کدخبر: 17980

حقوق بازنشستگان | افزایش حقوق بازنشستگان | واریزی حقوق بازنشستگان آذر

افزایش حقوق بازنشستگان آذر ماه منتفی شد | این بازنشستگان بخوانند!

در شرایطی که لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری پس از حدود یک ماه بررسی و تصویب مجلس، قرار بود از ابتدای آذر ماه اجرایی شود و دریافتی مشمولان این قانون افزایش یابد، تاکنون این اتفاق نیفتاده که گویا دلیل آن ثبت نشدن اطلاعات از سوی دستگاه‌های اجرایی است.

​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

از ۱۷ مهر ماه که لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری به مجلس تقدیم شد تا ۱۴ آبان ماه که مصوبه مجلس در این زمینه - البته با تغییر و تحولاتی- به تایید شورای نگهبان رسید تقریبا یک ماه طول کشید.

بر این اساس، مقرر شد از حدود ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان البته به اضافه حق عائله‌مندی و اولاد به حساب مشمولان این قانون واریز شود.

بر اساس مفاد این مصوبه حق عائله‌مندی ۵۰ درصد و حق اولاد ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به مبلغ متناسب‌ سازی اضافه می‌شود که این مبالغ به ترتیب به ۶۱۱ هزار تومان و ۲۱۱ هزار تومان رسیده است.

در مفاد حذف و اضافات یا اصلاحاتی دیگری هم از سوی نمایندگان مجلس در این قانون اتفاق افتاد، در نهایت این قانون پس از تایید در تاریخ ۱۷ آبان ماه از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد و قرار بود، کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری با حقوق‌ دریافتی‌شان در ماه جاری (آذر ماه) واریزی‌های جدید ناشی از اجرای این قانون را هم دریافت کنند.

در روزهای پایانی ماه گذشته ولی اسماعیلی - نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس - در این باره به ایسنا گفته بود که اجرای قانون افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان از مهرماه خواهد بود و به احتمال زیاد این قانون از آبان ماه اجرا می شود و دولت معوقه مهر را نیز پرداخت می‌کند. اما با وجود برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و وعده داده شده، این قانون هنوز اجرا نشده و با وجود پیگیری خبرنگار ایسنا از سازمان برنامه و بودجه کسی در این زمینه پاسخگو نبود.

مهدی عیسی‌زاده - رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس - هفته گذشته درباره علت عدم اجرای این قانون به ایسنا گفته بود که استدلال دولت برای اجرا نشدن قانون افزایش حقوق کارکنان در آبان ماه این بود که دستگاه‌های اجرایی اطلاعات خود را ثبت نکرده‌اند حال اینکه دولت از ابتدای سال به کامل بودن سامانه مربوطه اشاره داشت.

به گفته او، این موضوع در کمیسیون اجتماعی پیگیری و جلساتی نیز تشکیل شد؛ دولت به ما قول داده که افزایش حقوق کارکنان در آذرماه اعمال شود و معوقات مهر و آبان ماه هم پرداخت شود. امیدواریم به این قول و وعده خود عمل کنند. البته افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از آبان ماه اعمال شده است.

حالا با توجه به اینکه حدود ۱۰ روز تا پایان آذر ماه باقی مانده است باید دید آیا متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری برای ماه آینده اجرایی و معوقات به حساب کارکنان واریز می‌شود؟ بازنشستگان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری (در هر سطحی) مشمول افزایش ده درصدی حقوق به نسبت سال ۱۴۰۰ هستند.

حقوق بازنشستگان

جدول افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱ به قرار زیر است:

ارقام این جدول با فرض افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق سال گذشته و همچنین اعمال حداقل دریافتی ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان برای بازنشسته‌ای که سی سال سابقه بیمه‌پردازی داشته است، تنظیم شده است. بازنشستگان مشترک صندوق بازنشستگی کشوری (در هر سطحی) مشمول افزایش ده درصدی حقوق به نسبت سال ۱۴۰۰ هستند.

ممکن است با انتشار متن مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و مشخص شدن جزئیات مصوبه، این جدول دستخوش تغییراتی گردد.

براساس مواد۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی هر سال به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷ ممیز ۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش خواهد یافت.

همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در کلیه صندوق های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولین که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. نیز به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ده درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ده میلیون تومان) بصورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

به زودی نقشه‌راه فراکسیون بازنشستگان تدوین خواهد شد

رئیس فراکسیون بازنشستگان و امور اجتماعی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدای مطالبه گر بازنشستگان در دولت و مجلس خواهیم بود، گفت: این فراکسیون نقشه راه خود را به زودی با استمداد از روسای کانون های بازنشستگی تدوین خواهد کرد و مطالبات بازنشستگان را پیگیری می کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، به نقل از خانه ملت، در این نشست به موضوعات تامین معیشت بازنشستگان، بهبود جایگاه و شان کانون های بازنشستگی، همسان سازی حقوق بازنشستگان، تکمیل پوشش های بیمه ای به ویژه بیمه تکمیلی و ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، پرداخت کمک رفاهی مندرج در قوانین سالیانه و خدمات رفاهی دستگاه های اجرایی به بازنشستگان آن دستگاه، حمایت از صندوق های بازنشستگی و احیای منزلت بازنشستگان پرداخته شد.

مهدی عیسی زاده، رئیس فراکسیون بازنشستگان و امور اجتماعی مجلس، با تاکید بر اینکه این فراکسیون بدون حمایت روسای کانون های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی قادر به ادامه فعالیت نیست، گفت: نقشه راه فراکسیون بازنشستگی باید تدوین شود و این نقشه در سه حوزه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت طرح ریزی خواهد شد که در این مسیر از همفکری روسای کانون ها بهره مند خواهیم شد.

رئیس فراکسیون بازنشستگان و امور اجتماعی با بیان اینکه در جامعه بازنشستگان مطالباتی از جنس های مختلف  وجود دارد، افزود: لازم است در فراکسیون بازنشستگان سه کمیته «لشگری، کشوری و تامین اجتماعی» تشکیل شود.

وی اضافه کرد: از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز انتظار داریم آئین نامه اجرایی سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب را هرچه سریع تر تدوین کند.

او گفت: عمده خواسته‌های بازنشستگان در چارچوب اجرای قانون و بیشتر در حوزه تأمین معیشت، خدمات درمانی و رفاهیات است. بازنشستگان گنجینه‌هایی هستند که باید از آنان به عنوان اتاق فکر در دستگاه‌ها استفاده شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: از همه توان خود برای تحقق و اجرای قوانین بر زمین مانده استفاده خواهیم کرد.

ضرورت اصلاح ساختار بودجه ریزی کشور

علی اکبر بسطامی، نایب رئیس فراکسیون بازنشستگان، نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه کشور، گفت: بودجه کشور بر مبنای کار کارشناسی تدوین نمی شود بلکه مبنای آن چانه زنی است.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبات بازنشستگان که امروز در جلسه مطرح شد اکثرا در قانون دیده شده ولی به دلیل ساختار نادرست بودجه این قوانین به درستی اجرا نشده است.

بسطامی تاکید کرد: لازم است برای اصلاح ساختار بودجه موارد مدنظر جامعه بازنشستگان کشوری، لشگری و تامین اجتماعی در لایحه بودجه سال آینده دیده شود تا پس از اینکه مجلس و نمایندگان پیشنهادی را در این خصوص در این حوزه ها ارائه کردند با ایراد اصل ۷۵ قانون اساسی و تامین نشدن بار مالی مواجه نشویم.

گفتنی است نخستین جلسه فراکسیون بازنشستگان و امور اجتماعی مجلس شورای اسلامی در عصر روز دوشنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۱ به ریاست مهدی عیسی زاده و با حضور معاون و مدیرکل فنی صندوق بازنشستگی کشوری و تعدادی از رؤسای کانون های بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی سراسر کشور در سالن کمیسیون تلفیق  مجلس شورای اسلامی تشکیل و دربارۀ مهم ترین مشکلات حقوقی و درمانی و معیشتی بازنشستگان بحث و گفتگو شد.

لازم به ذکر است که مهدی عیسی زاده (رئیس کمیسیون اجتماعی و فراکسیون)، علی اکبر بسطامی (نائب اول فراکسیون)، روح اله حضرت پور (دبیر اول)، خلیل بهروزی (دبیر دوم) و مجید انصاری (سخنگوی فراکسیون) اعضای این فراکسیون هستند.

ارسال نظر: