کدخبر: 18712

مشکلات زندگی در عمان

مهاجرت به کشور عمان نیز همانند مهاجرت به هر کشور دیگری، باید با آمادگی کامل و داشتن اطلاعات کافی از چالش­‌های پیش­رو انجام بگیرد. بر همین اساس، ما در این مقاله به معرفی بارزترین مشکلات زندگی در عمان و معایب زندگی در این کشور می­پردازیم، تا انتها همراه ما باشید تا از چالش‌های زندگی در این کشور مطلع شوید.

 

مشکلات زندگی در عمان

مهاجرت تصمیم بزرگ و مهمی است که هر فرد می‌تواند در زندگی بگیرد و مهاجرت به هر کشوری، مسائل خاص خود را به دنبال دارد.

زندگی در یک کشور جدید می­‌تواند با انواع تجربه‌­های متفاوت و در عین حال چالش­ برانگیز همراه باشد. آگاهی از چالش‌­ های زندگی در کشور عمان و داشتن مهارت کافی برای مقابله با آنها، می­‌تواند شما را از رفتن به مسیر اشتباه و افتادن در دردسر نجات دهد. در ادامه ما مهم‌ترین مشکلات زندگی در کشور عمان را بررسی می‌کنیم.

آب و هوای گرم عمان

اولین معایب زندگی در کشور عمان گرم و شرجی بودن هوای این کشور به خصوص در مناطق ساحلی است که البته راه حل‌هایی هم دارد.

پیشنهاد ما به شما این است که پیاده‌روی و تفریح در روز را در فصل تابستان انتخاب نکنید و حداکثر در صورت لزوم با وسایل نقلیه عمومی یا شخصی در شهر جابه‌جا شوید.

همچنین در زمان اجاره مسکن حتما این نکته را در نظر بگیرید که خانه‌ی مورد نظرتان، سیستم سرمایشی داشته باشد.

 

باران‌های سیل آسا

اکثر شهرهای عمان ساحلی هستند، بارندگی در این کشور به ندرت اتفاق می‌افتد اما در شرایطی که باران می‌بارد، به دلیل اینکه زیر ساخت‌های لازم در شهرهای این کشور وجود ندارد، شهرها درگیر سیل شده و تمام خیابان‌ها زیر آب می‌روند.

 

باران های سیل آسا در عمان

پایین بودن سرعت عمل ادارات

یکی از چالش های زندگی در کشور عمان این است که برای انجام کار اداری شما باید یک پروسه را در زمان طولانی سپری کنید. با وجود پیشرفت تکنولوژی و سرعت بالای اینترنت هنوز هم فعالیت‌های اداری به کندی صورت می‌گیرد.

احتمالا شما برای دریافت اقامت کشور عمان زمان زیادی را باید صرف کنید و همچنین ممکن است شما در روزهای اول برای پیدا کردن شغل در این کشور و فعالیت‌های اداری معطل شوید.

پیدا کردن کار در این کشور شاید چندین ماه طول بکشد و طی زمانیکه در عمان اقامت دارید باید هزینه‌ی زیادی را برای خوراک و هتل بپردازید، پیشنهاد می‌کنیم اگر آشنایان شما در این کشور زندگی می‌کنند حتما از آنها بخواهید که اقدام به کاریابی کنند.

تامین آب شرب

آب لوله کشی در عمان قابل شرب نیست و تنها برای شستشو و استحمام مناسب است، برای استفاده از آب آشامیدنی باید آب را به شرکت‌های مربوطه سفارش دهید تا هر هفته در یک روز معین، آب را درب منزل تحویل بگیرید.

این آب به صورت گالنی به فروش می‌رسد و آب مورد نیاز هر نفر، بسته به نیاز متفاوت است اما حدودا یک گالن آب برای یک نفر حدودا کافیست. در صورتیکه در طول هفته، آب خریداری شده را به اتمام برسانید باید از سوپر مارکت آب تهیه کنید.

نبود لوله کشی گاز مصرفی

در این کشور لوله کشی گاز وجود ندارد و انرژی جایگزین آن، برق است. اکثرا برای پخت و پز و گرمایش از وسایل برقی استفاده می‌کنند.

 در صورت تمایل به استفاده از وسایل گازسوز از کپسول‌های گاز استفاده می‌شود که باید به شرکت‌های مربوطه سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

یادگیری زبان در عمان

مشخص است که توانایی برقراری ارتباط در رفع نیازهای اولیه اهمیت زیادی دارد. شما به عنوان یک خارجی در کشور عمان، باید قادر باشید نیازهای روزانه خود مانند مواد غذایی، پوشاک و لوازم بهداشتی را تهیه کنید.

همین امر ساده خرید کردن، بدون داشتن حداقل اطلاعات از زبان رایج مردم عمان، امکان­‌پذیر نیست. زبان رایج در عمان عربی بوده و انگلیسی به عنوان زبان دوم مردم این کشور، معرفی شده ­است.

البته شما باید عربی را به عنوان زبان اصلی تا حدی فرا بگیرید؛ اما تمرکز خود را بر روی یادگیری زبان انگلیسی بگذارید به دلیل اینکه اکثر مهاجران از کشورهای مختلف حضور دارند و زبان مشترک همه‌ی آنها، انگلیسی است.

مشکل مسلط نبودن به زبان، می­‌تواند به چالش بزرگی بر سر راه خرید کردن، تحصیل، کار، انجام امور اداری، آدرس پرسیدن، انجام امور بانکی، مراجعه به درمانگاه و مراکز پزشکی و به طور کلی زندگی در کشور عمان تبدیل شود. با یادگیری زبان در حد مکالمه، می‌­توانید تا حدودی از پس امور روزمره زندگی خود برآیید.

پیدا کردن مسکن با قیمت مناسب در کشور عمان

یکی از مهم­ترین مواردی که باید در هنگام مهاجرت به یک کشور خارجی در موردش تصمیم­‌گیری کرد، مسئله مسکن و محل زندگی می‌­باشد.

 شما باید قبل از مهاجرت به عمان این مسئله را به طور کامل حل کرده و برنامه دقیقی برای محل سکونت خود و خانواده­‌تان داشته­ باشید.

راه حل برطرف کردن مشکلات زندگی در عمان، کسب آگاهی و اطلاعات کافی در مورد منطقه‌­های مختلف کشور عمان، پروسه‌های اداری اجاره و یا خرید ملک و همچنین قوانین دولت عمان در مورد اجاره یا خرید ملک توسط مهاجرین می‌باشد.

کسب درآمد در عمان

ممکن است شما بواسطه اینکه استخدام و جذب بازار کار عمان شده‌­اید در شرف مهاجرت به این کشور باشید. اما در غیر اینصورت پیدا کردن شغل و منبع درآمدی که متناسب با شرایط و توانایی­‌های شما باشد در نوع خود مشکل بزرگی به حساب می‌­آید.

بهتر است پیش از آنکه به هرگونه اقدامی در جهت مهاجرت دست بزنید، شغل مناسبی در کشور عمان برای خود در نظر داشته باشید.

چنانچه از پشتوانه مالی خوبی برخوردار هستید، ثبت شرکت در کشور عمان در زمینه تخصصتان می‌­تواند بهترین گزینه باشد. در غیر اینصورت می­‌توانید، رزومه خود را به شرکت­‌های مختلف کشور عمان فرستاده و به این شکل در جهت کاریابی در زمینه مورد نظرتان اقدام کنید.

بالا بودن هزینه تحصیل در عمان

اگر قصد ادامه تحصیل در عمان را دارید بهتر است قبل از انجام هر کاری از شرایط و هزینه‎‌های آن اطلاع داشته باشید.

هزینه تحصیل در این کشور به صورت چشمگیری بالا است و بهتر است قبل از مهاجرت به عمان از طریق جاب آفر یا همان دعوتنامه‌ی یک کارفرمای عمانی به دنبال شغل و درآمدی نسبتا خوب باشید تا بتوانید به راحتی از پس هزینه‌های تحصیل در عمان برآیید.

بخاطر داشته باشید بسیاری از مدارس در این کشور قبل از شروع ترم، تمام هزینه‌های سال جاری را درخواست می‌کنند که شما همان ابتدا باید آن را پرداخت کنید.

گران بودن مدارس عمان

اگر بخواهید فرزندان خود را در مدارس دولتی این کشور که رایگان است ثبت‌نام کنید باید فرزندتان تسلط کامل به زبان عربی داشته باشد.

 در مسقط که پایتخت این کشور است تنها یک مدرسه‌ی ایرانی وجود دارد که از پایه ابتدایی تا دبیرستان در همین مدرسه آموزش داده می‌شود.

 

نبود آزادی برای تغییر شغل در عمان

یکی دیگر از معایب زندگی در عمان نبود آزادی برای تغییر شغل است، البته ناگفته نماند این قوانین سختگیرانه بیشتر برای مهاجران خارجی است.

اگر شما قصد ترک کار فعلیتان در عمان را داشته باشید، نباید کارفرمای شما گواهی اعتراض NOC را داشته باشد در غیر اینصورت شما تا دوسال اجازه کار به صورت قانونی در این کشور را ندارید. به عبارتی برای کار کردن در یک محل جدید باید رضایت کارفرمای قبلی را داشته باشید.

اگر شما کارتان و کشور عمان را برای مدتی ترک کنید، چه گواهی NOC (ناک) را داشته باشید چه نداشته باشید در هر دو صورت باز هم تا دو سال حق کار را ندارید.

به لحاظ قانونی یک فرد در عمان نمی‌تواند همزمان در دو شغل، مشغول به کار باشد زیرا در همان ابتدای استخدام مدارک شناسایی از جمله پاسپورت را از شما دریافت می‌کنند.

حمل‌ و نقل در عمان

یکی از مسائلی که شما به عنوان مهاجر در کشور عمان، بارها و بارها با آن روبرو می‌­شوید، مسئله رفت‌وآمد و حمل‌ونقل بین شهری می‌­باشد.

 این موضوع چه از نظر پیدا کردن آدرس درست مقصدهای روزانه شما و چه از نظر بهترین وسیله نقلیه جهت رسیدن به آن مقصد و همچنین در بحث هزینه می­‌تواند برای شما دردسر ساز باشد.

بنابراین پیش از مهاجرت به کشور عمان از طریق اطلاعاتی که در وبسایت‌­های اینترنتی وجود دارد و منابعی از این دست به شناخت فضای شهری و مناطق عمان که قصد دارید در آن زندگی کنید، بپردازید.

به علاوه، اطلاع از محل قرارگیری سوپرمارکت‌­ها، رستوران‌­ها، هتل‌­ها، بیمارستان‌­ها، مراکز درمانی، ادارات و همچنین پمپ ­بنزین‌­ها؛ قبل از مهاجرت به عمان ضروری است.

حمل و نقل در عمان

بهتر است خطوط تاکسی، اتوبوس را در شهر مورد نظر خود بشناسید و در مورد هزینه­‌های هر کدام از آنها اطلاعات کسب کنید.

 در این کشور خطوط مترو برای رفت و آمد سریع وجود ندارد. شما پس از سکونت در کشور عمان، می­‌توانید به اخذ گواهینامه اقدام کرده و با ماشین شخصی خود رفت­‌و‌آمد کنید.

 

سخن نهایی

هر چقدر که شما با مراجعه به وبسایت­‌ها و رسانه‌­های مختلف سعی در کسب اطلاعات در مورد معایب زندگی در عمان را داشته‌ ­باشید باز هم نبود تجربه و لمس نکردن مسائل از نزدیک می‌­تواند مشکل‌­ساز شود.

سعی ما براین بود تا مهم‌ترین و پرچالش‌ترینمشکلات زندگی در این کشور زیبا و ثروتمند را بررسی کنیم. برای شناخت بیشتر کشور عمان می‌توانید به وب سایت فلای عمان مراجعه کنید. 

منبع:

https://flyoman.ir

ارسال نظر: