهای منفی هم در معاملات دیروز کاهش داشت که البته تعداد این تغییر چندان چشمگیر نبود و هنوز نمی توان گفت که ورق به سود نمادهای مثبت برگشته است. همه این موارد گرچه مثبت هستند اما میزان تغییرات آن ها به اندازه ای نیست که بتوان با اطمینان حرف از مثبت بودن بازار امروز زد. 

به دلیل عدم وجود نقدینگی در بازار و کم شدن ارزش معاملات نسبت به یک ماه گذشته، همچنان هر خبر منفی می تواند به سرعت بر بازار اثر منفی بگذارد و در مقابل، رویدادهای مثبت به سختی می توانند باعث مثبت شدن بازار شوند.

با این حساب امروز هم می توان برای معاملات بازار روندی نوسانی همراه با تمایل سهم ها به درجا زدن را پیش بینی کرد که البته افت یا رشد آن ها زیاد نخواهد بود. اما درصورتی که قیمت های جهانی به سمت بالا حرکت کنند، وضعیت بهتر می شود و می توان در نیمه دوم معاملات انتظار بازاری بهتر را داشت.

ارسال نظر: