کدخبر: 2685

میزان وام‌ های دانشجویی ۱۴۰۰ چقدر است؟

باشگاه خبرنگاران/ زمان اندکی به آغاز سال تحصیلی جدید مانده و این در حالی که میزان وام‌های دانشجویی تنها میزان کمی افزایش داشته است.

سال تحصیلی جدید به زودی آغازمی شود، این درحالی است که صندوق رفاه دانشجویان میزان مبلغ وام‌های دانشجویی را در سال تحصیلی جدید اعلام کرده است. سال تحصیلی جدید همچون سال گذشته با ویروس کرونا همراه است، ویروس کرونا در کنار شرایط اقتصادی، رفاه یک دانشجو را سخت‌تر کرده است. دانشجویان در انتظار دریافت وام‌های دانشجویی هستند، اما گویا افزایش ۳۰ درصدی وام‌های دانشجویی همچنان نمی‌تواند کفاف زندگی یک دانشجو را در این شرایط بدهد، دانشجویی که برای ادامه تحصیل نیاز به منابع مالی کافی برای تهیه کتاب، سیستم های الکترونیکی و تامین خوابگاه دارد.

بنابراین با مصوبه هیأت امنای صندوق رفاه دانشجویان برای سال تحصیلی جدید (۱۴۰۰-۱۴۰۱) تا سقف ۳۰ درصد افزایش یافت. مبالغ این وام‌ها برای سال جدید به شرح زیر است:

مبلغ وام تحصیلی برای همه مقاطع تحصیلی در سال تحصیلی گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در هر نیمسال بود که با مصوبه جدید به ۱میلیون و ۹۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

مبلغ وام ضروری به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت بود که بر این اساس، در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته حداکثر تا سقف ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، در مقطع کارشناسی پیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته غیر بورسیه حداکثر تا سقف ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و مقاطع کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری پیوسته و دکتری حرفه‌ای حداکثر تا سقف ۱۳ میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین وام ودیعه مسکن برای همه مقاطع تحصیلی در شهر تهران ۲۵ میلیون تومان، در کلان شهر‌ها ۲۰ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده بود که این مبالغ نیز با ۳۰ درصد افزایش به ترتیب در تهران به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در کلان شهر‌ها به ۲۶ میلیون تومان و در سایر شهر‌ها به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

در نهایت بر اساس تصمیمات جدید در سال تحصیلی جدید وام شهریه برای دانشجویان کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته به مبلغ ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، کارشناسی ارشد پیوسته و ناپیوسته و دکتری حرفه‌ای و دکتری پیوسته ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و دکتری تخصصی ناپیوسته ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اضافه شدن میزان مبلغ ۴ وام دانشجویی از مهر ۱۴۰۰ اظهار کرد: سالانه برای سال تحصیلی جدید به دلیل افزایش قیمت‌ها و درک زندگی دانشجویی تصمیم می‌گیریم تا متناسب با منابع مالی، مبالغی را به وام‌های دانشجویی اضافه کنیم و از آن جایی که این افزایش باید منطبق با مصوبه هیئت امنا باشد؛ بنابراین پیشنهاداتی از سوی صندوق رفاه انجام می‌شود و بعد از بررسی‌های هیئت امنا در این زمینه موافقت صورت می‌گیرد یا حتی از این میزان احتمال دارد که کمتر شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ترمی که گذشت حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای وام‌های دانشجویی در نظر گرفته شده بود که به دانشجویان پرداخت شد.

مطیعی بیان کرد: مصوبات هیئت امنا برای افزایش میزان ۴ وام دانشجویی از اول سال تحصیلی جدید یعنی مهر ۱۴۰۰ قابل اجراست و اعتبار هر کدام از آن‌ها ۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

بر اساس گفته مطیعی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم وام دکتری برخلاف سایر وام‌های دانشجویی تغییری برای سال تحصیلی جدید ندارد و این وام به دلیل افزایشی که در ابتدای سال ۱۴۰۰ داشت برای سال تحصیلی جدید افزایش پیدا نمی‌کند و در جلسه اسفند ماه هیأت امنا صندوق برای افزایش آن تصمیم گیری می‌شود.

همچنین صمد حاج جباری معاون امور دانشجویان صندوق رفاه و وزارت علوم در این باره گفت: پرداخت مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز به صورت وام به تمام دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ انجام شد.

وی ادامه داد: در سال آینده نیز این دانشجویان با ثبت درخواست وام در سامانه صندوق رفاه، درخواست می‌دهند و مازاد هزینه تحصیلی دانشجویان شهریه پرداز را صندوق رفاه دانشجویان در قالب وام پرداخت خواهد کرد که بازپرداخت این وام‌ها نظر به مصوبات قانونی پس از اشتغال به کار این دانشجویان شروع خواهد شد.

حال آنکه قرار است دانشجویان با دریافت این وام‌های دانشجویی دغدغه رفاهی و مالی نداشته باشند، انتظار می رود با توجه به شرایط کرونایی دانشگاه ها و صندوق رفاه دانشجویان به این امر توجه ویژه ای داشته باشند تا شاید بخشی از مشکلات زندگی دانشجویان به ویژه دانشجویان خوابگاهی حل شود.

ارسال نظر: