کدخبر: 2149

قیمت مرغ|قیمت مرغ امروز 12 دی 1400| قیمت مرغ در بازار چند؟

قیمت مرغ امروز 12 دی 1400| مرغ در بازار چند شد؟

قیمت مرغ امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

قیمت مرغ برای مردم مهم است. قیمت مرغ هر روز با نوسان همراه است. قیمت مرغ گرم در بازار اعلام شد. قیمت مرغ در ایران با تغییرات همراه است. در ادامه به بررسی قیمت مرغ می پردازیم.

قیمت مرغ

قیمت مرغ امروز 12 دی1400

نوع محصول برند وزن قیمت (تومان)
گوشت چرخ کرده مرغ مهیا پروتئین  ۵۰۰ گرم ۳۲,۰۰۰
مغز ران  مهیا پروتئین ۱.۸ کیلوگرم ۹۰,۰۰۰ 
فیله سینه مرغ رویال طعم  ۷۰۰ گرم ۴۳,۰۰۰
مرغ کامل خرده شده بدون پوست  رویال طعم ۱.۵ کیلوگرم ۹۰,۰۰۰
ران با پوست مرغ   آریا بهار پروتئین ۹۰۰گرم ۳۶,۰۰۰ 
سینه دودی مرغ دارا  ۵۰۰ گرم ۸۰,۰۰۰
ساق ران مرغ بی پوست  زی پرو ۹۰۰ گرم ۵۵,۰۰۰
جوجه کباب سینه ساده مهیا پروتئین ۹۰۰ گرم ۶۸,۰۰۰
سینه بی پوست مهیا پروتئین ۱.۸ کیلوگرم   ۱۰۱,۰۰۰ 

قیمت مرغ به چی بستگی دارد؟

روزگذشته خبری مبنی بر قاچاق نهاده‌های دامی از کشور و بی‌توجهی وزارت جهاد و گمرکات و سایر نهاد‌های نظارتی بر توزیع مناسب نهاده منتشر شد. همچنین عضو هیئت‌رئیسه اتحادیه مرغداران درباره وضعیت بازار مرغ و گرانی‌های اخیر می‌گوید: قبلاً به ارمنستان، روسیه و عراق عرضه مرغ را داشتیم و حتی اگر در شهری از کشورمان کمبود مرغ به وجود می‌آمد، در آن شهر مرغ عرضه می‌کردیم، ولی در حال حاضر با ظرفیت ۵۰درصد کار می‌کنیم، زیرا مراکز توزیع دولتی هم مرغ برای توزیع ندارند و یا آنقدر کم است که در کمتر از نیم ساعت تمام می‌شود، این مراکز یک روز در میان و یا دو روز در میان مرغ می‌آورند و بین مشتریان خودشان توزیع می‌کنند و البته برای توزیع کامل این محموله‌های هم نظارتی نیست و خود ویترین توزیع این گونه مراکز هم از قطعات مرغ پر است که می‌تواند در سایه عدم نظارت از همان مرغ دولتی باشد.


مرغ به اندازه کافی تولید می‌شود و قیمت‌ها نیز تغییری پیدا نکرده، ولی در تهران مرغ افزایش قیمت داشته است، بنابراین از شهر‌های دیگر که قیمت مرغ افزایش نداشته و توزیع مناسب است مرغ را داخل یونولیت قرار داده و به تهران قاچاق می‌کنند. مرغ قاچاق شده را به نرخ ٣۵الی ۴٠هزار تومان در تهران می‌فروشند، زیرا ٢٠هزار تومان سود دارد.

در هفته پایانی اسفندماه سال گذشته، همزمان با کاهش عرضه مرغ به بازار و تخلف برخی از مرغ‌فروشان در فروش مرغ‌های قطعه‌بندی شرکتی با قیمت‌های گران، مرغداران افزایش قیمت مصوب به ۲۴ هزار تومان را خواستار شدند، اما از آنجا که دولت تصمیم داشت تا پایان نوروز، هیچ کالایی گران نشود در برابرخواسته مرغداران مقاومت کرد. این اقدام ستاد تنظیم بازار موجب شد تا هم مرغداران ضرر کنند و هم مصرف‌کنندگان، زیرا دلالان با ورود به بازار مرغ توزیع را نابسامان کردند و قیمت را افزایش دادند. در این ایام به صورت محدود مرغ دولتی در تهران و سایر روستا‌ها توزیع شد، اما با صف‌های طولانی و چند ساعته همراه بود.
در این میان مراکز توزیع دولتی هم به اشکالاتی که در توزیع مرغ دولتی وجود دارد اشاره می‌کنند که شرایط به گفته آن‌ها برایشان سخت شده است.

قیمت مرغ

نقش تولید مرغ سایز در امنیت غذایی کشور

افزایش بازده غذایی، افزایش تعداد دفعات جوجه‌ریزی در سال، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های عفونی و ناهنجاری‌های متابولیکی، افزایش تراکم در واحد سطح، بازده اقتصادی بیشتر، افزایش ماندگاری لاشه، افزایش کیفیت گوشت، کاهش چربی لاشه، ارتقای سطح سلامت و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مصرف‌کنندگان، از جمله مزایای استفاده از مرغ سایز است.

وی اظهار داشت: امروز با توجه به رشد بی‌رویه جمعیت جهان و محدودیت منابع آب و خاک، تامین غذا و آب یکی از اولویت‌های مهم هر کشوری محسوب می‌شود، بنابراین نقش صنعت طیور در تامین پروتئین حیوانی مورد نیاز جوامع مختلف بیش از هر زمان دیگر مشهود، حساس و تعیین‌کننده است.

معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام گفت: شخص های مختلف پایین بودن نسبی هزینه‌های تولید، بالا بودن بازده غذایی، اطمینان از عدم وجود بیماری‌های مشترک جدی، برتری گوشت سفید بر گوشت قرمز از ابعاد مختلف غذایی، کوتاه بودن طول دوره پرورش و در نهایت سرعت رشد بالا در مقایسه با دام و آبزیان سبب شده تا جایگاهی رفیع، بدون رقیب و یکه‌تاز در عرصه تولید پروتئین حیوانی برای صنعت پرورش جوجه گوشتی فراهم آید.

وی، دلایل پیشرفت صنعت طیور را سهولت تغذیه طیور (عدم نیاز به مراتع وسیع برای پرورش و تغذیه آن با غذای متراکم)، بازده تولیدمثلی بالا (به دلیل کوتاه بودن فاصله نسل و تولید نتاج زیاد در یک نسل)، سرعت رشد (جوجه‌های آمیخته گوشتی می‌توانند در مدت کمتراز ۶ هفته به وزنی بیش از ۲ کیلوگرم برسند)، کم بودن افت لاشه بعداز کشتار (به دلیل کوتاه بودن دستگاه گوارش و سبک بودن استخوان‌ها، میزان افت پس از کشتار در طیور بسیار کمتر از سایر دام‌هاست)، امکان استاندارد کردن محیط (چون جوجه‌های گوشتی در محیط بسته پرورش می‌یابند، بر این اساس در هر شرایط آب و هوایی امکان پرورش دارند)، بازده اقتصادی (به دلیل پیشرفت ژنتیکی حاصل طی دهه‌های اخیر در صنعت طیور و استفاده از آمیخته‌ها) و ارزش غذایی گوشت طیور (گوشت طیور از نظر میزان و کیفیت پروتئین، ویتامین‌ها از جمله نیاسین غنی‌تر از سایر منابع گوشت حیوانی است) عنوان کرد.

ورمقانی اظهارداشت: لاین به جمعیتی از یک نژاد که از نظر یک یا چندین صفت مشابهت زیادی با یکدیگر داشته باشند اطلاق می‌شود،  حیوانات لاین به یک جمعیت خالص از حیوانات خاص، اعم از دام و طیور می‌گویند که متعلق به یک نژاد مشخص با ویژگی های ژنتیکی کاملا مشخص بوده و فقط با حیوانات خالص و هم‌نژاد خود آمیزش کرده و قادر به تولید حیواناتی مشابه خود هستند.

وی ادامه‌داد: هر یک از حیوانات متعلق به گله‌های لاین، دارای هویت و شناسنامه مشخص بوده و همه اطلاعات مربوط به روابط خویشاوندی آن با دیگر اعضای فامیل به ثبت می رسد و قابل پیگیری است.

معاون پژوهش،  فناوری و انتقال یافته‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی ایلام تصریح‌کرد: مزارع مرغ لاین به عنوان قلب صنعت طیور و از نظر ساماندهی در راس هرم این صنعت قرار دارد و حاصل سال‌ها تلاش، پژوهش، تحقیق و اصلاح نژاد گله‌های برتر دنیا هستند که با صرف هزینه‌های هنگفت ایجاد شده و نقش تعیین‌کننده در این صنعت دارند.

به گفته وی، هرقطعه مرغ لاین D تعداد ۵۰ قطعه جوجه یک‌روزه اجداد گوشتی تولید می‌کند، هر قطعه جوجه مادری اجداد D نزدیک به ۵۰ قطعه جوجه مادری تولید می‌کند و هر قطعه جوجه مادری ۱۴۰ قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی تولید می کند، بنابراین هر قطعه مرغ اجداد D نزدیک به ۷۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه گوشتی معادل حدود ۱۲ تن گوشت و هر قطعه لاین D حدود ۳۵۰ هزار قطعه جوجه یک‌روزه تولید می‌کند که معادل بیش از ۵۹۰ تن گوشت مرغ است.

ورمقانی گفت: تعداد کمی از کشورهای جهان صاحب علم و فناوری موسوم به لاین هستند و کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند، برزیل، هند، آلمان، فرانسه و ایران تنها دارندگان این توانایی هستند.

ارسال نظر: