کدخبر: 8137

اخبار سیاسی | خبر سیاسی | خبر سیاسی روز

مذاکرات به دور بعدی کشید | تکلیف ایران چیست؟

مذاکرات به مرحله تصمیم‌گیری‌های سیاسی رسیده است.

هشتمین دور مذاکرات وین از امروز نهم بهمن ماه متوقف شد. حالا قرار است مذاکره‌کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ به پایتخت‌های خود باز ‌گردند. اما آیا مذاکرات هسته‌ای به پایان خود نزدیک است و باید به زودی شاهد اخبار قطعی مذاکرات باشیم؟

خبر توقف مذاکرات وین را انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات رفع تحریم ها اعلام کرد. او روز گذشته گفت: «مذاکرات به مرحله تصمیم‌گیری‌های سیاسی رسیده است.»

برای همین مذاکره‌کنندگان به کشورهای خود بازگشته‌اند تا درباره سرنوشت مذاکرات وین، رایزنی کنند. پیش از این هم امیر عبدالهیان، وزیر امور خارجه ایران گفته بود «اکنون به مرحله تصمیم سیاسی نزدیک شده‌ایم و باید تصمیم بگیریم که چه چیزی در مقابل چه چیزی اتفاق می‌افتد.»

توقف مذاکرات هسته‌ای

تا پیش از این کشورها در حال رایزنی و گفتگو درباره موارد فنی مذاکرات هسته‌ای بودند و مذاکرات در سطح کارشناسی و نمایندگان کشورها در حال انجام بود. اما اکنون به نظر می‌رسد که بررسی موارد فنی تمام شده. به قول نماینده ایران در مذاکرات، پرانتزهای باز بسته شده و حالا زمان تصمیم سیاسی است.

برای همین مذاکره‌کنندگان امروز به کشور خود بر می‌گردند تا تصمیم سیاسی بگیرند.چندی پیش هم مذاکرات وین برای دو روز متوقف شد و علی باقری کنی به تهران برگشت تا درباره روند آتی مذاکرات گفتگو کند. پس از آن بود که ابراهیم رئیسی و انریکه مورا با فاصله بسیار کوتاهی به روسیه رفتند. گفته شد بخشی از گفتگوهای انجام شده در این سفر مربوط به روند مذاکرات وین بوده است.

در هفته گذشته، نماینده روسیه از آماده شدن پیش‌نویس مذاکرات هسته‌ای خبر داد و حتی آن را موفقت‌آمیز توصیف کرد. حتی در هفته گذشته موضوع مذاکره مستقیم ایران و آمریکا هم مطرح شد. موضوعی که ایران هم با آن موافقت کرد و گفت در صورتی که توافق خوبی حاصل شود، ایران حاضر است مذاکره کند.

زمان رسیدن به توافق هسته‌ای

اما چه زمان می‌توان امید داشت که این رایزنی‌ها به پایان برسد و توافق هسته‌ای حاصل شود؟ امریکا و کشورهایی چون فرانسه و آلمان می‌خواهند هرچه زودتر این توافق ایجاد شود و آنها حتی برای مذاکرات زمان نهایی را هم مشخص کرده و گفته‌اند نهایتا تا اول فوریه (۱۲ بهمن) درهای مذاکره باز است.

اما ایران این ضرب‌الاجل را قبول نکرده است. اگرچه وزیر امور خارجه ایران گفته زمان رسیدن به توافق نزدیک است و زمان تصمیم سیاسی رسیده است.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفته نهایتا تا پایان سال ۱۴۰۰، مذاکرات به نتیجه می‌رسد. اگر بنا بر اظهارات طرفین اروپایی باشد، باید منتظر باشیم که ظرف سه تا چهار روز آینده نتیجه مذاکرات مشخص شود.

اما روند مذاکرات سال ۹۴ نشان می‌دهد که بعد از انجام مذاکره در سطح کارشناسان و نمایندگان کشورها، وزرای امور خارجه به محل مذاکرات وین می‌روند و مذاکرات جدید آغاز می‌شود. برای همین می‌توان منتظر سفر امیر عبدالهیان به وین بود.

چنانچه عبدالهیان عازم وین شود، می‌توان گفت که مذاکرات هسته‌ای وین وارد مرحله جدیدی شده است و احتمالا باید منتظر اعلام تصمیم سیاسی بود که هر کدام از مذاکره‌کنندگان در کشورهای خود گرفته‌اند و در وین با هم به اشتراک گذاشته‌اند.

ارسال نظر: