کدخبر: 8255

جزئیات مذاکرات ایران و اروپا لورفت | مکرون چه گفت؟

هشتمین دور مذاکرات وین نهم بهمن ماه متوقف شد.

مکرون درباره مذاکرات وین به رئیس جمهور ایران گفت «ایران حق دارد که به آمریکا بی‌اعتماد باشد، چرا که این ایالات متحده بوده که باعث ایجاد بحران شده است.»

هشتمین دور مذاکرات وین نهم بهمن ماه متوقف شد. قرار شد مذاکره‌کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ به پایتخت‌های خود باز ‌گردند. اما آیا مذاکرات هسته‌ای به پایان خود نزدیک است و  شاهد اخبار قطعی از مذاکرات وین هستیم؟

انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات وین اخیرا توئیتی در صفحه خود منتشر کرد و گفت: اکنون نیاز به تصمیمات سیاسی است؛ هیات‌ها پس از رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها هفته آینده از پایتخت‌های خود به مذاکرات وین باز خواهند گشت تا دور هشتم را که طولانی‌ترین دور تاکنون بود، پی بگیرند.

همزمان، مذاکره‌کنندگان سه کشور اروپایی نیز در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که مذاکرات وین در حال رسیدن به مرحله پایانی است و نیاز به تصمیم‌گیری‌های سیاسی دارد.

همچنین شب گذشته تماسی تلفنی میان رئیسان جمهور فرانسه و ایران با محوریت برجام برقرار شد، تماس تلفنی که پیشتر برخی رسانه‌های فرانسوی از جمله لو فیگارو آن را پیش‌بینی کرده بودند و نگاه‌ها را بار دیگر نسبت به آینده این مذاکرات وین خوش‌بین کرد.

 در گفتگوی مکرون و رئیسی چه گذشت

مذاکرات

به نقل از ایرنا، یکی از محورهای این گفتگو مذاکرات لغو تحریم‌ها بود. مکرون خطاب به رئیس جمهور ایران گفت «ایران حق دارد که به آمریکا بی‌اعتماد باشد، چرا که این ایالات متحده بوده که باعث ایجاد بحران شده است.»

کاخ الیزه در تشریح محورهای این گفتگو به نقل از مکرون نوشت: رئیس‌جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی روز شنبه با همتای ایرانی خود، بر اهمیت دستیابی به پیشرفت سریع در پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، مکرون تمایل خود را برای شتاب‌گیری مذاکرات هسته‌ای ایران برای دستیابی به آنچه که وی آن را «پیشرفت محسوس» نامید، تاکید کرد و استفاده از راه حل دیپلماتیک را «ممکن و ضروری» دانست.

تارنمای شبکه فرانس ۲۴ نیز با انعکاس بیانیه الیزه که پس از گفتگوی تلفنی شب گذشته منتشر شد، به نقل از رئیس جمهور فرانسه نوشت: هرگونه توافق در مذاکرات وین مستلزم تعهدات روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است که فرانسه با همه شرکای خود بر روی آن کار می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نیز با بازتاب دادن این بیانیه مطبوعاتی، نشان دادن رویکرد سازنده و بازگشت به اجرای کامل تعهدات ایران را به نقل از مکرون مهم ارزیابی کرد.

این خبرگزاری همچنین از بیانیه ریاست جمهوری ایران خبر داد و به نقل از آن اعلام کرد: جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، تمایل و جدیت خود را برای دستیابی به توافق ثابت کرده است و هر گونه تلاش طرف مقابل در این زمینه باید شامل لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر باشد.

فرانس ۲۴ همچنین در گزارش مورد اشاره خود با تشریح سابقه مذاکرات هسته‌ای غرب با ایران، هدف از دور جدید مذاکرات وین را بازگشت مجدد ایالات متحده آمریکا که در سال ۲۰۱۸ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد و تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را بازگرداند و همچنین بازگشت ایران به اجرای تعهداتش اعلام کرد.‌

پرونده هسته‌ای ایران بسته شده است

مذاکرات

فریدون عباسی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در مورد مذاکرات وین گفت: ما مذاکره هسته ای با هیچ کشوری نداریم چراکه این مذاکرات قبلا انجام شده است و نتیجه آن اجرای برجام در کشور ما شده است،دولت قبلی با اصولی که فکر می کرد می خواست برجام را اجرایی کند اما نتوانست مسئله تحریم ها را حل کند علی رغم قولی که دولت داده بود تحریم ها برداشته نشد .

عصر ایران گزارش داد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: الان مذاکره بر سر رفع تحریم‌ها و نه بحث هسته‌ای است چرا که پرونده هسته‌ای بسته شده است آنها باید به تکالیف شان در رفع تحریم‌ها عمل کنند مصوبه مجلس هم مشخص است و به دولت گفته شده است که چکار کند و بعد مذاکره کند راه ما در مذاکره مشخص است راهبرد ما برداشته شدن تحریم‌ها است هیچ مسئله‌ای راجع به منطقه، خروج‌ ما از منطقه و بحث‌های توان موشکی ما نمی‌تواند مطرح باشد یعنی آنها فقط باید بپذیرند که تعهدات برجامی‌شان را اجرایی کنند چون ما به تعهداتمان عمل کردیم .

وی در مورد مذاکره مستقیم با آمریکا گفت: وقتی ما اقتدار داشته باشیم مشکلی در مذاکره مستقیم با آمریکا نیست یعنی آمریکا ما را به عنوان قدرت جهانی بپذیرد اگر این مسئله در مخیله آمریکایی‌ها بیاید که ایران قدرت جهانی است با ما مثل روسیه ،چین و سایر کشورهای که مذاکره می‌کنند مذاکره کنند بر مبنای اینکه ما چگونه باهم تعامل داشته باشیم ولی اگر بخواهد به عنوان کشوری با موضع استکباری بیایند ما را در معادلات بین‌المللی رقمی حساب نکند اصلا صلاح نیست که با آنها وارد مذاکره شویم باید درک آنها از قدرت جمهوری اسلامی ایران تغییر کند.

ارسال نظر: