کدخبر: 18714

چگونه بهترین تبلیغات خلاقانه را داشته باشیم؟

تبلیغات و به‌ویژه تبلیغات خلاقانه یکی از مهم‌ترین روش‌های معرفی و فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها به مشتریان بالقوه است. طبق یک آمار غیررسمی تقریباً ۹۰ درصد مردم از تبلیغات فراری‌اند! درست است که این آمار رسمی و طبق نتایج تحقیقات نیست؛ اما فراری بودن آدم‌ها از تبلیغات، حقیقت تلخی است که باید برای حل آن، به فکر راه چاره بود. یک راه‌حل مؤثر برای رفع این مشکل استفاده از تبلیغات خلاقانه است.

در این دوره‌ که آدم‌ها با انواع مختلف تبلیغات (و اغلب تکراری) بمباران می‌شوند و در نادیده گرفتن آن‌ها استاد شده‌اند و فقط تبلیغات خلاقانه ناجی شماست. به همین خاطر هم تصمیم گرفتیم مقاله‌ای آماده کنیم تا به شما راه‌‌ و روش طراحی تبلیغی دل‌چسب و چشم‌نواز را یاد دهیم. ابتدا بهتر است انواع تبلیغات موجود را بررسی کرده و بعد به خلاقانه بودن آن بپردازیم.

انواع تبلیغات:

انواع تبلیغات به چهار دستۀ کلی تقسیم می‌شوند:

  • تبلیغات کاغذی؛
  • تبلیغات رادیویی؛
  • تبلیغات تلویزیونی؛
  • تبلیغات آنلاین و اینترنتی.

۱. تبلیغات کاغذی:

اولین آگهی چاپی در سال ۱۴۷۲ در انگلیس منتشر شد. از آن تاریخ تابه‌حال تبلیغات کاغذی در روزنامه‌ها، مجلات، بروشورها، بیلبوردها و… برای انتقال پیام برند به کاربر نهایی در دسترس است. در این روش تبلیغاتی، تبلیغ دهنده به ناشر پول می‌دهد تا آگهی‌اش را در نشریه منتشر کند.

تبلیغات خلاقانه کاغذی

۲. تبلیغات رادیویی:

ریشۀ تبلیغات رادیویی برمی‌گردد به سال ۱۹۲۰، یعنی زمانی ‌که اولین ایستگاه‌های تجاری رادیو در آمریکا شروع به کارکرد. رادیو همچنان یک پلتفرم تبلیغات و بازاریابی برای گسترش یک رویداد اسپانسری یا معرفی یک محصول جدید است.

در این شیوۀ تبلیغاتی، تبلیغ دهنده برای انجام تبلیغات خلاق به ایستگاه‌های رادیویی پول پرداخت می‌کند تا در فواصل زمانی معین، بین موسیقی یا برنامه‌های رادیویی تبلیغاتش پخش شود.

۳. تبلیغات تلویزیونی:

سرچشمۀ تبلیغات تلویزیونی برمی‌گردد به دهۀ ۱۹۴۰ که کوران کمپین‌های انتخاباتی و سیاسی بود. امروزه هر کسب‌وکار مجازی می‌تواند در تلویزیون تبلیغ انجام دهد. در این روش تبلیغاتی، تبلیغ دهنده به صداوسیما یا شرکت‌های واسط پول پرداخت می‌کند تا تبلیغاتش در بین برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی به نمایش درآیند. هنوز که هنوز است، تبلیغات تلویزیونی در ایران یکی از مؤثرترین روش‌های تبلیغاتی برای آگاهی از برند و افزایش اعتبار برند است.

تبلیغات خلاقانه تلویزیونی

۴. تبلیغات اینترنتی:

تبلیغات اینترنتی در اواسط دهۀ ۹۰ میلادی، با راه‌اندازی تبلیغات بنری، فعالیت رسمی‌ خود را شروع کرد. با گسترش اینترنت، این روش نیز گسترش پیدا کرد و انواع و اقسام دیگری مانند تبلیغات همسان به آن اضافه شد.

تبلیغات خلاقانه اینترنتی

اینکه از کدام‌یک از این روش‌ها برای انجام تبلیغات خلاقانه استفاده کنید، بستگی به هدف شما از تبلیغات و مخاطبانی که با این تبلیغ هدف گرفته‌اید، دارد؛ اما بهترین و کارآمدترین روش تبلیغات قطعاً تبلیغات ویدیویی است که در تلویزیون و اینترنت قابل پخش است، طبق آمارها محتواهای ویدیویی طرفداران بیشتری دارد و بهتر می‌تواند مخاطب را جذب کند و در مدت‌زمان کوتاهی اطلاعات زیادی به او بدهد.

حال که با بهترین نوع تبلیغات آشنا شدیم وقت آن است که ببینیم چه طور می‌توانیم تبلیغات خلاقانه ویدیویی داشته باشیم. ولی ابتدا باید ببینیم تبلیغات خلاقانه چیست.

تبلیغات خلاقانه چیست؟

برای اینکه به این سؤال پاسخ دهیم، بیایید اول معنای تبلیغات و خلاقانه را جداگانه بررسی کنیم. به زبان خیلی ساده، تبلیغات ایجاد ارتباط برای ترغیب مخاطبِ هدف به انجام دادن عملی مشخص است و خلاقیت مهارتی است که به خلق چیزی نو، اثربخش و مفید منجر شود که بخش عمده آن با تمرین و تکرار به دست می‌آید.

بر اساس این تعاریفی که از خلاقیت و تبلیغات داشتیم،‌ تبلیغات خلاقانه، به تبلیغی گفته می‌شود که بتواند به شکلی مؤثر و نوآورانه، پیام شمارا به مشتری برساند، شش‌دانگ حواس مخاطب را درگیر و نهایتاً او را به خرید ترغیب کند.

برای مثال، بااینکه سال‌های زیادی از تبلیغ شامپو بچه گلرنگ می‌گذرد، همین‌که بگوییم «سرتو با چی می‌شوری؟» همه شما یک‌صدا می‌گویید «با شامپو گلرنگ!». یا اگر درجایی عبارت «پشتم گرمه» را بشنوید، خیلی زود یاد «ایران رادیاتور» می‌افتید.

این تبلیغات در زمان خودشان، (صرف‌نظر از ویژگی‌های بصری) ایده خلاقانه‌ و متن و شعار قوی داشتند. به همین خاطر، هنوز که هنوز است در ذهن همه ما ماندگار شده‌اند.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از ویژگی‌های تبلیغات خلاقانه داشته باشیم، به این موارد می‌رسیم:

  • جذابیت‌های بصری (رنگ، طرح، شکل و…) داشته باشد؛
  • شعار، متن، پیام و در کل داستان جالبی پشت تبلیغ باشد؛
  • مخاطب را درگیر کند؛
  • واکنش عاطفی او را برانگیزد؛
  • پیام تبلیغ را واضح منتقل کند؛
  • در ذهن‌ها ماندگار شود.

حالا اصلاً چرا باید در تبلیغات خلاقیت به خرج دهیم؟

چرا باید در تبلیغات خلاق باشیم؟

همان‌طور که گفتیم، آدم‌ها در طول روز، در سیل آگهی‌های تبلیغاتی غرق می‌شوند! دلیلش هم روشن است. هرروز کسب‌وکارهای بیشتری روی کار می‌آیند و تنور رقابت حسابی داغ است. از طرفی هم رسانه‌ها و کانال‌های ارتباطی روزبه‌روز متنوع‌تر می‌شوند؛ اما آیا همه این تبلیغات شانس مساوی برای دیده شدن دارند؟ قطعاً خیر!

همان اول هم گفتیم که مردم به هر تبلیغی (منظورم تبلیغات نخ‌نما و کلیشه‌ای است!) توجه نمی‌کنند؛ درواقع تا حرف جدیدی برای گفتن نداشته باشید، مخاطب اصلاً شمارا نمی‌بیند. شاید هم تبلیغات تکراری شمارا ببیند و تصویری منفی از برند شما در ذهنش نقش ببندد (که این دومی خیلی بدتر است!)

پس برای اینکه:

  • وقت و هزینه‌تان را برای تبلیغات تکراری تلف نکنید؛
  • بتوانید توجه مخاطبان را به خود جلب کنید؛
  • بازدهی تبلیغات را بیشتر کنید؛
  • تفاوت‌ها، مزیت‌ها و اعتبارتان را به مخاطب نشان دهید.

باید خلاقیت را ضمیمهٔ تبلیغات کنید و بهترین راه برای این کار آموزش افتر افکت (نرم‌افزار تخصصی موشن‌گرافیک) و آموزش موشن گرافیک (ساخت ویدیوهای تبلیغاتی خلاقانه متحرک) است. چون قرار نیست ایده‌های ناب و خلاقانه برای تبلیغات، ناگهان بر ما وحی شود. خلاقیت هم قلق خاص خودش را دارد که باید آن را آموزش ببینیم.

موشن‌گرافیک چیست؟

موشن‌گرافیک، ویدیوهای بازاریابی کوتاه و تبلیغات خلاقانه‌ای هستند که ویژگی محصولات یا چگونه استفاده از آن‌ها را توضیح می‌دهند به این نوع از محتواها، ویدیوی موشن‌گرافیک گفته می‌شود. ویدیوهای موشن‌گرافیک را در همه‌جا مثل وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، صفحات دانلود برنامه‌ها و … می‌توانید ببینید. بعضی از شرکت‌ها هم از ویدیوهای موشن گرافیکی برای تبلیغات آنلاین استفاده می‌کنند تا ویژگی‌های خودشان را به مخاطبانشان به بهترین شکل نشان بدهند.

به‌طورکلی ویدیوهایی که پیام و محتوا را به‌صورت متحرک و گرافیکی منتقل می‌کنند موشن‌گرافیک هستند. انتقال محتوا با این روش از مزیت‌های بسیاری برخوردار است. ازجمله اینکه می‌توان محتوا را به‌صورت تأثیرگذارتر و جذاب‌تر در زمان کوتاه‌تری به مخاطب ارائه داد. درواقع می‌توان گفت موشن‌گرافیک یک تجربه باورنکردنی در بازاریابی است که می‌توان به کمک آن تبلیغات خلاقانه و کارآمد و مؤثری ساخت.

موشن‌گرافیک می‌تواند:

  • یک برند را انحصاری و حرفه‌ای کند؛
  • فروش را افزایش دهد؛
  • برند را از رقبا متمایز کند؛
  • تأثیر کلامی و بصری روی مخاطب بگذارد؛
  • در شبکه‌های مجازی مختلف آپلود شود؛
  • باعث دیده شدن بیشتر و بهتر برند شود؛
  • اطلاعات زیادی در مدت‌زمان کم به مخاطب دهد؛
  • احساسات مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد؛
  • و...

سخن پایانی:

دلایلی که ما برایتان شرح دادیم، دلایل خیلی معقولی هستند که نشان می‌دهند ویدیوهای تبلیغاتی موشن گرافیکی تا چه اندازه می‌توانند به پیشرفت و فروش بیشتر کمک کنند. پس کافی است وقت را هدر ندهید و یادگیری این حرفه جذاب را شروع کنید اگر هم‌زمانی برای یادگیری ندارید می‌توانید سفارش موشن گرافیک خلاقانه‌ای به استودیویی حرفه‌ای برای معرفی برند یا محصولات خود بدهید تا در کمترین زمان ممکن به موفقیت درزمینه کاری دست پیدا کنید.

ارسال نظر: