کدخبر: 8124

کرونا | آمار کرونا | ویروس کرونا

قربانیان کرونا اومیکرون رکورد شکستند | مراقب باشید

​پس از هشدارهای متعدد درباره شروع پیک جدید کرونا امروز می‌توان به قطع گفت امیکرون سویه غالب در کشور شده.

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: با توجه به غالب شدن سویه امیکرون و شکل‌گیری پیک ششم اتخاذ سیاست‌هایی برای تامین دارو و تخت در بیمارستان‌ها اهمیت زیادی دارد.

پس از هشدارهای متعدد درباره شروع پیک جدید کرونا امروز می‌توان به قطع گفت امیکرون سویه غالب در کشور شده.

به نقل از ایسنا، احمد طباطبایی درباره تزریق واکسن کرونا به کودکان زیر ۱۲ سال، گفت: تایید این موضوع از سوی کمیته علمی حدود سه هفته قبل صورت گرفت و به وزارت بهداشت اعلام کردیم انجام واکسیناسیون در این گروه سنی خوب است. پیشنهاد تزریق واکسن به این گروه سنی قویا توسط کمیته علمی تایید شده است.

وی افزود: این تایید با استناد به واکسیناسیون سایر کشورها که کار را با تزریق واکسن‌های غیر MRNA آغاز کرده‌اند صورت گرفته است. آنچه که برای واکسیناسیون این گروه از سوی سازمان بهداشت جهانی مورد تایید است واکسن‌های MRNA است ولی چون ما به این نوع واکسن‌ها دسترسی نداریم باید بر اساس مطالعه و شواهد سایر کشورها اقدام کنیم که مشخص شد واکسن‌های سوبرانا (پاستوکووک) و سینوفارم موثر هستند. معمولا خانواده‌ها نگران عوارض واکسن‌ها هستند که به نظر نمی‌رسد عوارضی که واکسن‌ها داشته باشند تا حد زیادی جای دلواپسی بگذارد. در مقایسه با وضعیت ابتلای کودکان به کرونا، تزریق واکسن جای نگرانی ندارد و توانایی پیشگیری داشته و می‌تواند میزان مرگ و میر و عوارض شدید را کنترل کند.

دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرایط کرونا در کشور، بیان کرد: اکنون یقینا سویه غالب کرونا در کشور سویه امیکرون است و گرچه تایید تشخیص مقداریِ آن در ایران سخت‌تر است و تعداد تست‌هایی که انجام می‌دهیم کمتر است، ولی ظرف ۴ هفته گذشته تعداد تست‌های مثبت امیکرون افزایش داشته است ولی چون ماهیت بیماری امیکرون در مقایسه با دلتا خفیف‌تر است، میزان مراجعات هم کمتر خواهد بود و افراد با خوددرمانی یا عدم مراجعه به مراکز درمانی به علت ترس از ابتلا به کرونا، بهبود می‌یابند.

درحال حاضر بیشتر علائم ابتلا به کرونا با علائم در دستگاه تنفسی فوقانی شامل آبریزش بینی، عطسه،‌ سرفه خفیف و گاهی تب بروز پیدا می‌کند و علائم تیپیکی که در مبتلایان به کرونای دلتا در تابستان داشتیم در این افراد کمتر است. گرچه ممکن است علائم مشابه ابتلا به دلتا هم در افراد مشاهده شود اما بسیار کمتر است و چون علائم تنفسی کمتری دارند مراجعات‌شان به مراکز درمانی هم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای آتی بیماری بیشتر خواهد شد، گفت: دستورالعمل‌های کشوری حاکی از بازگشایی مدارس است و تمایل خانواده‌ها به این است که در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند، اما مطابق دستورالعمل‌ها، زیرساخت‌های لازم فراهم نشده است. به عنوان مثال در حمل و نقل عمومی بدون رعایت پروتکل‌ها تردد شکل می‌گیرد و در مجامع بدون رعایت مسائل بهداشتی شرکت می‌کنند. از طرفی مدارس شرایط مناسبی برای رعایت پروتکل‌ها ندارند؛ به عنوان مثال یکی از خانواده‌هایی که به بیماری مبتلا شده بودند علت ابتلا به کرونا را فرستادن کودک به مدرسه عنوان کردند و گفتند معلم بیمار بوده و علی‌رغم بیماری برای اینکه صدایش بهتر به بچه‌ها برسد بدون ماسک تدریس می‌کرده است.

ارسال نظر: