کدخبر: 13640

استانداردهای برجام تغییر کرد| برجام بهم خورد؟

سوال این است: واقعاً ایران برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود چقدر به توافق در مذاکرات هسته ای تکیه می کند؟

واقعاً ایران برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود چقدر به توافق در مذاکرات هسته ای تکیه می کند؟ حمیدرضا عزیزی، کارشناس مسائل ایران در مؤسسه امور بین‌الملل و امنیت برلین (SWP) گفت: ایران فشار غرب بر روسیه را به چشم یک فرصت می‌بیند.به نظر می‌رسد ایران و آمریکا ابتکار جدیدی در مذاکرات هسته‌ای دارند و همزمان تهران به طور فزاینده‌ای به دنبال همکاری با مسکو است.

بر اساس گزارش دویچه‌وله، حرکت تازه ای در تلاش های متوقف شده برای احیای توافق هسته ای بین المللی 2015 با ایران وجود دارد. راب مالی و علی باقری کنی، مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و آمریکا وارد قطر شده‌اند. در آنجا آنها می خواهند به دنبال راه هایی برای رسیدن به توافق باشند - هنوز در اتاق های جداگانه و از طریق یک واسطه. بیش از یک سال است که دیپلمات‌های همه کشورهای درگیر و در تلاش بوده‌اند تا با میانجی‌گری اتحادیه اروپا جان تازه‌ای به «توافق هسته‌ای» بدهند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، پس از گفتگو با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، گفت: «ما آماده هستیم تا مذاکرات هسته ای را در چند روز آینده از سر بگیریم. برای ایران مهم است که به طور کامل از مزایای اقتصادی توافق سال 2015 بهره مند شود».

سوال این است: واقعاً ایران برای دستیابی به اهداف اقتصادی خود چقدر به توافق در مذاکرات هسته ای تکیه می کند؟

حمیدرضا عزیزی، کارشناس مسائل ایران در مؤسسه امور بین‌الملل و امنیت برلین (SWP)، فکر می‌کند که تهران بیشتر به روابط نزدیک‌تر با روسیه علاقه دارد. به این معنی که: «ایران هنوز از توافق هسته‌ای دست برنداشته است، اما به وضوح علاقه‌اش برای احیای آن کاهش یافته است».

عزیزی به دویچه وله گفت. ایران دیگر مطمئن نیست که آیا منافع بلندمدت خود را تامین می کند یا خیر؛ دولت بعدی ایالات متحده در واشنگتن می تواند دوباره به طور یکجانبه از توافق خارج شود و تحریم ها را علیه ایران بازگرداند».

ارسال نظر: