کدخبر: 18707

کنکور دی ، جنجالی با تبعات بلندمدت یا فرصتی برای موفقیت!؟

تا دیروز کنکور، امری اجتماعی و آموزشی بود و عموم نارضایتی‌ها از سنجش ورود به دانشگاه بر طبق رتبه ی کنکور، حول بی عدالتی و عدم سنجش درست به وسیله ی تست وارد بود. اما همچنان راه ‌حلی برای حذف آن وجود ندارد که بتوان سه آسیب کنکور یعنی وجود مافیای آموزشی که حول آن تشکیل شده، بی عدالتی که به منظور عدم دسترسی یکسان دانش آموزان به منابع وجود دارد و در آخر سنجش نسبتاً غیرعلمی را رفع نماید و عملاً راه حل‌ هایی که بعضاً طی ۵ سال داده شده خود عواقب به مراتب بدتری در هر سه حوزه به وجود آورده است. حال در این چند سال به خاطر کرونا «کنکور» به امری اجتماعی، فرهنگی، سلامتی در حوزه روان و جسمی، آموزشی و…مبدل گشته است. با وجود تعویق های مکرر و اینکه هیچ زمانی وضعیت از نظر شیوع کرونا بهتر از زمان قبلی کنکور نبوده است، اما همچنان در فضای رسمی و غیررسمی افراد زیادی در پی تعویق مجدد کنکور سراسری می باشند تا جایی که این مساله در فضای مجازی به ویژه خودش به یک آسیب جدی تبدیل شده و افرادی که تحمل حرف‌های مخالف هم را ندارند و مرزهای بی اخلاقی را رد نموده‌اند. حرف‌های ضد و نقیض مسئولان باعث شده تا شمار زیادی از داوطلبان کنکور که ماه‌هاست زمان و انرژی خود را برای درس خواندن و آمادگی در کنکور گذاشته‌اند را بهم بریزد. این امر تمرکز آنها را گرفته و بعضی را دچار اضطراب‌های مشهود نموده است. به هر عنوان امروزه فقط راه ورود به بعضی رشته‌ها و دانشگاه‌ها کنکور بوده و در این بین و در حالی که دفترچه سنجش خیلی پیش‌تر ارائه شده عده‌ای کمتر از یک ماه به کنکور مانده حتی حرف از حذف کنکور می ‌زنند بی آن که به تبعات اجتماعی آن فکر کنند و ببینند آیا زیرساخت‌های آن مهیا شده است! عده‌ای حرف از یکسال دانشجو نگرفتن دانشگاه‌ها صحبت می‌ کنند بی آن که به تبعات آموزشی که برای سال بعد ایجاد خواهد کرد فکر کنند!

 

 

مخالفان برگزاری کنکور، راه حلی ندارند!

در سمت دیگر خانواده‌هایی که نگران سلامتی فرزندانشان هستند و نسبت به رعایت پروتکل‌ها تردید دارند و می‌گویند به جای این ‌همه مخالف مسئولان با هم چرا هیچکس به فکر اطمینان خاطر دادن در افزایش پروتکل‌های بهداشتی یا راهی برای عبور از این چالش با آسیب کمتر نیست. چرا هیچ یک از مخالفان راه ‌حلی برای کنکور ارائه نمی کنند. واقعیت این است که تعویق کنکور و بردن آن به شهریور یا پاییز آسیب‌هایی را در پی داشت که هیچ مخالفی راه ‌حلی برای آن ارائه نمی ‌دهد جز اینکه صورت مساله را پاک نماید که همان عدم پذیرش دانشجو دانشگاه‌ها و در آخر لغو کنکور می باشد که همین هم مورد مخالفت همین خانواده‌ها می باشد.

12

هر تصمیمی عوارضی داشته و گرفتن تصمیم ستاد مقابله با کرونا در صلاحیت کسی نیست.

اولین راه حل این است که بپذیریم کنکور عارضه ای بدون تحمل آسیب نخواهد بود. مثل توموری که برداشتنش ممکن است آسیب بزند اما برنداشتنش آسیب بیشتری به ما می زند. تصمیم‌های کلان حکومتی در هر قطبی که رخ دهد، آسیب زا است. مثال بارز آن وارد شدن یک کشور به یک جنگ است. اگر وارد جنگ شوید، سربازانی را فدا خواهید کرد؛ اما اگر وارد جنگ نشوید دشمن می ‌آید و مردم را می ‌کشد.

کمتر در درون خانواده افراد مجبورند چنین تصمیماتی را بگیرند؛ اما در مقیاس کشور هستند تصمیماتی که هر دو سوی آن آسیب جدی دارد و به همین منظور است که گرفتن این تصمیمات را به رئیس جمهور می‌سپارند که از پشتیبانی رأی اکثریت برخوردار است و اطلاعاتی در دست دارد که می‌تواند باعث گرفتن تصمیم با آسیب کمتر شود؛ چرا که تصمیمی که به هیچکس آسیب نرسد نداریم. پس باید بگذاریم رئیس جمهور و هیئت دولت که امروزه در این موضوع تصمیمشان خلاصه شده در ستاد ملی کرونا، آن را بگیرند و این میزان جامعه درگیر حواشی نباشد. باید هر چه سریع‌تر به این غائله خاتمه داد؛ چون که دانش آموزان در معرض آسیب جدی استرس و افسردگی قرار می گیرند.

برگزاری کنکور در دو نوبت؛ یک راه حل دائمی است!

راه حل دومی هم وجود دارد که می توان آن را عملی کرد و آن اجرای زودهنگام پیش نویس اولیه شورای انقلاب فرهنگی برای سر و سامان دادن به فضای فرهنگی کشور می باشد و اینکه آزمون سراسری دوبار در سال برای ورودی های مهر و بهمن برگزار گردد. البته طبیعتاً امسال باید با یک تفاوتی رخ دهد و آن این است که شرکت در هر دوی آن ها امکان پذیر نباشد. چرا که در طرح اصلی شرکت در هر دو آزمون اختیاری بوده و افراد می توانند در هر دو بار در آزمون شرکت نمایند. اما امسال باید این اختیار به اشخاص داده شود که انتخاب کنند در کنکور تابستان می خواهند شرکت کنند یا در کنکور دی و آذر.

13

با این شیوه حداقل داوطلبان تعدادشان نصف می گردد و بین دو آزمون پخش می شود. رعایت پروتکل ها امکان‌ دارد و به طور مشخص شاید استان های گرمسیری که دمای بالاتری دارند و برای بچه ها دادن آزمون با ماسک سخت‌تر است، تصمیم بگیرند در آزمون ورودی بهمن شرکت نمایند. به هر حال می دانیم سوالات کنکور بسیار تحلیلی بوده و نیاز به فعالیت بالای ذهنی است و در شرایط نامناسب بدنی سخت می شود تمرکز نمود. از سمت دیگر در استان های سردسیری و تهران که افراد نگران پیچیده‌تر شدن وضعیت کرونا در پاییز و زمستان هستند، قاعدتاً در همین کنکور شرکت خواهند کرد. البته تنها پارامتر جغرافیایی در این انتخاب تاثیرگذار نیست. به میزان آمادگی دانش آموزان نیز بسته است. اغلب افرادی که آمادگی لازم شرکت در کنکور را دارند ترجیح می دهند هرچه سریع‌تر در این آزمون شرکت نمایند و از استرس های خود بکاهند یا کسانی که آمادگی کمتری دارند کنکور را به زمستان موکول خواهند کرد. 

مجموعه گاماس ۲۰ جزو مجموعه ها برتر مشاوره کنکور هستند که همواره در تلاشند تا بهترین نتایج را برای دانش آموزان خود رقم بزنند.

 

ارسال نظر: