کدخبر: 9498

اوکراین و روسیه مذاکره می کنند| جنگ تمام شد؟

​رئیس جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای مشترک با رویترز و سی.ان.ان گفت، مذاکرات بین روسیه و کی‌یف اتلاف وقت است.

 زلنسکی از ناتو خواست تا پیوستن اوکراین را به این ائتلاف نظامی تسریع بخشد و گفت: اگر ناتو عضویت اوکراین را در این ائتلاف رد کند، کی‌یف خواستار وعده‌های امنیتی از کشورهای غربی می‌شود.«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در این مصاحبه مشترک از یک ساختمان در مکانی نامشخص در کی‌یف گفت: شما اول از همه باید صحبت کنید. همه باید درگیری را متوقف کنند و به نقطه‌ای که پنج شش روز پیش از آنجا درگیری‌ها آغاز شد، برگردند. توقف بمباران مردم مهم است و ما بعد از آن می‌توانیم به سمت جلو حرکت کنیم و پای میز مذاکره بنشینیم.

مقام‌های اوکراینی و روسی روز دوشنبه در مرز بین اوکراین و بلاروس پشت میز مذاکره قرار گرفتند. اوکراین به دنبال آتش بس سریع است، درحالی که روسیه به دنبال "وضعیت بی طرفی" اوکراین می‌گردد. هنوز مشخص نیست که آیا دو کشور بار دیگر و در ادامه گفت‌وگوها پای میز مذاکره می‌آیند یا خیر.میخائیل پودولیاک، مشاور زلنسکی نیز روز دوشنبه در توئیتی نوشت: مذاکرات دشوار است و بدون هیچ اولتیماتوم اجباری. متاسفانه، روسیه هنوز به روند مخربی که آغازش کرده، ادامه می‌دهد.

زلنسکی نیز در ادامه صحبت‌هایش گفت: تا اینجا به نتیجه‌ای که دوست داریم، نرسیده‌ایم. ما یکسری سیگنال‌هایی را دریافت کرده‌ایم. وقتی هیات مذاکره کننده به کی‌یف برگردد، ما به تحلیل آنچه که شنیده شده می‌پردازیم و تصمیم‌های لازم را برای برگزاری دور دوم گفت‌وگوها می‌گیریم.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین ادامه داد: همزمانی گلوله باران با فرآیند مذاکره امری بدیهی بود. من معتقدم که روسیه در تلاش است تا به روشی که پیچیده نیست، به ما فشار بیاورد. زمان را تلف نکنیم. ما چنین تاکتیک‌هایی را نمی‌پذیریم.

زلنسکی در بخش دیگری از مصاحبه خود با شبکه خبری سی.ان.ان و خبرگزاری رویترز بار دیگر بر درخواست‌هایش از جامعه بین‌الملل برای کمک کردن به اوکراین تاکید کرد و هشدار داد، همزمان با افزایش اقدامات نظامی روسیه و پیشروی‌هایش در اوکراین و در صورت سقوط دولت کی‌یف، این نبرد می‌تواند پیامدهای جدی در قاره اروپا به همراه داشته باشد.

وی همچنین به کشورهای عضو ناتو تاکید کرد تا منطقه پرواز ممنوع ایجا کنند تا نیروی هوایی روسیه متوقف شود و این مساله را نیز مطرح کرد که این اقدام یک روش پیشگیرانه است و به معنای دامن زدن به جنگ نیست که می‌تواند ناتو را وارد جنگ با روسیه کند.

با این حال، زلنسکی ۴۴ ساله این را هم گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به وی گفته نه ایالات متحده و نه نیروهای ناتو نمی‌توانند در حال حاضر چنین کاری را انجام دهند.زلنسکی همچنین از ناتو خواست تا پیوستن اوکراین را به این ائتلاف نظامی تسریع بخشد و افزود: اگر ناتو عضویت اوکراین را در این ائتلاف رد کند، کی‌یف خواستار وعده‌های امنیتی از کشورهای غربی می‌شود. شرکای ما، اگر آماده نیستند اوکراین را به ناتو ببرند به این دلیل که روسیه نمی‌خواهد اوکراین در ناتو باشد، باید تضمین‌های امنیتی مشترکی برای کی‌یف ایجاد کنند و در نظر بگیرند.

وی افزود: این بدان معناست که ما یکپارچگی سرزمینی خود را داریم، مرزهای خودمان را حفظ می‌کنیم، ما روابط خاصی با تمامی همسایگانمان داریم، ما به طور کامل ایمن هستیم و ضامن‌هایی که به ما امنیت می‌دهند، از نظر قانونی این را تضمین می‌کنند.در این مصاحبه، زلنسکی پیش بینی کرد که اگر روسیه در نهایت موفق به تصرف اوکراین شود، مشکلات پیش رو برای کشورهای همسایه ناتو پیش می‌آید.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین به شبکه خبری سی.ان.ان گفت که آماده مذاکره با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود است.وی افزود: جهان دیگر می‌داند باید رئیس جمهور فدراسیون روسیه را در حالیکه هنوز آماده نشستن بر سر میز مذاکره با آنها هستند، پای میز مذاکره قرار داد و من نیز همینطور. نخست اینکه شما باید حداقل نکاتی را بیان کنید که آتش بس کامل برقرار خواهد شد. وقتی جنگنده‌ها در حال پرواز هستند و بمباران‌ها ادامه دارد، نمی‌توان پای میز مذاکره نشست.

وی همچنین در سخنرانی‌های اخیر خود تلاش کرد تا امنیت کوتاه مدت اوکراین را به سلامت ژئوپلیتیک درازمدت غرب مرتبط بداند به طوریکه گفته بود: بسیار مهم که این را بدانید اگر اوکراین سقوط کند، تمانی نیروهای روسی در مرزهای شما کشورهای عضو ناتو خواهند بود و شما با مشکلی مشابه در اینجا روبرو می‌شوید.

ارسال نظر: