کدخبر: 14920

مایع ظرفشویی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. انتخاب یک مایع ظرفشویی مناسب، اهمیت زیادی در تمیزی ظرف‌ها و سلامت خانواده دارد. اگر شما هم می‌خواهید یک مایع ظرفشویی خوب انتخاب کنید و در شستن ظرف‌ها به مشکلی بر نخورید، این مطلب می‌ت

 

مایع ظرفشویی، یکی از ناجیان بشر!

در طول تاریخ بشر، چیزهای زیادی بوده‌اند که باعث افزایش امید به زندگی انسان‌ها شده‌اند. یکی از این موارد، به وجود آمدن صابون بود. به لطف به وجود آمدن صابون، بشر توانست پاکیزگی بیشتری داشته باشد و مسلح‌تر از همیشه، به جنگ میکروب‌ها برود.

حدود پنج هزار سال پیش بود که بشر توانست برای اولین بار،‌ صابون را تولید کند. گفته می‌شود اولین صابون جهان در بابل به وجود آمد. هر چند پیش از این هم گزارش‌هایی از تولید صابون یا چیزهایی شبیه به یک مایع شوینده مناسب برای از بین بردن چربی‌ها در کتاب‌های تاریخی دیده شده اما اکثر منابع، اعلام کرده‌اند صابون برای اولین بار، حدود پنج هزار سال پیش در سرزمین بابل به وجود آمده است.

پس از به وجود آمدن صابون، بشر سراغ استفاده از آن در مصارف گوناگونی رفت. یکی از این مصارف صابون در گذشته، استفاده از آن به عنوان ماده‌ای مناسب برای شستشوی ظروف بود. هر چند تا مدت‌ها از صابون به عنوان مایع ظرفشویی استفاده می‌شد اما گفته می‌شد در برخی از نقاط جهان، از صابون‌های متفاوتی به عنوان مایع ظرفشویی برای شستن ظروف استفاده می‌شده است.

در کشور ایران هم صابون و مایع ظرفشویی تاریخی طولانی دارد و حتی زکریای رازی، روش‌های مختلف ساختن صابون‌ها و مایع ظرفشویی‌های مختلف را شرح داده است. شهرهایی مثل بروجرد و مراغه نیز جزو مهم‌ترین شهرهای تولید صابون در کشورمان بوده‌اند.

ماجرای مایع ظرفشویی از کجا شروع شد؟

همان طور که گفتیم، مدت‌ها از صابون به عنوان مایع ظرفشویی هم استفاده می‌شد تا این که با انقلاب صنعتی و بعد از چندین دهه با به وجود آمدن شرکت‌های بهداشتی، رسما مایع ظرفشویی که امروز می‌شناسیم متولد شد.

شرکت‌های مختلف با توجه به نیاز اکثر خریدارها که تمیز شدن سریع ظروف، از بین رفتن بوی بد غذاها، آسیب زدن کمتر به پوست و ... بود، فرمول کلی صابون‌ها را تا حدی تغییر دادند و برای شستشوی ظروف، موادی مناسب به وجود آوردند. مایع‌های ظرفشویی در مقایسه با صابون‌ها، پی اچ متفاوتی دارند و معمولا برای شستن دست مناسب نیستند.

آیا می‌توانیم از مایع دست‌شویی به جای مایع ظرف‌شویی استفاده کنیم؟

شاید بسیاری از ما از مایع ظرفشویی به جای صابون استفاده کرده باشیم یا بلعکس، برای شستن ظرف‌ها، از مایع دست‌شویی استفاده کرده باشیم. استفاده از مایع دستشویی به جای مایع ظرفشویی، شاید ضرری نداشته باشد اما بدون شک می‌تواند باعث کثیف ماندن ظرف‌های شما شود.

مایع دستشویی دارای پی اچ متفاوتی است و هدف اصلی‌اش، تمیز کردن پوست دست انسان است. با توجه به این که مایع دست‌شویی روزی چند بار با دست در تماس است، باید طوری باشد که لطافت پوست را از بین نبرد و معمولا قدرت چربی‌زدایی کمتری در مقایسه با مایع ظرف شویی داشته باشد. با توجه به این مورد، حتی اگر نتوانید کثیفی ظرف را به چشم نبینید، با شستن ظرف با مایع دست‌شویی، قطعا ظرف‌های شما کاملا تمیز نخواهند شد.

همچنین استفاده از مایع ظرف شویی برای شستن دست، می‌تواند به پوست شما آسیب بزند و زمینه‌ساز مشکلات بزرگی مانند خشکی پوست و دیگر بیماری‌های پوستی شود. پیشنهاد می‌کنیم همیشه برای ظرف شستن، از دستکش استفاده کنید.

مهم‌ترین نکات در خرید مایع ظرفشویی باکیفیت

پیش از هر چیز بهتر است خرید مایع ظرفشویی مناسب را بیش از همیشه جدی بگیرید. یک مایع ظرف شویی مناسب، می‌تواند قدرت تمیزکنندگی و چربی‌زدایی زیادی داشته باشد و در نتیجه، زمان کمتری را صرف شستن ظرف‌ها کرده و آب کمتری مصرف کنید.

به رایحه مایع دقت کنید

شاید بسیاری از ما پیش از خرید مایع مناسب ظرف، اصلا به رایحه‌اش دقت نکنیم اما یک رایحه نامناسب و بیش از حد غلیظ، می‌تواند حتی عطر و طعم غذای شما را نیز از بین ببرد. معمولا مایع‌های ظرفشویی که بوی خاصی ندارند، می‌توانند برای افرادی که نسبت به بوی ظرف حساس هستند، یک گزینه مناسب باشند.

از شرکت‌های ناشناس خرید نکنید

با توجه به شرایط اقتصادی‌، ممکن است بسیاری از ما مجبور شویم گاهی سراغ استفاده از برندهای ناشناخته و بی‌نام و نشان برویم. هر چند هیچ برندی از ابتدا شناخته شده نبوده اما برندهایی که تا به امروز نامی از آن‌ها نبوده و استانداردهای لازم را ندارند، می‌توانند بدترین انتخاب مایع ظرفشویی مناسب باشند.

یادتان باشد یک مایع ظرف شویی بی‌کیفیت که قیمتی اقتصادی دارد، نه تنها به کمتر شدن هزینه‌های شما کمک نخواهد کرد بلکه با توجه به قدرت پایین‌تر پاک‌کنندگی، می‌تواند موجب افزایش مصرف آب و در نهایت افزایش هزینه‌های شما شود.

پس بهتر است تا جایی که امکان دارد، سراغ استفاده از برندهای بهداشتی ناشناخته نروید و بیشتر به برندهایی اعتماد کنید که سابقه‌ای طولانی دارند و از سازمان‌های مربوطه، استانداردهای مورد نیاز را تهیه کرده‌اند.

پیش از هر چیز درباره مواد سازنده مطمئن شوید

شاید این مرحله، سخت‌ترین مرحله انتخاب یک ماده شوینده مناسب ظروف با کیفیت بالا باشد. همیشه نمی‌توان به یک برند شناخته شده اطمینان کرد و باید گاهی به مواد استفاده شده در ماده ظرفشویی نیز توجه کرد. برخی از مواد می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند و برخی دیگر، به صورت مستقیم یا غیرمستقیم سلامت ما را هدف می‌گیرند.

به تاریخ تولید و انقضا دقت کنید

شاید دقت به تاریخ تولید و انقضا، آخرین چیزی باشد که ما در زمان خرید یک ماده شونده ظروف به آن دقت می‌کنیم. با این که یک مایع ظرفشویی تاریخ گذشته، به اندازه مواد خوراکی تاریخ گذشته ترسناک نیست اما واقعیت این است که مواد شوینده تاریخ گذشته می‌توانند، اثرگذاری بسیار پایین‌تری داشته باشند.

با توجه به این مورد، بهتر است در زمان خرید مواد شوینده هم به تاریخ تولید و تاریخ انقضا دقت کنیم تا کالایی مطمئن خریداری کنیم. البته همه چیز به مایع شوینده محدود نمی‌شود و باید در زمان شستن ظروف هم به نکات مهمی دقت کنیم که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

در زمان شستن ظروف، این نکات را فراموش نکنید

  • در مصرف آب صرفه‌جویی کنید! نیازی نیست در زمان شستشوی ظروف، آب همیشه باز باشد. صرفه‌جویی در مصرف آب می‌تواند در کنار کمتر کردن مخارج، برای آینده کشور نیز مفید باشد.
  • همیشه از ماشین‌های ظرف‌شویی استفاده نکنید! هر چند برخی از ماشین‌های ظرف‌شویی در مصرف آب بهینه عمل می‌کنند اما بسیاری از این دستگاه‌های قدیمی، بیش از حد آب مصرف می‌کنند.
  • از لوازم ظرف‌شویی مناسب استفاده کنید! بهتر است به جز دقت به مایع ظرفشویی و ماشین ظرفشویی، به لوازمی مانند اسکاچ، شیر آب و ... نیز توجه کنید. استفاده از لوازم مناسب می‌توانند باعث صرفه‌جویی در وقت و انرژی شما شود.

جمع‌بندی نهایی

بهتر است همیشه در خرید مایع ظرفشویی، دقت کافی را داشته باشید تا خیالتان از نظر کیفیت کالا راحت باشد. استفاده از برندهای بی نام و نشان هر چند می‌توان اقتصادی‌تر باشد اما در نهایت باعث می‌شود آب و مایع ظرفشویی بیشتری را مصرف کنید و هزینه‌هایتان در پایان ماه، بیشتر از چیزی باشد که فکرش را می‌کردید.

در کنار این موارد، بهتر است پیش از انتخاب یک برند جدید مواد شوینده، درباره مواد اولیه آن ماده تحقیق کنید تا به سلامت شما آسیبی نرسد. همچنین از مخلوط کردن مواد شوینده مختلف به شدت خودداری کنید چون ممکن است گازهای کشنده‌ای از ترکیب این مواد به وجود بیاید.

در نهایت نیز بهتر است در زمان شست‌وشوی ظروف، دقت بیشتری داشته باشید تا بتوانید در مصرف مواد شوینده و آب، بهینه‌تر عمل کنید و زمانی کمتری را صرف شستن ظرف‌ها کنید.

خرید و قیمت مایع ظرفشویی 20 لیتری

پرونیک

 

ارسال نظر: