کدخبر: 4202

نکات مهم کتاب ویلیامز

آشنایی با نکات مهم ویلیامز از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. زیرا کتاب بارداری و زایمان ویلیامز یکی از اصلی‌ترین کتاب‌ های رشته مامایی به‌ویژه برای آزمون ارشد و دکتری است.

کتاب بارداری و زایمان ویلیامز یک کتاب سه جلدی است. فهرست بارداری و زایمان ویلیامز جلد اول شامل مرورکلی بارداری و زایمان، آناتومی و فیزیولوژی مادر، لانه گزینی و امبریوژنز و تکامل جنین، مراقبت های پره ناتال، جنین بیمار و عوارض مراحل اولیه حاملگی است.

در جلد دوم این کتاب نیز به مطالبی مانند لیبر، زایمان و نوزاد، دوره نفاس و عوارض زایمانی پرداخته می‌شود. فهرست کتاب ویلیامز جلد 3 نیز شامل عوارض زایمانی، عوارض طبی و جراحی است.

اما آنچه مورد پرسش است؛ این است که مباحث سوال خیز درس بارداری و زایمان در آزمون ارشد کدام فصل‌ها هستند؟ در ادامه این مطلب با فصل های سوال خیز درس بارداری و زایمان، همچنین نکات مهم کتاب ویلیامز آشنا خواهیم شد. درنهایت نیز کتاب‌هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که بتواند در مطالعه و مرور نکات مهم این کتاب کمک کننده باشد.

مباحث سوال خیز درس بارداری و زایمان در آزمون ارشد

کدام یک از فصل‌‌های کتاب مامایی در آزمون ارشد از بقیه مهم‌تر هستند؟ مباحث سوال خیز درس بارداری و زایمان در آزمون ارشد کدامند؟

این سوالات اغلب از مهم‌ترین پرسش‌های داوطلبان کنکور ارشد رشته مامایی هستند. زیرا مطالعه تمام جلدهای کتاب بارداری و زایمان ممکن است برای برخی داوطلبان دشوار باشد.

یا حتی ممکن است داوطلب وقت کافی برای مطالعه تمام مباحث کتاب را نداشته باشد. به همین دلیل اطلاع از مباحث سوال خیز درس بارداری و زایمان در آزمون ارشد می‌تواند به داوطلب کمک کند تا با مطالعه این مباحث بتواند درصد بالاتری از سوالات کنکور را پاسخ دهد و از وقت خود بهینه استفاده کند.

این مباحث شامل آناتومی و فیزیولوژی مادر، لانه گزینی امبریوژنز و تکامل جنین، مراقبت‌های قبل از حاملگی پره ناتال، جنین بیمار، عوارض مراحل اولیه حاملگی، لیبر، زایمان، دوره نفاس و نوزاد است.

نکات برتر و مهم کتاب ویلیامز

از فصل اول کتاب ویلیامز (بارداری و زایمان در دید وسیع) می‌توان به تعاریفی مانند دوره پره ناتال، تولد، وزن هنگام تولد، میزان تولد و باروری، مرده زایی و مرگ در اوایل و اواخر نوزادی، میزان مرگ و میر نوزادان، میزان مرگ و میر پری ناتال، وزن بسیار کم هنگام تولد، نوزاد ترم، نوزاد پره ترم، نوزاد پست ترم، محصول سقط، مرگ مادر مستقیم و غیر مستقیم، مرگ همراه با حاملگی و مرگ‌های مرتبط با حاملگی است.

همچنین معیارهای مراقبت‌های زایمانی شامل مرگ و میر پره ناتال، مرگ‌های دوره شیرخوارگی، مرگ و میر مادری و موبیدیته شدید مادر و شاخص های آن‌ها از مطالب مهمی هستند که در آزمون ارشد مورد پرسش قرار می‌گیرند.

در بخش آناتومی مادر، لایه زیرجلدی، عضلات دیواره شکمی، خونرسانی از شریان‌های مختلف، مثلث هسلباخ و ویژگی‌های آن‌ها، انواع عصب دهی و اعضای تولید مثل داخلی و خارجی  جزو مطالب مهم هستند. این اعضا هر یک دارای زیر شاخه‌هایی هستند که به خودی خود از اهمیت زیادی برخوردارند.

فصل فیزیولوژی مادر نیز از فصل های مهم کتاب ویلیامز محسوب می‌شود. دستگاه تناسلی و زیر شاخه‌های آن مانند رحم و تخمدان از مطالب مهم این فصل هستند.

همچنین پستان‌ها، پوست و تغییرات متابویک و هماتولوژیک از دیگر مطالبی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته می‌شود. دستگاه قلبی عروقی، تنفس و تمام زیر مجموعه‌های آن‌ها، همچنین دستگاه ادراری، گوارش و آندوکرین از مطالب مهم این فصل هستند.

در فصل لانه گزینی و تکامل جفت نیز مطالبی مانند دسیدوا، لانه گزینی و مراحل اولیه تشکیل تروفوبلاست، جفت و کوریون، آمنیونبند ناف، هورمون های جفت و واکنش‌های متقابل جفت و فوق کلیه جنین از مطالب مهم محسوب می‌شوند.

درفصل مراقبت‌های قبل از بارداری و مراقبت‌های پره ناتال کتاب بارداری و زایمان ویلیامز نیز جلسه مشاوره، شرح حال طبی و زیرشاخه‌های آن، بیماری‌های ژنتیکی مانند نقایص لوله عصبی، تالاسمی و افراد دارای نژاد یهودی اروپایی جز مطالب مهم این بخش هستند.

 در بخش مراقبت پره ناتال نیز بخش تشخیص بارداری، بررسی پره ناتال اولیه و ویزیت‌های پره ناتال بعدی، مشاوره تغذیه و زیر مجموعه‌های آن از موضوعات مهم محسوب می‌شوند.

نکات مهم کتاب ویلیامز در بخش جنین بیمار شامل کم خونی جنین و علل و علل نادر آن، ترانسفوزیون خون به جنین، خونریزی جنینی – مادری، ترومبوسیتوپنی جنین و هیدروپس جنینی هستند.

در بخش لیبر کمپارتمان‌های مادری و جنینی، پروستاگلاندین‌ها، آرامش رحم و نرم شدن سرویکس، آمادگی برای لیبر، لیبر، وضع حمل و دوره نفاس از مطالب مهم کتاب بارداری و زایمان ویلیامز است.

بهترین کتاب های مامایی

باتوجه به نکات مهم کتاب ویلیامز، حتماً به این نتیجه رسیده‌اید که تقریباً تمام مطالب این کتاب مهم هستند. در واقع این تفکر کاملاً درست است و تمام مطالب این کتاب حائز اهمیت هستند و باید مطالعه شوند. اما شیوه مطالعه شما در زمانی که باید برای مطالعه این درس بگذارید تأثیرگذار است.

درحقیقت برای آزمون‌هایی مانند آزمون ارشد و دکتری هدف گرفتن نتیجه مطلوب در زمان کم است و این امر قطعاً با رفرنس خوانی محقق نمی‌شود.

زیرا بهترین روش برای رفرنس خوانی خواندن کتاب، خلاصه برداری از آن و در نهایت مطالعه خلاصه‌ها و نکات است. اما در کتابی مانند نمودارنامه بارداری و زایمان ویلیامز تمام این کارها انجام شده است و تمام نکات مهم هر سه جلد از کتاب ویلیامز مامایی در قالب یک کتاب 400 صفحه‌ای به داوطلب ارائه شده است.

شیوه خلاصه سازی در این کتاب به‌صورت نموداری است. تمام مطالب مهم و کنکوری در این کتاب دسته‌بندی شده‌اند تا در اختیار مخاطب قرار بگیرند.

حتی شیوه دسته بندی و نگارش و گرافیک این کتاب به‌گونه‌ای است که کاربر آن بتواند اطلاعات مورد نظر خود را خیلی سریع به حافظه بسپارد.

بعد از کتاب نمودارنامه بارداری و زایمان که یک کتاب خلاصه شده کاملاً کنکوری است، می‌توان از کتاب مروری بر بارداری و زایمان ویلیامز نیز برای مطالعه سریع‌تر این کتاب استفاده کرد.

همچنین در کتاب نکات برتر بارداری و زایمان ویلیامز نیز تلاش شده است تا نکات مهم کتاب ویلیامز دسته بندی شوند و در اختیار کاربر قرار بگیرند.

 اما همچنان کتاب نمودارنامه بارداری و زایمان به دلیل پرداختن به تمام موضوعات، خلاصه سازی بی‌نظیر و کمک به حافظه تصویری برای یادگیری و بخاطر سپاری مطالب در رده اول کتاب‌هایی قرار می‌گیرد که سعی کرده‌اند خلاصه و نکات بارداری و زایمان ویلیامز را به کاربر ارائه دهند.

نتیجه گیری:

بطورکلی، فصل‌هایی مانند لیبر، نوزاد، آناتومی و فیزیولوژی مادر و ... از فصل‌های مهم کتاب ویلیامز مامایی هستند. اما گشتن در اینترنت نمی‌تواند شما را به نکات مهم کتاب ویلیامز برساند. زیرا این نکات بسیار زیاد و پراهمیت هستند، بنابراین در یک مقاله ساده اینترنتی نمی‌گنجند. در چنین مقاله‌هایی نهایت می‌توان مباحث سوال خیز بارداری و زایمان ویلیامز را به داوطلب معرفی کرد نه نکات مهم و کنکوری آن را !

اما در کتابی مانند نمودارنامه بارداری و زایمان یا نکات برتر بارداری و زایمان ویلیامز، این نکات استخراج و دسته بندی شده‌اند و به‌صورت آماده و بدون زحمت در اختیار داوطلب قرار می‌گیرند. همانطورکه قبلاً نیز اشاره کردیم برای کسب رتبه خوب در رشته مامایی نیازی به مطالعه تمام مطالب کتاب رفرنس نیست، بلکه مهم این است که چه کتابی را انتخاب کنید و آن راچگونه مطالعه کنید.

 

ارسال نظر: