کدخبر: 6156

برجام|توافق برجام|هدف برجام

روس ها برای برجام دست و پا میزنند | برجام به توافق می رسد یا نه؟

یک بار دیگر وین میزبان تیم مذاکراتی ایران و ۴+۱ شد تا بر سر احیای برجام به گفتگو بنشینند.

ایران بار دیگر و برای هشتمین مرتبه در وین با ۴+۱ به گفتگو نشست تا راه‌حلی برای رفع تحریم‌های ایران و احیای توافق هسته‌ای بیابند. به نظر می‌رسد که این گفتگوها با پیشرفت‌های قابل توجهی که داشته در هفته‌های بعد نیز از سر گرفته شود.

 یک بار دیگر وین میزبان تیم مذاکراتی ایران و ۴+۱ شد تا بر سر احیای برجام به گفتگو بنشینند. این مذاکرات یک هفته پیش به پایان رسید. این دومین بار بود که نمایندگان کشورها با تیم جدید ایرانی گفتگو می‌کنند. این در حالیست که انریکه مورا پیش از برگزاری این نشست از ضرورت سرعت بخشی به این روند گفته و مدعی شده بود که زمان می‌گذرد و فوریت توافق، بیش از گذشته است. علی باقری کنی،مذاکره کننده ایرانی هم گفت که ایران مذاکرات را بر اساس مواضع قبلی‌اش و با جدّیت ادامه می‌دهد.

اما طرف آمریکایی از زبان ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تلاش کرد تا پیش از شروع شدن مذاکرات ماجرا را به دوش ایران بیاندازد. این در حالیست که در هفته گذشته واشنگتن یک بار دیگر دست به تحریم ایران زد. سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه گفت که رابرت مالی، فرستاده ایالات متحده که به‌طور غیرمستقیم از طریق اروپایی‌ها در مذاکرات شرکت می‌کند «آخر هفته» به گفت‌وگوها خواهد پیوست.

مقامات ایرانی پیش از آنکه گفتگوها شروع شود، در مورد جدیت خود نسبت به مذاکرات در هشتمین دوره تاکید کرده بودند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا عصر چهارشنبه با وزیرخارجه کشورمان گفتگو کرد. بورل از تهران خواست «تا به نگرانی‌ها درباره برنامه فعلی هسته‌ای که در ماه‌های اخیر به‌طور چشمگیری سرعت گرفته است، رسیدگی کند.»

رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران روز پنجشنبه با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر خود با مقامات چین و روسیه خاطرنشان کرد: ما به همکاری سه‌جانبه خود برای رسیدن به هدف مشترکمان مبنی بر بازگشت متقابل به برجام ادامه می‌دهیم. او در ادامه با بیان اینکه رایزنی های خوبی با این دو مقام روس و چینی داشته است، تصریح کرد: همانطور که پیش از دور هفتم مذاکرات (وین) توافق کردیم به هماهنگی نزدیک سه‌جانبه مان برای دستیابی به هدف مشترک خود مبنی بر پایبندی کامل متقابل به برجام بر اساس پیشرفت‌های حاصل شده در شش دور اول ادامه خواهیم داد.

ایران در هفتمین دور از گفتگوها پیشنهاداتی برای غربی‌ها داشت. اما این پیشنهادات از سوی فرانسه و آلمان با واکنش منفی رو به رو شد.

تلاش روس‌ها برای به ثمر رسیدن توافق برجام

برجام

تحریم مجدد علیه ایران تنها موردی نبود که از سوی ایالات متحده در فاصله بین گفتگوهای دور هفتم و هشتم اتفاق افتاد. پیش از شروع هشتمین دور، رسانه‌های غربی به نقل از یک منبع در آمریکا گزارش داده بودند که وزرای دفاع آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌توانند درباره برگزاری رزمایش مشترک نظامی با هدف آمادگی برای مقابله با ایران گفتگو کنند. این ادعا پیش از همه صدای روس ها را در آورد و معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه رزمایش احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه علیه ایران به بی ثباتی می‌انجامد، گفت: اکنون مهم است که خویشتنداری نشان دهیم و بر تسهیل روند مذاکرات تمرکز کنیم که پس از مدت‌ها انجام می‌شود. سرگئی ریابکوف پنجشنبه ادامه داد: مسکو از اسرائیل و ایالات متحده می‌خواهد که از برنامه‌های خود برای رزمایش علیه ایران خویشتن داری نشان دهند.

پس از گفتگوها هم «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های‌ بین‌المللی مستقر در وین ضمن اعلام پایان جلسه کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد: نشست کمیسیون مشترک به اتمام رسید. نسبتاً کوتاه و سازنده بود. شرکت‌کنندگان شاهد شماری اشتراکات مهم در مواضع خود بودند که شامل ارتباط با لزوم نهایی کردن موفقیت‌آمیز و هرچه سریع‌تر مذاکرات وین درباره احیای برجام می‌شد. اولیانوف همچنین در توئیتی نوشت که مذاکرات توانست برخی از سوتفاهم‌هایی که در انتهای هفته گذشته با آن مواجه بودیم را رفع و کار عملی را آغاز کند.

در ادامه این همراهی‌ها سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن ابراز امیدواری درخصوص نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای در وین خواستار جبران خسارت آمریکا بابت خروج از برجام شد. او در ادامه گفت: «مسکو از تهران و واشنگتن می‌خواهد در جریان مذاکرات وین برای احیای برجام، گام‌های خود را هماهنگ کنند» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: روسیه راه دیگری به غیر از تسریع رایزنی‌ها و اتکا به تجربیات و نتایج دورهای قبلی مذاکرات نمی‌بیند. می‌دانید که دولت قبلی آمریکا بود که به‌صورت یک‌جانبه از این توافق خارج شد. بنابراین بازگرداندن واشنگتن به اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت جای بحث ندارد. برای تمام تخلفات ایالات متحده آمریکا باید جبران خسارت صورت گیرد.

همزمان با اینکه مقامات غربی با تهران پای میز مذاکره بودند،‌ یک مقام ارشد آمریکایی روز گذشته به رویترز گفت: انتظار می‌رود وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل پنجشنبه در واشنگتن درباره تمرین‌های نظامی برای شبیه سازی حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست دیپلماسی مذاکره کنند. این ادعا واکنش صریح روس ها را در پی داشت. معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه رزمایش احتمالی آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه علیه ایران به بی ثباتی می‌انجامد، گفت: اکنون مهم است که خویشتنداری نشان دهیم و بر تسهیل روند مذاکرات تمرکز کنیم که پس از مدت‌ها انجام می‌شود.

ارسال نظر: