کدخبر: 5243

هشدار جدی به سرمایه‌گذاران در بورس + جزئیات بیشتر

به برخی صنایع از جمله صنایع سیمان هشدار داده‌اند که سهمیه گاز آنها را کاهش خواهند داد. همچنین به صنایع فولادی هشدار داده‌اند که در آماده باش برای قطعی گاز باشند. این عوامل سبب می‌شود که به بورس بازان توصیه شود که به این صنایع بورسی با ملاحظاتی بیشتری نگاه شود

بازدهی شاخص‌ها در هفته چهارم آبان ۱۴۰۰ در شرایطی منفی ارزیابی شد که به نظر می‌رسد در هفته پیش رو بازار بیشتر با رویکرد خوش بینانه دنبال می‌شود. در رویکرد روزهای پایانی آبان، بورس شاهد ورودی نقدینگی حقیقی هاست، این در حالی است که سمت تقاضا با فعالیت بیشتری از روز شنبه معاملات خود را آغاز می‌کند.

در هفته اخیر روند تغییرات شاخص کل هم‌وزن مشابه شاخص کل بود. روز شنبه نزول کرد و سپس روز یکشنبه رشد کرد و دو روز بعدی را نزولی پشت سر گذاشت و روز چهارشنبه رشد ۲ هزار و ۸۰۵ واحدی داشت. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۴ هزار و ۵۲۹ واحد پائین‌تر ایستاد و به رقم ۳۸۶ هزار و ۷۵۵ واحد رسید و بازدهی منفی یک درصدی را ثبت کرد که نسبت به رشد ۴.۵ درصدی هفته پیشین نزول قابل توجهی داشته است.

خلاصه عملکرد شاخص‌های بازار سهام نشان می‌دهد که بازار در سمت تقاضا با توان بیشتری روبه روست و این در حالی است که با مقاومت خریداران درکانال ۱.۴ میلیون واحد، در هفته جاری احتمال پیش روی و حرکت روبه جلوی شاخص محتمل است. در همین راستا ما در گسترش نیوز گفت‌وگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد روند بازار در هفته جاری جویا شدیم. برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

دو شوک به بازار در یک هفته

مسعود میرزاباقری کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز در مورد روند بازار در هفته گذشته اظهار کرد: هفته گذشته انتظار بر این بود که با توجه به نگاه درستی که دو هفته پیش شکل گرفته بود. روند بازار مثبت باشد. اما به ناگاه با اخباری که از بازار خودرو به گوش رسید، ورق بازار سهام برگشت.تصمیمی که به درستی در مورد قیمت‌گذاری خودرو ابلاغ شد اما به یکباره ملغی شد و تصمیم گیری بعدی آن به زمانی دیگر موکول شد. ضمن اینکه دولت در مورد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به اجماع نرسیدند و می‌شود گفت در نشستی که رئیس‌جمهوری با اقتصاد دان‌ها داشتند به جمع بندی نرسیدند که این ارز را از چرخه اقتصاد حذف کنند.

وی افزود: در نتیجه به این تصمیم رسیدند که برای آنچه که شوک تورمی به جهت حذف این ارز قلمداد می‌کردند از ارز ۴۲۰۰ تومانی حمایت کنند. این اتفاق سبب شد که بازار به این خبر واکنش منفی نشان دهد. بازار در اوایل هفته گذشته بر روند منفی قرار گرفته بود و در روز چهارشنبه کمی بازار متعادل شد و توانست واکنش‌ها به این خبر را حل کند.

راهکار خاندوزی برای آینده اقتصاد کشور 

این کارشناس ادامه داد: در هفته جاری انتظار بر این است کم کم بازار این شوک و تصمیمات اشتباه را هضم کند، ناگفته نماند که آقای خاندوزی قرار بود راهکاری برای آینده اقتصاد کشور ارائه دهد. که از حرف‌ها و مصوباتی که به گوش می‌رسد. اینطور می‌توان قلمداد کرد که راهکار خاصی ارائه نشده است و فقط کلی گویی صورت پذیرفته است.

میرزا باقری در پایان اظهار کرد: از سوی دیگر به برخی صنایع از جمله صنایع سیمان هشدار داده‌اند که سهمیه گاز آنها را کاهش خواهند داد. همچنین به صنایع فولادی هشدار داده‌اند که در آماده باش برای قطعی گاز باشند. این عوامل سبب می‌شود که به بورس بازان توصیه شود که به این صنایع بورسی با ملاحظاتی بیشتری نگاه شود. در هفته جاری امیدواریم که بازار بتواند بر مسائل اینچنینی غلبه کند و سهام داران از سهم هایی پر ریسک همچون سیمانی‌ها و فولادی‌ها به سمت سهام کم ریسک تر کوچ کنند. پیش‌بینی می‌شود که در این هفته بازاری متعادل در پیش داشته باشیم.

منبع:گسترش نیوز

ارسال نظر: