کدخبر: 5933

تهویه بدون این دریچه انجام نخواهد شد

 

برای اینکه تهویه فضای هوای داخل به درستی انجام شود، فقط نیاز به دستگاه و کانال‌کشی نیست. با اینکه این‌ها مهم‌ترین بخش­ها هستند؛ اما موارد دیگری هم وجود دارند که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها شود. دریچه هوا یکی از همین موارد است. برخی فکر می‌کنند که دریچه هوا فقط برای خروج هوای سرد یا گرم است؛ در صورتی که این بخشی از کارایی این وسیله است. کارایی که در جلوی دید همه ما قرار داد. مهم‌ترین کارایی که کمتر کسی از آن‌ها اطلاعات دارد و اتفاقاً تأثیرش هم بیشتر است، ایجاد گردش و تهویه (کمک به خروج) هوا است؛ اما آیا با هر دریچه‌ای این عمل امکان‌پذیر است؟ چندین دریچه چهارگوش در بازار وجود دارند که یکی از مدل‌هایی که باعث برگشت‌پذیر شدن هوای داخل به دستگاه می‌شود، دریچه هوای برگشت است. دریچه هوای برگشت چیست و چه مزایایی دارد؟

دریچه هوای برگشت چیست؟

دریچه هوا از انواع دریچه‌های چهارگوش است که به راحتی می‌توان کارکردش را از روی اسم آن متوجه شد. این دریچه به دلیل ساختاری دارد که برای خارج کردن هوای داخل و هدایت آن به دستگاه تهویه استفاده می‌شود. البته خود دستگاه تهویه و سیستم کانال‌کشی هم باید درست باشد.

دریچه هوای برگشت با رفت چه تفاوتی دارد؟

بین دریچه هوای برگشت و رفت دو تفاوت اصلی را به راحتی می‌توان مشاهده کرد:

  • از دریچه هوای رفت برای خارج کردن هوای تولید شده از دستگاه استفاده می‌شود. برای همین وقتی دستتان را جلوی آن بگیرید، به راحتی باد سرد یا گرم را احساس خواهید کرد. در صورتی که وقتی دستتان را جلوی دریچه هوای برگشت بگیرید، بادی احساس نخواهید کرد. در واقع مکش باد را احساس خواهید کرد.
  • دریچه چهارگوش رفت دارای دمپر برای باز و بسته کردن و پره‌های قابل تغییر است. وجود این دمپر و پره‌ها برای تنظیم جریان خروجی باد ضروری است. در صورتی که در دریچه هوای برگشت، اصلاً نیازی به قرار دادن چنین موارد وجود ندارد. مهم سیستم تهویه و کانال‌کشی است که هوای مکش شده را به درستی به داخل منتقل کند.

انواع دریچه‌های برگشت

دریچه‌های برگشت موجود در بازار به دو شکل گرد و چهارگوش تقسیم می‌شوند. شکل‌های چهارگوش به دلیل نصب راحت و مزایای مخصوصی که دارند، بیشتر به کار می‌روند. همچنین اینکه در دو حالت سقفی و دیواری هستند. ساختار اصلی دریچه برگشت به صورتی است که به کمک کانال اسپیرال یا کانال فلکسیبل، هوای موجود از جمله گردوغبار و آلودگی را از محیط داخل به دستگاه تهویه هدایت می‌کند. البته در درازمدت ممکن است که این نوع مشکلاتی را در ساختار فنی دستگاه به وجود بیاورد که با قرار دادن یک فیلتر می‌توان جلوی ورود ریزذرات را به داخل و مختل کردن کارکرد دستگاه گرفت.

چرا دریچه برگشت اهمیت دارد؟

برای پاسخ به این سؤال باید گفت که اصلاً تهویه هوا به چه معنا است؟ عمل تهویه در خانه و اتاق باید انجام شود تا هوای تازه داشته باشیم. همان هوای گرفته که پنجره را باز می‌کنیم، به راحتی با استفاده از دستگاه تهویه و کانال‌کشی (در بخش داخلی ساختمان و از دید ساکنین مخفی هستند) می‌توان با دریچه‌های رفت و برگشت را انجام شود. هدف از این نوع دریچه‌ها خروج بهتر و پوشش تمامی نقاط فضای داخل از هوای خروجی است. همچنین اینکه گردوغبار و ذرات سریع‌تر به داخل کانال مکش داده شوند. به این صورت همیشه در اتاق هوای تازه و تمیز وجود خواهد داشت. باید گفت که با باز گذاشتن پنجره نه تنها گردشی ایجاد نمی‌شود، بلکه احتمال ورود هوای آلوده هم بیشتر خواهد شد.

چگونه نگهداری دریچه هوای برگشت

 برای اینکه بتوان کارایی دریچه هوای برگشت را افزایش داد، انجام فعالیت‌های زیر توصیه می‌شود:

  • تمامی دریچه‌های هوای برگشت باید فعال و باز باشند؛ حتی اگر سیستم مربوط به خروج هوا خاموش بود و دریچه رفت را بسته بودید، دریچه‌های برگشت نباید بسته شوند. بسته شدن یکی باعث ایجاد فشار روی بقیه شده و از این رو طول عمر آن و همچنین دستگاه را کاهش می‌دهد.
  • کانال دریچه‌ها نباید به هر دلیلی مسدود یا تنگ شوند. هر عامل خارجی قرار گرفته در داخل کانال‌ها روی کیفیت خروجی هوا تأثیر منفی خواهد گذاشت.
  • همیشه دریچه‌های برگشت را باید تمیز کنید. در بالا هم نوشتیم که وظیفه اصلی این دریچه، جذب و خروج گردوغبار و ذرات معلق در هوا است. این هوای آلوده در صورت ورود به داخل دستگاه تهویه می‌تواند باعث خرابی و کاهش کیفیت کارایی آن شود. برای همین بهتر است که در پشت دریچه‌ها از یک فیلتر مخصوص استفاده کنید. البته فقط به فیلتر نباید دقت کرد. بلکه نیاز است تا هرچند وقت یک بار فیلترها را عوض و دریچه‌ها را با آب تمیز کنید. هرچه بیشتر به تمیز دریچه دقت کنید، کیفیت و عمر دستگاه هم بیشتر خواهد شد.
  • تعداد و محل نصب دریچه برگشت خیلی مهم است. این مسئله‌ای نیست که بتوان در همینجا توضیح داد و باید بر اساس ساختمان و هدف و همچنین قدرت دستگاه تهویه بهترین مورد را انتخاب کرد.

چه فضاهایی به دریچه هوای برگشت نیاز دارند؟

همه ساختمان‌ها با هر کاربردی به دریچه هوای برگشت نیاز دارند؛ هیچ محدودیتی در استفاده وجود ندارد. البته بیشتر از همه کارگاه‌ها و فضاهایی که در آنجا در هوا مواد و ذرات ناشی از کار از جمله مواد شیمیایی پخش می‌شود، باید توجه ویژه‌تری به این دریچه‌ها کنند.

خرید دریچه هوای برگشت از ابزارخان

دریچه هوای برگشت از انواع دریچه چهارگوش به حساب می‌آید که وظیفه هدایت و خروج هوای آلوده داخل را به دستگاه تهویه دارد؛ اما مهم این است که اول از همه دریچه مناسب و باکیفیتی خریداری شود و دوم اینکه به تعداد و در مکان مناسب نصب شوند. پس باید از یک مشاوره تخصصی در این زمینه کمک گرفت. ابزارخان، فروشگاه اینترنتی انواع کانال ، کانال فلکسیبل و دریچه‌های ساختمانی است که شما می‌توانید علاوه بر خرید این محصولات، از مشاوره تخصصی کارشناسان ابزارخان هم بهره‌مند شوید. فقط کافی است برای مشاوره یا خرید با شرکت تماس بگیرید.

ارسال نظر: